Svarta tam råttor
Heeej! Idag gick jag till bibblan och lånade en bok om smådjur där det stog lite fakta om tamråttor. Till min förvånad läste jag att Svarta tam råttor var mindre vänliga än andra färg arter och att dom brukar bitas oftare. Ville bara stämma av med er om det är sant. :)
Inte ett dugg sant!
//Nike
Tror du tänker på svartråtta, och inte färgen :)
den vanliga tamråttan är 'Brunråtta' och är vad RiF inriktar sig på, medan svartråtta är ett mindre råttdjur som finns mer i varmare klimat som tex asien.
Rattus Rattus är svartråtta medan Rattus Norvegicus är våran tamråtta, vad jag vet är svartråtta svårare att få tam då dom inte varit lika länge 'husdjur' som brunråttan.
Precis, den tama varianten i svart är inte aggressivare än någon annan färg av tamråttan :)
//Nike
Jaha tack så mycket för svar. Ja det var nog jag som blandade ihop det med brunråtta och svartråtta
om jag inte minns fel så fanns väl svartråttan som husdjur förr, eller var det bara något jag har fått för mig? Det kan även vara så att jag tänker på han den där djurgubben som kommer till morgonnyheterna på tv4 och har pratat om dom. Han hade på sånna på skansen, och när det skulle göras rent till dom så var dom aggressiva :P Kan vara därifrån jag fått att man haft dem som husdjur fast att man inte haft det xD
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag har läst om folk som har haft svartråtta, kolla på exotiska djur i fokus? När jag sökte efter svartråtta på Google kom " ceiling rat " upp, så kan ju vara därifrån takråtta kommer ifrån? ( eller var det roof? )
Svartråttor är de "snällaste" bland vilda råttor då de ofta bor nära människor och har mildare lynne än andra arter MEN det betyder såklart inte att dom inte är aggressiva vilket dim är, de är ju vilda trots allt och som sagt inte lika domesticerade som våra tamråttor. Men om man får för sig den korkade idén att ta hem en vildråtta så är det svartråttan ni ska ta Dessutom är dim sjukt bra klättrare, våra tamråttor har inte en chans jämfört med dom. Däremot vinner våra i simning där dom är urusel på det
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#5 ja jag tror det var så