Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 629 ggr
Cis-j
0

(O) Ensam kvar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kom den dagen då Kråkmåne somnade in och vi sitter här med Alice, som alltså är ensam kvar. Det är med sorg i hjärtat men hon behöver ha burvänner. Alternativt kan vi absolut tänka oss att låna ett par råttor till den dagen kommer då hon somnar in.
Alice är 2 år och 4 månader, en gammal dam alltså, så omplacering kan bli tufft för henne. 
Hon har en juvertumör som vi har rådfrågat veterinär om, men den är rörlig så den kommer hon få leva med. 
Vi bor i Lidköping, Västra götaland, så det bästa vore om du/ni finns i närheten så vi kan få titta in lite då och då. Eventuella veterinärskostnader står vi för.
Vi kräver en god kontakt med dig som kan ta hand om vår bebis.

• födelsedatum: 2011-03-10 (tror vi, hon är från zoo)

• färg, teckning o hårlag: ba hu ro

• kön: hona

• kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): vet ej

• faderns namn, födelsedatum, vikt: vet ej

• moderns namn, födelsedatum, vikt: vet ej

• syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: ensam kvar, förtjänar råttvänner

• omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Alice är ganska bestämd av sig, piper lätt när kompisar tränger sig förbi henne i hängmattan osv. När vi fick hem henne så ville inte min Älva ha henne där, men det var nog Älvas fel och inte Alices. Alice var inte äldre än två månader när vi introducerade dem, och med Tjockis fungerade hon perfekt med, men eftersom hon inte funkade med Älva så fick hon två bebisar som sällskap. Har alltså inte provat introducering men yngre råttor tror jag inte skulle vara några problem. Hon är pigg och alert, gillar att springa ute och vill väldigt gärna klättra upp till axeln för att kunna se om det finns något mer spännande. En gammal matglad tant som kan snurra runt för godis :)

• pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: pris är inte viktigt, vill bara att hon får ett bra hem. Hon är tyvärr inte reggad, köpte regpapper på utställning i Gbg men blev aldrig inskickad, men finns alltså här om så önskas.

• ort där råttan/råttorna finns: Lidköping

• telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus): Cis.j@live.se eller PM. Så kan du få mitt telefonnummer där.

• Om annonsen ska vara låst eller ej: ej låst

Bilderna är tagna alldeles nyss. På denna ser man hennes juvertumör också.

Cis-j
0

dricker lite honungsvatten, hon är förkyld för tillfället.

Cis-j
0

Lite sur när jag kom och väckte henne (och tog med blixt) :p

Cis-j
1

Såhär ser hon alltså ut. Jättevacker oäkting! :) Alla foton är alltså tagna nu för en stund sedan.

Cis-j
0

Just nu sitter vi i soffan, hon har fått en egen toahörna och ett litet hus. Sambon och jag turas om att "sova" med henne, med ena handen över och under henne. Hon är väldigt duktig på att gå på toan, puttade bort min hand förut för att gå förbi och hoppa upp i toan och kissa :) Sen snabbt tillbaka och boa ner sig bredvid handen.

StillaSinnet
1

Hm…jag vet att Eva Frank just nu har en ensam hona som också förlorat sina burvänner pga ålder. Hon söker hem till sin hona. Det slog mig att dessa två damer kanske kan finna tröst hos varann? men hon bor i Stockholm tror jag

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Cis-j
0

#5 Okej, får kolla upp det. Men tyvärr finns ju risken att det blir samma situation igen för någon av dem, och då sitter man med en ensam igen.. Så det absolut bästa hade ju varit om de båda två fick bo hos yngre råttor.. Men ska kolla upp det! Något annat som talar emot är ju avståndet om det visar sig att rådisarna är totalt bitch hell no mot varandra. Men det är ju bättre att prova än att inte veta :p

Cis-j
0

Alice går förresten på en baytril dos just nu. Eftersom Ladugårdens Kråkmåne avlivades pga infektion i nedre luftvägarna och Alice hade i fredags lite ljud ifrån luftvägarna så var vi inne och hon får baytril nu. Det som är konstigt är att ingen av dom rosslat något, inget "kucklande" eller kaffekokare, men man hör andetag när man lyssnar med örat emot lungorna. Kråkan var ju lika gammal som Alice men hon var nog mycket äldre i kroppen och kunde inte stå emot infektionen. Om Alice blir bättre så söker hon fortfarande ett hem. 
Vi skulle aldrig, alltså verkligen aldrig ha en zooråtta, och kommer aldrig mer ha en(går fucking aldrig in i de där djurrummen). Men så när vi var inne och skulle köpa någon leksak så ville jag bara gå in och notera hur fel allt var i djurrummet. Men så fick jag och Wictor se alice, öppnade burluckan och den goaste lilla råttunge charmade skiten ur oss. Vi åkte hem utan henne och det dröjde nog en vecka innan vi gick in igen, och då var hon kvar. Jag sa bara till min sambo att det är på hans samvete då, så vi åkte hem igen. Men sen dagen efter så hade han plockat upp henne på vägen hem. 
Hon är verkligen supergo. Första gången vi var ute i trädgården så strosade hon runt ett par meter runt oss, utforskade, sen kom tillbaka på inkallning. Hon är väldigt framåt i vanliga fall. Men nu har hon bitar på dygnet då hon är tillbakadragen. Hon mår jättedåligt av situationen här hemma, så om hon blir frisk så behöver hon ett hem med andra rådisar, pronto. Jag tror hon skulle fungera jättebra med råttbebisar också, några som kan få henne på fötter igen. 
Vi försöker mysa med henne så mycket vi bara kan, tandborstar henne och hon har som sagt en egen plats i soffan nu. Men det är inte i närheten av tillräckligt för henne. Igår gick hon och tittade in i varenda sovplats i buren, innan hon helt hopplöst föll ihop på ena hyllplanet :'( Men någon timme senare så var hon samma goa Alice som slängde sig mot burluckan när vi kom hem och ville vara med och gosa och se om man hade något gott med sig. 
Alltså hon är verkligen så go, älskade lilla Alice.

Cis-j
0

Hon är så fin, har supergosigt häng och pussar ganska mycket på händerna
Hittade ingen riktig hängbild nu men här är iaf en liggande häng i mitt knä(med fingerkli på öronen) :) 
Hennes favorit kliställen är nacken, öronen och kinderna. Hon slänger sig på sida med huvudet när hon är på kindmyshumör och man så lite som petar på den ena<3