Behöver er hjälp. :)
Hej hej! :)
Jag hade tänkt att sammanställa en artikel på olika leksaker man kan göra till sina råttor och även hur man kan aktivera dem. Alla som har råttor vet hur nyfikna, aktiva och intelligenta de är så ni har säkert massor av tips att dela med er.
Så nu ber jag er, kära medlemmar, att överösa mig (i detta inlägg då) med förslag och tips på olika saker ni har gjort för era råttor, så kommer artikeln att finnas som en samlingspunkt för de som vill få nya idéer.
Mvh, Bima

Toarullar med lite papper kvar på kan de tugga sönder (och sova på ;P ).
Man kan lägga något gott i toarullar och trycka ihop ändarna.
Trä mat på ett snöre som man hänger upp i buren. Ståltråd är nog bäst för annars kan de nog lätt gnaga av snöret istället. ;)
Man kan knyta fast en tygtuss på ett snöre så det blir som en sån där kattleksak som råttorna kan jaga. :)
Det finns säkert en massa fler saker, men jag kommer inte på mer just nu. :D
Klätterställning!
Ta alla klossar, rep, rör och annat skumt du kan hitta liggandes i förrådet och skruva, spika och dona ihop på en spånskiva! Det kan bli precis HUR som helst.
För att klätterställningen ska hålla bättre kan du måla eller lacka den sedan när du är klar!
ta gärna in en varning för hjul till de små kräken med ;)
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
eller tips på hur man bygger ett RIKTIGT råtthjul…? motionera tillsammans med dina råttor… såhär bygger du ett hjul som både du och dina råttor kan springa i… släng ut soffan och spring i hjulet till Big Brother… *LOL*
…och börjar du bli trött har du råttorna som nafsar i svettiga fossingarna så du springer fortare :p
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
hörde av en vän att det är rätt svårt att bromsa sådana där hjul… ska gå å kolla hur mössen gör… haha… tror de hoppar ur hjulet faktiskt..
Labyrint är ett annat tips. Jag skulle själv vilja köpa en färdigbyggd… *LOL*
Kanske vore nåt att satsa på nu när man får nya småttingar. Mina två kvarvarande från förra kullen är nu drygt 2 år och 5 månader, gamla och knackiga men fortfarande fullt friska. de skulle nog inte klättra upp i en klätterställning om de fick ett kilo ärter var, i alla fall inte den ena, men de nya små är ju fulla av bus.

Mina råttor är ju fortfarande bebisar bara ett par veckor.
Dom älskaar verkligen när man "bygger" tunnlar&grottor i sängen, där springer dom som bara den och får mycket mycket motion, man kan ju oxå hänga lite gott i buren på lite snören så får dom ta det själva , eller så ta något du kan stoppa in gott i och låt dom få ut det själva :)
Jag har en sån där "morotshängare" för smådjur som jag har hängt upp på gallret. Har bara haft morötter i den, men annat fungerar säkert också! Kanske inte så roligt, men en bra sysselsättning för råttorna 
Råttor ska inte ha hjul!!!Det är farligt dom kan skada sig.
#10 det där inlägget var nog ironiskt skall du se, eftersom att hon skrev att hon skulle springa i hjulet ihop med råttorna. lol
Duvet såna hära runda grejer som sitter på lampor, oftast ute, är oftast vita, ser ut som bollar, så äre lixom plats för lampan, där råttorna lätt kryper in, tog en sån och fyllde med lite burmaterial ååå vipps så hade dom ett till hus! :D *lite dålig på å förklara, men äre nån som vet vad jag menar så kan ju den försöke förklara!
* 
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
Godisdykning är poppis här hemma. Jag brukar köpa hawaii-mix och lägga i en bred och tung skål med vatten. Sen dyker råttorna runt och letar efter allt det goda! För råttor som inte vet vad det går ut på kan man börja med att bara ha pyttelite vatten i skålen, så det knappt täcker mixen. Sen fyller man på allteftersom råttorna lär sig hur de ska göra. Det är rätt viktigt att skålen är tung, annars kan den ju välta när råttorna sitter på kanten. Är den även bred så är det bra, då kan det bli svårare att hitta allt det gottiga. :D
("Godisdykning" är ursprungligen från "ärtdykning" som inte är mitt påfund. Vet inte vem upphovsmannen/kvinnan är. Men mina råttor föredrar hawaii-mixens majs, ris och ananas framför bara ärter. Man kan ju såklart variera med vad man vill!)
Man kan alltid ta en stor Balja och bygga stegar & rampor mm. i så dom kan ta sej upp när den sedan är ftlld med vatten. Lägg gärna i typ sallad i den !

