AKUT råttor behöver nytt hem
Situation/anledning:
Den 19 Augusti så kommer jag börja på Ädelfors folkhögskola inriktning spel design, vilket glädjer mej..
DOCK får man inte ha djur på skolan, så jag måste göra något med mina små råttor, jag har tre flickor och en hane, hanen är över tre, halv blind och speciell, så honom ska jag avliva.
Då när han fick bo hos en vännina, när jag vart på skyddat boende med min familj under två månader, så vart han hatisk, och försökte nästan anfalla när dem skulle byta hoss honom och den här flickan vart då rått van, men när han kom hem vart han en ängel, så därför har jag kommit fram till att med tanke på hans ålder och allt så är det bättre att låta honom..'gå'.
Men jag har tre stycken unga flickor på 1-2 år, hade först tänkt dem kunde bo hemma hoss mamma och mina syskon så länge, men min mamma är egentligen rädd för råttor och möss, så hon har gjort mycket igenom attbara låta ddem bo hos oss (jätte fobia egentligen).
Så vill inte hon skabehöva gå igenom det.
Och mina syskon, den ena är helt enkelt inte kapabel av det och den andre är också rädd för råttor..
Därför så har jag bestämt mej för att det bästa är att ge dem det hem dem förtjänar igenom att hitta någon som kan tänka sig ta sig ann dem.
Råttorna;
Namn:Neru
Ålder: ca:2
Kön: flica
Pälls: rex brun hoodad (eller vad det heter)
Namn:Tarwa
Ålder: ca:1
Pälls:Vit och grå, ser ut som en pungråtta lite, spettsigare i pannan
Namn:Gäbba
Ålder: ca:1
Pälls:Vit och grå, ser ut som en pungråtta lite
Finns i Anderstorp, Gislaved Komun, Jönköpingslän SMåland
Av råttorna så har Neru kommit i från en tidigare syson duo jag hade, men efter att hennes syster avled i min famn av Rossel så kände jag att hon blev så ensam, Neru hade varit den som alltid tagit hand om Geisha, så därför inför skaffade jag mej två små flickor hon kunde få ta hand om i stället, Tarwa och Gäbba, Gäbba och Neru är lite mildare, som t.ex. när man stoppar in mat igenom galler, så tar dem försiktigare medan Tarwa kan slänga sig över det, så man får passa sig lite.
Neru är lite lugnare av att vara i famnen, men det är inget som inte går vänja flickorna vid, har bara inte riktigt haft tiden, med en del problem som förekommmit inom familjen, vill inte gå in på detaljer, men det har inte varit lätt.
Bifogar en bild på dem nu, har några till men dem vart lite svår fottade, hehe…
Men..jag hoppas att dem ska få ett bra hem, jag älskar dem alla väldigt mycket, men det är för deras bästa jg gör detta.
Deviantart - Besök min deviantart, där jag brukar ha mina bilder
Vart finns råttorna?
Detta ska en säljes/omplaceringsannons innehålla;
- födelsedatum
- färg, teckning o hårlag
- kön
- kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)
- faderns namn, födelsedatum, vikt
- moderns namn, födelsedatum, vikt
- syfte med parningen el om det är omplacering, anledning
- omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
- pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
- ort där råttan/råttorna finns
- telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus)
- Om annonsen ska vara låst eller ej
Har du ej alla fakta så fyll endast i vet ej på dessa punkter.
😃
Finns i Anderstorp, Gislaved Komun, Jönköpingslän SMåland
födelsedatum
Vet ejfärg, teckning o hårlag
vit brun, hoodad.? rex?
de andra är vit gråa lite som pungråttor, vanlig pälls?kön
honakullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v)
vet ejfaderns namn, födelsedatum, vikt
vet ejmoderns namn, födelsedatum, vikt
vet ejsyfte med parningen el om det är omplacering, anledning
Jag flyttar till en skola där man inte får ha djuromplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
Neru, den bruna är lug, och aldrig haft problem med andra råttor, gillar att vara högt uppe, relativt van vid namn, har kommit på inrop ett fåtal gånger, dock hänt.Tarwa och Gäbba är ganska lika, tillbaka dragna, men Tarwa är lite ryckigare, och försöker rymma i bland, men brukar oftast då klättra på buren, går man fram och blänger så kryper hon in igen.
