Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 487 ggr
[Dimar8]
1

Lyckats vända på dygnet?

Jag tänkte skriva ett litet inlägg här innan vi går och lägger oss! Idag har mina råttisar åkt bil i ca en timma, i början var det nog lite oroande men sedan blev dom mer och mer nyfikna, vilket även jag blev förvånad över, toppen! Nu är vi äntligen på landet, vilket vi kommer att vara i en till två veckor. Det har vart hur fint väder som helst här i Falköping, imorgon ska det bli varmare, om man nu kan lita på väderprognosen.. ;) Här har vi en stooor ute-tomt, jag har läst igenom massvis och funderat på ifall jag ska ta ut dom imorgon och gosa under en filt med lite gott, men jag är inte helt säker! När jag ropar på råttorna så kommer dom, ibland kan det ta en liten stund för att dom MÅSTE nosa klart innan dom ger sig iväg haha, det gör även att jag litar på dom mer och mer när dom lyssnar på mig. Men eftersom att råttorna är runt 5-6 veckor gamla, så kanske det är för tidigt? Hm.. Hade vart toppen om ni tipsar mig lite om hur ni gör med era råttisar! Det verkar som att jag lyckats med att vända på dygnet för råttorna, eftersom att dom är en liten typ av nattdjur så springer dom runt i buren på kvällen, men nu har dom faktiskt inte gjort det på dom senaste dagarna, när jag lägger mig så lägger dom sig i hängmattorna eller tunneln för att somna, vilket dom nog gör. Ibland när jag vaknar kan det hända att dom fortfarande ligger och sover, vilket är super bra! Då hinner jag också med att ta lite fina bilder innan det blir rus i buren. Ibland kan jag höra små knatter, som om att dom klappar ihop tänderna eller äter på något hårt, oftast när dom vilar. Jag har läst runt att det kan vara för att dom 'spinner' eller roar sig och myser, är det så? :)

sarakaka
1

Små råttor är så himla busiga och snabba! Jag har bara gått ut med tanter utan koppel :)

[Dimar8]
0

#1 Ja det är det som gör mig lite tveksam.. Ska åka in till staden imorgon med familjen, får leta efter en djur-affär som kanske kan ha en utomhus bur/stängsel av nått mjukt material c:

sarakaka
0

Låter bra. :) Glöm bara inte att råttor är duktiga klättrare, hehe. :)
Plywoodskivor som man borrar små hål i och fäster ihop med buntband? Kanske för hårt och stort, men :)