Hej!
Jag la majskorn i en grund skål och hällde sedan på vatten och ställde in i buren, mina råttjejer tyckte att det var jättekul att "fiska" majs. De satte sig på kanten, blundade och stoppade ner huvudet och tog upp ett majskorn. Har en bild någonstans på dem. Detta kan jag rekommendera. Lycka till med artikeln.

Ett "vindspel" med massa snören med godis i ändarna och längsmed snörena.
Självklart är ägget en kul grej, koka ägg gör en liten spricka och du hinner inte stoppa in det i buren fören det är borta ur handen :)
Min ena råtta älskar kattleksaker, gärna nån pinne eller ett snörre med fjädrar på ena änden så drar jag den längs med sängen när de är ute och då ska ni veta att det går! Kom på att hon gillade detta när jag satt och knappa med min mobil, dekoren var ett snöre med fjädrar på , och Pys verkligen hände i den hela tiden och när jag drog undan den sprang hon efter.
Hoppning är väldigt uppskattat, så möbler i samma höjd med inte allt för farliga avstånd är alltid kul, så kanske man kan ställe lite stegar och så emellan så de får ett helt rum till lekplats. lägg ut lite godis och sovfiltar här och var också.

Det med ägg är en kul grej att göra , gjorde det i helgen , fast utan sprickor i , dom blev helt galna ,så fick jag hjälpa dom lite så blev dom ännu mer galna på ägget och började bråka om det och tillslut sprang den andra iväg med det så kom syrran och tog det så höll det på så fram och tillbaka så ägg är en rolig sysselsättning :)
Även att hänga in en toarulle är populärt så dom får boa som dom vill ha det.

Jag vet en liten enkel grej som är småkul, min råtta Märtha älskar jordnötter så jag tog lite paketsnöre och knöt fast en jordnöt i den, och vips så sprang hon efter den som en galning. :)
Sen är ju det kul att ta en vanlig bigpacklåda eller ngt liknande med lock och fylla med vanlig matjord/blomjord (som inte är farlig), sen gör man ett hål i locket och gömmer lite godisbitar i jorden. Sen kan dom gräva hur mkt dom vill utan att det blir jord överallt! ;) Det var inte jag som kom på det, men det låter kul. :P Jag tror det var Cia brändefors (om hon heter så) som kom på detdära.
förra sommaren när vi sågade ner massa träd hemma så tog jag en ganska stor pinne, (eller pinne kan man inte kalla det) den va högre och större än råttorna(mer som en mindre stock). då tog jag vedklyven klöv "pinnen" på mitten (så att den inte skulle kunne rulla på ngn råtta.
så tog jag borrmaskinen och borrade olika stora hål i "pinnen" där i gömde jag massa godis som dom fick peta fram med tassarna:)
det var verkligen jätteskoj.
men efter ett tag blev "pinnen " äklig å jag fick slänga den, kan ju inte göra en ny eftersom alla träd som ska vara nersågade nu är uppeldat. .
(kan väll tillägga att trät var från ett gammalt äppelträd)

Jag brukar koka spagetti och väva in mellan burgallret!Det skall vara långa strån så du flätar in dem ordentligt i burgallret på toppen av buren
I djuraffärerna brukar det finnas jordnötter, och mina råttor älskar att gnaga hål på skalet och sen liksom skala av det bruna från nötterna :P De kan dem roa sig med rätt länge :)
#21 Råa jordnötter innehåller en slags "antinutrients" som bryter ner vitamin A och enzymer. Man bör därför undvika att ge råttorna detta, åtminsotne allt för ofta.
För den som vill veta mer; googla på peanuts+antinutrients så kommer det upp en hel del länkar om detta som förklarar mer ingående.
Oj, okej :/ Tur att jag bara har gett dem det en gång då :) Synd, för de tyckte verkligen det var skoj :P

men du kan ju ge dem valnötter eller hasselnötter istället

Hej på er!
Denna kattleksak (se bilden) har jag fyllt med lite smaskiga saker till mina råttor och hängt upp.
Den finns att köpa i de flesta djur affärer och innehåller från början en pälsmus.Men den pälsmusen har jag plockat bort.
Mina råttor gillar den och får pyssla lite för att få ut godsakerna som är i den.På bilden är det knäckebröd och hasselnötter i den

ta nåra osaltade popcorn och trä på ett snöre med hjälp av en nål och vips så har du en go´ och skojig girlang till de små

gör om ett rum (tex råttsäkrat badrum) till ett råttparadis! ta kartonger och trasiga gamla lakan och stolar och pallar å rör och en och annan godbit och ställ dom huller om buller i rummet och vips har dina råttor nåt att göra den kommande timmen….hihi*
(du kan ju sitta och läsa därinne under tiden)