Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 1584 ggr
Helenaw87
0

Hamsterboll till råtta

Till mina tidigare råttor hade jag hamsterbollar de kunde springa runt i på golvet, detta av anledningen att det skedde en olycka med min ena råtta Bubblan så efter detta fick dom va i bollen om dom skulle vara utanför rummet dom bodde i.
Köpte igår en sådan boll till mina nya men bollen var så svår att öppna och då man stänger den blir den ojämn å svår att rulla.
Så var inte alls mina förra bollar…
Vart kan jag hitta bra bollar med minst 19cm i diameter???

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

BellaLjungberg
17

Man ska inte ha råttor i springbollar
De kan förstöra ryggen :/

Zolah
4

Precis som bella säger, bättre att ha dem lösa .

sedan om dom kissar i bollen så blir ju inte luften fräsch heller, tänk dig själv .. det blir som när man är i stockholm och ska åka hiss och nån snusk gubbe har kissat där

Melissa V
2

Man kan ALLTID ha dom lösa, det finns soffor, sängar, badrum, kök etc där de går att ha dem riskfritt. Såklart om man inte orkar/hinner/kan sitta med så sker saker men har man inte tid att sitta med dom och umgås en liten stund varje dag ska man nog inte ens ha råttor för det är inte mycket begärt.

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

ceccie
2

Jag fick en sån boll förut pga att jag har katter. Men jag har min som sovställe i burtaket. :-) populärt sovställe

lovely97
0

Spring hjul + springboll= dålig för ryggen :P

BellaLjungberg
2

Jag gjorde själv misstaget att köpa en stor springboll. La upp en bild på facebook och så kommenterade en vän och sa att de inte var bra för deras ryggar. Så det var de pengarna, men men. Man lär sig nya saker efter hand hela tiden och det är bra att jag blev tillsagd :)

Helenaw87
0

Okej.. nu handlar det ju inte om tid utan att vet. sa att det inte var några problem.
Men e det inte bra så klart man inte ska ha det.

Elinisa
0

Om bollen var lika stor som en rejäl badboll skulle de kunna springa utan att kröka svansen på ett onaturligt sätt som skapar ryggproblem. 

Däremot skulle jag aldrig stänga in en råtta i en boll. De behöver klättra, leka, nosa, upptäcka, undersöka& umgås med varandra, vilket inte går därinnifrån.

ceccie
0

Ursch nej det där är ingen bra uppfinning. Om det blir rullning på bollen så kan råttan bryta nacken. Om den är monterad rätt så kan det bli full fart på den över golvet.

Crucio
5

wow. att någon stänger in något djur i sådana är galet, men hellre då en liten hamster än en stor råtta. även om jag är emot det överhuvudtaget, tycker det är rent djurplågeri. eftersom svansen är en förlängning av råttans ryggrad så kommer du aldrig kunna hitta en boll som är stor nog för en vuxen råtta, och i vilket fall så klaustrofobiskt att stänga in dem i en boll så de inte kan röra sig fritt och undersöka. det blir ju som att släppa ut dem ur en bur och stoppa dem i en mycket mindre bur.

den veterinär som sa att det var okej måste vara allvarligt jävla inkompetent.

Sajtvärd på Skrivlust

MoaL
1

Hamsterbollar är som sagt inte ok till råttor, och 19 cm i diameter är verkligen pyttelitet. Bara kroppen hos en vuxen råtthona är ofta omkring 20 centimeter lång, och då ska man även räkna med den nästan lika långa svansen. Dessutom springer ju inget djur i mitten (diametern) av bollen, så det skulle sluta med att råttorna skulle få springa böjda som ostkrokar. Den veterinär som sa att det var okej skulle verkligen behöva se över sin "kunskap", för jag tror nog inte att jag är ensam om att tycka att det är högst olämpligt av en veterinär att påstå något sådant. 🤐

Bättre att hålla uppsikt, råttsäkra, eller låta långsvansarna springa där det inte finns några speciella faror. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Trollhund
9

Tycker nog att det är liiite hårda ord här i tråden :) Förstår att ni blir upprörda och tycker att det är djurplågeri men det kan lätt uppfattas som att ni menar att TS är allt detta eftersom hen använt just hamsterbollar. TS frågar i all välmening och har tom frågat veterinär, det tar tid och erfarenhet innan man lät dig att de flesta veterinärer vet väldigt lite om våra älskade långsvansar. Missförstå mig inte! Det är JÄTTE BRA att ni delar med er av all er fantastiska kunskap! Men tänk på att alla vi gör så gott vi kan! Ts visste inte att det var dåligt och då kan man upplysa på ett lite mildare sätt så ingen behöver känna sig dum eller utpekad :)

Elinisa
3

Kände mej inte det minsta upprörd då jag skrev mitt inlägg -& inte heller nu. Har på inget sätt heller uppfattat varken TS eller den tillfrågade veterinären som några djurplågare.

Syftet med mitt inlägg var att upplysa& förklara varför jag anser att springboll till råtta är olämpligt, -inte att peka finger åt någon.

Om TS, eller någon annan tolkade det på något annat sätt ber jag om ursäkt.

Helenaw87
2

Tack Trollhund.
Känns skönt att inte alla tycker jag plågar mina råttor bara för att jag inte viste.
Ja, jag har rådfrågat vet. för att jag var osäker men nu lämnar jag denna tråden.

Zolah
3

Se det inte som att dom tycker att du plågar dina råttor, ingen har sagt det. Dom har försökt komma med konstruktiv kritik, för att hjälpa dig samt att förklara varför det inte är bra :)

Det tråkiga med veterinärer är att det finns väldigt många som inte vet igentligen hur man ska hantera och ta hand om råttor - Känns dig inte avskräckt från att komma hit nån mer gång och fråga om råd och stöd :)

MoaL
1

Jag var inte heller upprörd, och menade ingenting illa till TS. Jag förstår att man inte kan veta allt och att många litar till det en veterinär säger. Den jag tycker har gjort något olämpligt i det här fallet är veterinären, inte råttägaren som ställer frågan. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor