snälla hjälp oss, tack
Hej!
Jag har en rått hona på ca 2,5 år som heter Svea. För ca 3 veckor sedan började hon klia sig mycket i pälsen. Svea kliade sig där hon kom till och hade svårt för att sova lugnt. Vi slutade ge henne mat med mjölkprodukter i och inget kött eller kyckling och med tiden slutade hon att klia sig och allt var bra igen men för en vecka sedan började hon igen och klia då tog vi bort hennes fröer. Hon har ätit en råttblandning som jag har köpt på Zoogiganten i Lomma + att jag köper till lösviktsblandning men det finns inga solrosfröer i blandningen. Vi har klippt hennes naglat men hon kliar sig fortfarande och det har blivit skorpor där hon klia och jag har badat henne utan schampo.
Jag har ringt veterinären Cecilia Trädgård i Region sjukhuset i Helsingborgs men det visade sig att hon har slutat och ska öppna eget så i nästa vecka ska jag ringa ditt och få hennes nya telefonnummer. Men vad gör jag till dess? Har ni några bra veterinär att rekommendera som bor i Malmö, Lund och det går bra i Helsingborg också eller ha ringa några bra tipps för det är synd att Svea inte kan sova och vara ute och springa utan att hela tiden kila sig.
Hjälp oss och framförallt Svea! Var snäll och Maila era svar diräckt till mig pga. jag har ibland svårt att komma in på sidan
Hälsningar
Cecilia Karlsson
kan det inte vara skabb hon har fått? det låter iaf som det skulle kunna vara det… det enda som jag skulle kunna rekomendera är att vänta på tills du kan ta råttan till veterinären.
När det gäller klåda så är skabb långt mycket vanligare än foderallergi. Vad som är orsaken i ditt fall kan dock bara en bra veterinär avgöra. Känner tyvärr inte till veterinärer i ditt område.

Jag tycker det låter som ett solklart fall av skabb!!!
Är det någon som sagt till dig att det kunde vara foderallergi? Förr trodde man ofta att skabbangrepp var foderallergi. Sanningen är att foderallergi är väldigt ovanligt och att det i de allra flesta fall rör sig om skabb. Ge henne genast hennes fröer, kött och alla annan bra mat tillbaka!
Medel mot skabb är receptbelagda (dvs du måste gå till en veterinär och det kan i princip vilken veterinär som helst skriva ut. Det är allra bäst att göra ett skrapprov för att utreda vilken sorts skabb det kan röra sig om, men det är inte nödvändigt), dom ger dig sebacil, stronghold eller ivomec. Stronghold är nog smidigast att få då det bara är små pipetter som man droppar lite av i nacken på råttan.
Tecken på skabb är att det kliar, små sårskorpor oftast runt öron och i ansiktet, haka och hals. Det finns på alla råttor i hushållet även om det bara är en eller någon som visar symptom. Att just en råtta visar symptom kan bero på att den vid tillfälligt sämre immunförsvar varit svagare.
Du måste behandla alla dina råttor oavsett om dom bor i olika burar eller inte.
Och ge dom alla bra mat igen. Råttor är allätare och ska ha allt från kostcirkeln. Det är extra viktigt eftersom hon är så gammal. Ge henne också räkor och annan mat som innehåller selen så motverkar det (dock inte till 100%) bakbenssvaghet.
Har ni mejlat henne personligen? eftersom hon har svårt att ta sig in på forumet?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ja, jag mailade adresser till 2 vettar här i skåne:)

de låter som att dom har skab..mina råttor ade de för inte så länge sen så ja åkte till vetrinären och så fick ja medicin och sen va dom friska
Det hände samma sak med mina råttor; de kliade sig hela tiden så mycket att det började blöda. Jag gick till Smådjurskliniken på Olympia (i HBG) och de fixade det på tre besök. Kostade inte så mycket heller. Minns inte hur mycket med runt 1000 kr för två råttor och tre besök.
Personalen där är inte supertrevlig men de har koll på vad de gör. Har inte kvar nummret till dem men kolla hitta.se

blir lite billigare om man får stronghold utskrivet