Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 609 ggr
[Fröken Öken]
0

Råttor - jobbiga djur?

När jag var tretton köpte jag två råttor. De var honor och ett halvår gamla när jag fick hem dem. Visst var de roliga och oerhört gosiga, precis som folk påstår att råttor ska vara, men så fruktansvärt krävande!

De gjorde ifrån sig överallt, även på mig, och envisades med att sova i sitt eget kiss varje dag. Trots att buren var stor och välinredd visade de tydligt att de bara ville ut, så för att lätta på samvetet hade jag dem ute hela tiden när jag var hemma. Eftersom de gnagde på allt (utom grenarna och leksakerna jag gav dem) var jag tvungen att hålla koll på dem ständigt.

Situationen blev olidlig och jag valde till slut att omplacera råttorna till en råttvan person som ville ta emot dem.

Tror ni att jag bara hade otur med mina råttor eller är era på det här viset också? Hur står ni ut i så fall? Går det att få råttor att ändra sitt beteende och till exempel låta bli att kissa på sin sovplats, eller hör det till arten på något sätt, gör vilda råttor så?

Om det är någon som har världens mest "skötsamma" råtta och bor i Stockholm kommer jag gärna och hälsar på! Jag gillar verkligen djuren och skulle vilja se ett "gott exempel" om sådant finns. :)

[[Mellebelle]]
2

man får helt enkelt stå ut med våra små ''pissråttor''  tror att det finns flera hundra tals råttor som är exakt som dina var. Mina är också lite av den sorten iallfall vissa utav dom. kissar/bajsar överallt ligger på deras kiss och biter sönder halva mitt rum.. Men man får likasom bara stå ut med det, man vet ju vad man ger sig in på om man läst tillräckligt mycket om råttor.. så man ska egentligen inte klaga 😉 När mina råttor kissar på sin sovplats så brukar jag byta ut sovplatsen till en toalätt, och sedan byta sovplaten till ett annat ställe där dom inte kissar då är problemet löst iallfall! 🙂

Hoppas att du får träffa ett par gosingar i stockholm vilket jag tror att du garanterat kommer få göra 🙂

[Fröken Öken]
0

Tack för ditt svar. :)

Jag hade läst på en massa men verkligen inte fått uppfattningen att exempelvis kissandet var så illa, särskilt inte med tanke på att råttor kommit att bli så populära husdjur. Men vi är ju alla olika när det gäller hur mycket "skitjobb" vi accepterar. ;)

kigon
1

Mina råttor gnager ej på något utanför buren (och endast inne i buren om de har dragit in det i det största huset) och kissar ej på mig eller utanför buren heller, så det är nog väldigt olika på individer!

Har haft 4 råttor nu och allihopa har varit så här, så jag kanske bara har haft en väldans massa tur ;) Tyvär finns jag i Skåne ^^'

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

idaaruu
1

Jag har 3 tjejer 1 av dom har jag lagt ner mest tid på (hon är äldst)hon gör alla sina behov på lådan och är extremt lugn och har aldrig bitit någon eller gagit på sladdar etc.

Synd att maxgräns för avel är 15 mån annars hade man kunnat avla henne och en passande hane, då kanske du skulle få någon lugnare individ. Dock är ju alla individer olika men det flesta går och träna upp, Ge dom ex en godis när dom bara är på toan, dom lär sig fort.

Mapel
1

Har fem råttor, alla är rumsrena och kissar och bajsar på låda, det är faktiskt otroligt lätt att lära dem det. Har man något extra gnagvänligt framme så är det klart att de gnager lite men inte särskilt mycket. De är för övrigt de mest underbara djur man kan tänja sig! :)

MissFake17
1

du skulle kunna få träffa mina tjejer i sthlm och om du vill har jag även två hanar som ska omplaceras mot att jag vet att de får ett bra hem