Gäbba är skyggast, och gömmer sig ofta inne i husenpris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb
Inget pris och ingen klubb.. kommer i från Gislaveds Djuraffär hela bunten, men alla har varit väldigt friska och inte haft någon medärvd sjukdom, köpt där i från förut och dem har haft ytest god hällsa, en av fem jag köpt där har haft rossel, men den sjukdomen finns ju i arvsanlag för i stort sätt alla råttor så vitt jag vet.ort där råttan/råttorna finns
Anderstorp, Gislaveds Komun, Jönköpingsläntelnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus)
muryo_karasu@live.se - mail
kan inte ge ut skyddat numer, vi har varit förföljda, därför.Om annonsen ska vara låst eller ej
Skulle vara bra m den är låst tills dem får nya ägare, (hällst samma) så att den inte försvinner om jag inte hinner kolla här, svarar snabbast på hotmail x.x'
hoppas det duger D: har svårt för dem här blanketerna att fylla i x.x'
Såg en person i en av "råttgrupperna" på Fb, som sökte omplaceringshonor. Ska tipsa om din annons.
Tror du gör rätt ang den gamla gubben. Han kanske inte orkar med en flytt i hans ålder& med hans handikapp.
Klandrar dej inte att du tar chansen när du kommit in på skolan, m tanke på hur situationen varit. -Det lilla man anat, utifrån det du berättar nu& vad du skrivit i tidigare inlägg, -trots det innebär att du behöver omplacera dina vänner.
Grattis till att du kommit in på utbildningen! :-) Hoppas du kommer trivas& att dina råttor hittar ett fint hem. :-)
Passade på att posta i tre av grupperna när jag lika var i farten. Hoppas det är ok för dej. Säg till annars, så raderar jag. :-) Hoppas du får napp! :-)
Tack så mycket "Elinisa" jag uppskattar verkligen din hjälp :')
Jag vet inte riktigt art man ska sätta ut annonsen, men tänkte att det kändes säkrare här än på blocket x.x'
För här vet jag att det bara är folk som bryr sig nog om råttorna för att vara ute på informations sidor om dem x'>
Jo tänkte att han nog inte skulle det, han sover ändå nästan hela tiden, så att han får sova en sista gång… tror det blir bäst så för honom.
Dessutom är han ovan vid andra råttor, då jag inte visste från början man behövde fler, och han vart den sista i affären, så något halv år eller så efter jag skaffat honom flydde vi två månader, sen vart det fullt upp med att komma i kapp i skola och reda ut rättegångar och förföljerser, så kändes som om han blev för gamal för sällskap, då han redan vart ganska stor när jag köpte honom.
Hoppas den här utbildningen ska hjälpa mej mycket, känns bra att komma i väg, tror jag behöver det i livet just nu, sedan så ska min allra käraste vännina gå samma kurs, så tror det ska bli bra.
Tidigare varit tvungen att studera upp betygen som föll i sär när vi flydde, så fått lägga ett år på att fixa allt sådant..'
Men tack för hjälpen :'>
Jag hoppas det löser sig för mina små flickor, älskar dem väldigt mycket, så för mej spelar priset ingen roll. kan knappt äns tänka mej ta betalt för att dem ska flytta, för att för mej är det jag som borde betala som tack x'D inte den som hjälper mej ge dem ett bra hem </3
puffar typ.. :'/
bor ganska nära, men kan nog inte ha dom… mina pojkar har jag hos mamma, de var först hos min pappa men flyttade dom för att få mer tid med dom och att pappa drack. skulle kunna ha dom hos pappa nu, men är bara där var annan helg… men annars skulle jag kunna ta dom utan några större problem om jag hade varit oftare hos pappa…
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Hm…. låter bra, men tror jag väntar lite innan jag gör något beslut, för säkerhets skull.. ówò
Bara för att se om det kanske finns någon som kanske redan har flickor dem kan få bo med eller dylikt..'
Tänkte speciellt när du inte är så ofta hos din pappa, vill hällst dem ska ha någon som håller koll på dem oftare, men om jag inte hittar annat får du gärna ta dem, då jag inte har tid på mej att vela en massa..'
