Obduktion eller inte?
Jaa.. Idag upptäkte jag någonting riktigt fruktansvärt, Venus och Afrodite låg på burgolvet… Venus var helt död och afrodite var mer död än levande.
Afrodite blödde från ögat och venus hade såriga tassar.
Dom har aldrig visat nå tecken på att vara sjuka eller inte må bra, å har sett friska å krya ut hela tiden så detta kom pang bom. Senast igår kväll så var dom sina vanliga jag å inga sår eller någonting!
Jag är orolig att de ska vara någonting för dom har en syster, Men hon är sitt vanlig jag än, Sprallig, framåt och jätte jätte glad, äter å dricker som vanligt.
Dom har inte fått någonting konstigt alls, färk foder, Torrfoder och vatten, eftersom inte jag varit hemma på en vecka så har dom inte fått vara ute och springa så dom kan inte fått någonting i sig dära…
Jag vet inte va jag ska göra… Mina små hjärtan, Ska jag skicka dom på obduktion ? Någon som har erfarenhet av det?
Kan ju vara en idé så det inte är nåt som kan smitta vidare, plus så får du ju lite svar vilket kan vara lugnande-
Ah var det du som A hämtade den sista tjejen hos idag?
Hon har ju två råttor där hemma också så det är nog bara att hålla tummarna att det inte var något smittsamt även om hon inte kommer sätta in din dam i buren direkt.
Dom kan inte ha skadat sig? Hög bur? Fast känns konstigt att båda skulle göra sig så illa samtidigt.
Ja obduktion är alltid bra om flera dör samtidigt under skumma omständigheter. Har du öven splt vidare nån nykigen, varit i kontakt med andra råttägare som kan ha tagit med nått hem till sina så kan en obduktion alltid va bra för att säkerhetsställa på om det är nått smittande
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Åh nej vad hemskt :( Finns det någon risk att de kan ha fått i sig råttgift?
🐽Det skulle ju märkas då råttgift skapar inre blödningar, då skulle det komma blod ur fler öppningar.
#5 Inte nödvändigtvis, citerar:
"Symptom: Blödningar orsakade av förtäring av råttgift uppkommer som regel efter 1-3 dagar. Symtomen beror på var blödningen är lokaliserad och hur stor den är. Det kan bli allt ifrån blåmärken till näsblödningar eller blödningar i munhåla och svalg. Blod i avföring och urin eller massiva blödningar i inre organ kan också förekomma. En blödning i en led kan förorsaka hälta och smärta. Tillståndet kan bli livshotande."
/ Källa
Vi har inget råttgift eller någonting hemma över huvudtaget så de skulle vara om min bror råkat ta i någonting ute som sedan följer med in, men vi bor i hyreslägenheter så de ska inte vara nån som sprider ut råttgift…
Dom har ingen hög bur, eller ja, inte så hög så dom kan skada sig så illa, det finns inte heller något vasst eller någonting dom kan skada sig på, Tyvker det är jätte konstigt :/
Jag är tyvärr inte hemma under denna vecka, kommer hem först den 30de men kan de vänta så länge (dom ligger i frysen) innan man skickaar in dom?
#7 Nej det känns ju inte sannolikt alls.. Att det är råttgift, alltså.
Otäckt!! Det låter som förgiftning eller sjukdom, iom att båda farit illa. Hade det bara varit den ena hade det ju varit en möjlighet att den slagit sig. Obduktion har jag ingen aning om, har tack och lov aldrig själv varit med om att behöva skicka in någon.
Nu är jag ute på hal is, vet inte ens om det kan orsaka blödningar, men överhettning..?? Det har ju varit grymt varmt på vissa ställen.
FÖRGIFTNING
Förgiftning kan ge många olika symtom. Men så vitt jag vet brukar blödningar uppstå invärtes eller via mag/tarmkanalen eller andra slemhinnor. Att det bildats sår på tassarna låter lite konstigt. Annars kan råttan ha blivit sjuk, blivit orolig och skadat tassarna i paniken.
Men det behöver inte ha varit förgiftning via föda!
MÖJLIGT SCENARIO
Kan det vara så att de blivit stuckna av insekter som tagit sig in? T.ex. geting? Kan vara så att ena försvarat sig med tassarna och fått utslag/sår. Kanske drabbades de av anafylaktisk chock eftersom de är så små i proportion till giftet. Det leder till syrebrist, kanske blev trycket för högt i ena råttans öga så att en blödning uppstod.
Det kan absolut vara nå sånt..!
Hur är det med mygg? De har varit väldigt mycket mygg på senaste..
Det med tassarna tänker jag likaväl kan vara blod från den andra råttan, om inte ts är helt säker på att tassarna var såriga.
Nä det är sant som #11 säger, jag har själv inte sett flickorna eftersom jag är heela veckan på jobb en bra bit hemifrån så jag kan inte Garantera att hon hade sårig tass..