Tvätta svansarna!
Hur tvättar man råttans svans på bästa sättet? Läst att man ska smörja in den i olja efteråt, går matolja bra? (Första gången jag ska tvätta svansarna)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Vet att folk brukar använda en tandborste för att få bort smuts. 🙂
Här kan du hitta lite svar tror jag :D http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713469b9cb46223304c0e0-svanstvatt
//Nike
Fett löser upp smutts. Så många kör på fet hand/hudcreme. Smörjer in och verkligen masserar in det. Sedan drar av med en våtservett, fuktig trasa. Återkör igen tills svansen är ren. Den metoden slipper man bada hela råttan. Många som kör på inför utställning osv.
Är det svårt som tusan att få rent så har jag kört på en mjuk(soft)tandborste att massera med. Jag har även sköljt av med diskmedel för att få bort smutts och fett innan jag smort med creme igen. Och när jag varit färdig har jag smort en mindre lager creme för att inte torka ut.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag brukar först smörja med diskmedel läänge, sen skölja av, sen smörja tjockt lager fet kräm, vänta ett tag och dra av med handduk, och sen lägga på ett till lager så svansen inte torkar. :)
folk har användt olivolja också vasd jag vet
Jag brukar smörja in mina råtters svansar med barnolja efter tvätt, funkar fint de med! 🙂
jag använder barntvål och mjuk svamp (bara i fjällens riktning!)sjöljer av och lägger på ett lager helosan direkt och sen ett lager till dagen efter. skulle verkligen tipsa om helosan då det inte är en kräm som är farlig att förtära, används till alla mina djur (häst, kanin, katt, fågel och råttor) funkar även super på sår och påskyndar läkningsprosessen. finns i de flesta affärer och i olika storlekar!