Min syster skulle kanske haft hand om dem först.. men….näh, hon skulle inte ta väl hand om dem..' så därför som jag försöker hitta någon..
men tack för visat intressa, uppskattar det jätte mycket >.<' är bara…lite nervös antar jag.. det är lite svårt det här…''
då jag nyligen varit med om avlivning på ett av våra äldsta djur, våran hund.. hon vart 12 nu, hade henne sens valp.. så varit lite tomt.. och att nu bli av med mina råttor… heh…. har lite svårt att acceptera det, men för deras skull så >.<'
Hade jag haft råd så hade gärna tagit dem. Bor bara någon mil från ädelfors.
Hoppas du hittar någon som kan ta dem! :)
Attans att du inte bodde närmre Uddevalla. Hade så velat ha dom.. Hoppas dom hittar ett underbart hem, känns nästan som att jag känner din sorg att lämna dom (gråtfärdig)
Alla levande ting har lika värde!
Kraamiz
#10 jag förstår dig. de får tid med mig hela tiden när jag är hos pappa, men är ju inte alls ofta där :( så det är bäst att hitta ett bättre hem. jag skulle ju kunna ta dom så länge och sedan sälja dom vidare om du inte hittar någon i tid? pappa är ju lite sådär för sådant. 'men det får dom väl fixa själva, det är inte vårat problem'… typ sådan är han :( men sälja vidare dom kanske inte heller är så lätt… försökte omplacera min lite yngre råtthane, den som hörde av sig tappade jag kontakten med… som tur var det innan hon hade köpt råttan.
vi avlivade också våran gamle hund för något år sedan. blev väldigt tomt utan henne…
Jag hoppas du hinner hitta ett hem snart :) håller tummarna 🙂
Har du adopterat bort dem än?
Annars är jag väldigt intresserad då jag har en hona som blivit ensam och jag vill ge henne sällskap!
Sarasacha
tack alla, uppskattar erat stöd och eran hjälp >.<'
#14 nej dem finns kvar! :'D
Du får gärna dem :'D Dem har bott som högst 6 flickor innan, aldrig visat problem med att bo flera, men de två äldsta flickorna fick tumörer och behövde avlivas.
Och en tredje hon fick rossel, hennes syster har varit lite ensam efter det, den bruna med rex, Neru, hon är med dem andra två men i bland så har dem som syster stund och då är hon lite ensam i bland, inte skaffat någon ny då jag ju skulle flytta och visste inte ens om hur det skulle gå att få hem åt dem som finns där just nu xux'
Har du bil eller typ om man kan mötas halva vägen?
Eller liknande, pris för råttorna är onödigt, jag vill bara dem ska ha ett nytt hem :')
Bifogar en bild på Neru på hennes favo ställe, stegen i taket x'D
Kan skicka med den för hennes skull x'P har en borste til deras pälls med xux'
>.<' piffar och puffar
Jag kan gärna öppna mitt hem till damerna om dom inte fått något nytt ännu. Har 2st honor nu som är ca 1½ år och den ena har en väldigt elak tumör som nog kommer göra att min sista blir själv kvar. Och så får det ju inte bli.
Bor i Växjö så det är ju ganska nära.
Oh tumörer, vet hur det är, fick avliva en Dumbo flicka på grund av det, hon hade en i bröstet x.x' men hon vart lite över två sen vart hon för övrigt väldigt…slut, så fick lov att avliva henne, hennes syster hade dött tidigare av något i sin mage..'' Vet inte om dem hade något genetiskt :'/
för mina andra har varit hur friska som hällst xux'
Jo det är ganska nära, enligt hitta unge fär en timme och 9 mins resa i mellan xux''
Men du får gärna dem, tror de yngre flickorna (dem vita) är unge fär gämn gamla med dem du har.
Men tror det skulle bli bra, har du någon resebur eller liknande?
För har en, men skulle nog egentligen behöva den när jag tar min hane till värnamo för spruta, men dem öppnar inte förens.. nästa vecka…''
Men man får väll prata i hop sig lite och bestämma sig för något gemensamt.. úwù'
vad kul att #17 kanske kan ta dom :)
#19 ja hoppas på det >u< vill dem ska hitta hem innan jag flyttar xux'