dumbo och toppörad?
hjälp, kan inte se skillnad på dumbo och toppörad… har tittat på bilder och tänkt 'okej, så ser dumbo ut' 'och så ser toppörad ut' men senare när jag tittar på andra råttor så kan jag inte se om det är dumbo eller toppörad. och vet därför inte heller vilket mina är… någon som kan hjälpa mig? eller fnns det andra 'öronformer' än dumbo och toppörad? jag har bara hört talas om dessa två, men jag kanske bara inte tittat där de finns?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Finns bara de två.
Dumboörade råttors öron sitter mer i mitten av huvudet (på sidan av huvudet). Toppörade råttors öron är smalare och mer avlånga och sitter högre upp på huvudet.
:)
//Nike
tack :) ska se hur mina råttors öron ser ut nu då ;)
Kan förstå att det är svårt för dig. Mina dumbobärande pojkar brukar ofta göra nåt med öronen så att de ser ut som dumbos, många har frågat om de är dumbo, men de är toppörade. Jag tycker det känns som att dumbobärare ofta kan se ut som "toppörade" dumbos…
Jag personligen tycker att det borde finnas något som heter "halvdumbo" men ja, det går ju inte 🙂
Här har du en bild på en par som precis varit på parning. Hanen är en blue hooded mm dumbo, och honan är en s/mink variegated mm toppörad. De två olika örontyperna ger helt olika intryck. En toppörad råtta ser ofta väldigt pigg, nyfiken och alert ut, medan en dumbo kan se lite mer lugn och sansad ut, de ser helt enkelt inte ut att vara riktigt lika framåt, inte på samma sätt iallafall. Sedan ska dumboöron vara så runda som möjligt, även om många dumbos idag har veckade öron, vilket inte är önskvärt. En toppörad råtta har en mer avlång och oval form på öronen.
#4 😮 då har jag ju haft en dumbo… den som dog hade samma 'ansiktsuttryck' som hanen. har aldrig tänkt på att han kanske var dumbo… men jag kommer inte ihåg vad de som lever har för öron 😃 den ena har i alla fall toppörad är jag ganska säker på. men den andre ser olik ut varje gång jag ser honom… eller så glömmer jag hur hans öron ser ut då han ofta ligger i huset och sover hela tiden…
men som ni kanske läst i något annat inlägg så tror jag inte han ligger i huset hela tiden för att han är ensam. han har alltid gjort det, även när hans bror levde. bara så ni vet…