Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 756 ggr
lovely97
0

löss eller inte ?

Min underbara lilla Diva kliar sig väldigt mycket och eftersom hon har 

haft löss innan så trodde jag att lusen har kommit tillbaks. 

Men hur mycket jag än kollar så hittar jag inga? 

Det är kanske för att hennes päls är tjockare än det var när hon kom till mig, eller snarare när jag kom till henne. Några tips om hur jag ska göra för att hitta dom?

Alenzi
0

Man brukar ofta kunna se gnetter om det finns löss; små vita ploppar som sitter jättehårt fast på hårstråna. Kolla på pälsen i olika vinklar och ljus, inte helt lätt att få syn på dem alla gånger. Och försök komma ner en bit i pälsen och kika; blås eller håll isär håret med fingrarna. Har du förstoringsglas är det toppen.

Alenzi
0

Det kan röra sig om skabb också, har råttan några små sår? Kliar sig dina andra råttor också? Ohyra är väldigt smittsamt.

lovely97
0

Diva har inga sår, har kollat efter det med. Om min andra råtta kliar sig inte ovanligt mycket som hon gör :(

sarakaka
1

Är hon torr i huden?

lovely97
0

Jag vet inte hur det ser ut om huden är torr :3

sarakaka
0

Om det flagar lite i botten av pälsen. Typ som mjäll.
Men skabb t.ex. syns ofta inte förrän de kliar hål så att det blir sår.
En av mina råttor hade skabb efter att ha varit utomhus med mig, det är inte så farligt som det låter. Hon fick stronghold och så blev det bra på momangen!

lovely97
0

Jag visste inte att råttor kan ha mjäll. Det är något liknande på botten. 

Hur kan man bli av med det?

Diva gillar typ inte vara ute, hon gömmer sig inför min tröja :(

sarakaka
0

Alla djur med hud kan nog mjälla om de blir torra. Har du badat dem mycket? Isåfall kan du ha pyttelite babyolja och massera in i botten så gott det går.

Annars fungerar stronghold på de flesta ohyreangrepp, t.ex. löss eller skabb.
Tyvärr så måste veterinärer undersöka djuret för att kunna skriva ut stronghold då det är receptbelagt. Men om du ringer innan och säger att du jättesnabbt vill titta förbi så kanske det bara tar fem minuter och du kanske kan få sänkt pris. :)
Annars kostar en undersökning lite olika men ofta mellan 250-300 kr.
Stronghold kostar nuförtiden mera, typ 150 eller liknande.
Det hämtas ut på apotek.

lovely97
0

Jag har badat henne tre gånger sen jag fick henne. 

Inget är för mycket för sina älsklings djur :D

Det får bli veterinär undersökning. Men min andra råtta kliar sig inte lika mycket som henne. Om det är så att Diva har ohyra måste väl den andra råtta ha det med?

sarakaka
0

Ja alla behandlas med en droppe i nacken. :) Den är långtidsverkande så bada dem inte efter att du gett!