Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 516 ggr
Tette
0

Skilja ungar från mamman

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft denna frågan uppe på zoonen men det blev lite tvistade svar. Tänkte höra här och kanske kan få ett mer konkret svar.

Har två råttungar hemma, födda runt den 13-14 mars. Så dom är ju nästan 3 veckor nu. Pojkar är det. Och jag vill ju inte att mamman ska ha fler bebbar nu… Dels för att ingen råtta ska ha så kort tid mellan dräktigheter, dels för att hon ska lämnas bort. Men när kan jag tidigast ta bort dom från mamman? Vissa säger att dom måste vara med mamman mer än 4 veckor och att dom inte alls blir könsmogna så tidigt  o vissa säger att det räcker med 4 veckor och att dom varit med om mammor som blivit dräktiga när ungarna varit 5 veckor.

Så jag är lite förvirrad, nån som kan hjälpa mig?

Ungarna ska förresten få flytta in hos mina två hanar, Pix och Puff, nån som har tips på hur det lättast sker? Utan olyckor och så :)

Digitalis
0

Ungarna kan bo kvar hos sin mamma tills fem veckors ålder. Det är inte alls speciellt stor chans att hanbebisarna skulle para sig med varken mamma eller systrar innan dess. Även om de har slutat dia så har de andra saker att lära av sin mor så jag tror att det är bäst att låta dem gå ihop så länge som möjligt innan det blir för riskfyllt.

//frida

Tette
0

Om dom är födda runt den 13-14 mars så funkar det att jag har dom med mamman fram tills den 20-21 april då? Utan fara för nya bebbar?

Digitalis
0

17-18 snarare.. 5 veckor alltså.

//frida

zimzon
0

Jag har aldrig haft råttungar själv, men jag tycker att dte verkar bäst att skilja dem vid 4½ vecka för jag har flera gånger läst om honor som blivit dräktiga vid 5 veckor.

Tette
0

Fast räknar man veckor eller dagar? För en månad är ju 4 veckor och några dagar, så ska jag gå efter datum eller efter veckor? För om jag ska gå efter veckor ska dom ju skiljas redan nästa vecka, ska jag gå efter månad så blir det ju mer än 4 veckor… Hm, nu rörde jag nog till det, men ni kanske fattar hur jag menar?

Digitalis
0

Man går efter veckor.

Och jag håller nog med zimzon när jag tänker efter. Eftersom de är leveransklara vid 5 veckors ålder så är det bättre om de bott utan sina mamma ett par dagar i trygg och välbekant miljö.

//frida

Tette
0

Då ska jag skilja dom runt 11-12 då. Tisdag-onsdag nästa veckor blir det ju. För dom ska ju flytta direkt från mamman till sin far och farbror. Ska dom få bo ensamma ett par dar innan jag sätter ihop dom med mina andra hanar eller kan det ske direkt?