Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 12645 ggr
Osmos
5

Vad äter dina råttor idag?

Tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi delar med oss av våra råttors måltider!

Idag serverades ingenting jättespännande här - massa grönsaker (morot, paprika, broccoli, lite potatis och äpple) och till det kokt ägg.

KorvochMos
1

Mina fick alldeles nyss kycklingsoppa av nått slag, Paprika och nudlar var det i, mycket populärt (=

nello4ever
0

grönsaker, pommes frittes och lite entrecote :) Lyxrester ;)

Ilma
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

här hemma blev det med kycklingsoppa. med couscous, soltorkade tomater och spenat. undrar om tomaterna ligger kvar eller om dom äter det med?
Sen fick dom lite pizzakanter som blev över efter dotterns kalas. men kycklingen var mer populär.
En ganska lyxig dag för mina råttor. =)

mikeiko
6

Den här tråden gör mig hungrig o.O

Jespersen
3

Pannkakor och sallad fick mina. Jag kan inte låta bli att skratta åt dom när dom direkt börjar tömma skålen för att gömma maten på olika gömställen.. För det är ju ingen av dom andra som kommer springa på gömman i toalådan, eller den i favvosovhörnet, eller den precis under hyllan. Och dom får ju så himla lite mat att det absolut måste bunkras upp.. Ibland gör dom verkligen min dag :)

Ilma
0

#5 - mina tror också att dom imnte ska få mat på två veckor när dom får nåt gott….suck!

Varghund88
1

#5 Det kanske snarare är så att de alltid ska ha nära till maten när de är på sina favvoställen? *skratt*

~

Mina fick ris med torskgryta (barnmatsburk eftersom det inte blev tid att laga middag idag) och nypon plockade från buskarna ute. (:

moody
1

Fruktsallad, lite ostfralla och ett par popcorn (som dock stals ur popcornskålen :p)

strasstass
0

Sjömansgryta, majs och ärtor :)

silverorm
0

Potatismos med ett rått ägg i, kokta grönsaker (ärtor, majs, paprika), fiskbullar (några överblivna korvbitar oxå..)

Miss Lalona
0

Rösdpätta och ris med mild sås och grönsaker

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Ilma
1

Det låter som att våra råttor har det ganska bra! =)

Guldheden
0

Pankakor och kokt kalkon

Varghund88
0

Pasta, broccoli, avocado, kokt ägg och lite ost.

Ilma
0

idag blev det falaffel och lite bröd. sådär gott tyckte dom….

silverorm
0

Kokt ris, två ägg, kokta grönsaker, lite kassler i små bitar.

[Nooway]
0

Lite torkad frukt, ärtor, sallad, gurka, falukorv, havreflingor och nötter :)

Varghund88
0

Potatissallad, leverpastej, gurka, mörkt rågbröd och lite ost.

Itchy
0

rotfruktspuré med couscous & strömming

You can't spell Bitchy without Itchy

[pixa3]
0

ärtor, majs, paprika och kyckling, dom ska få äggula lite senare ikväll, som kvällsmat ;)

Izziegirl
0

Frukost: Flingor och fil…knäckebröd och ost!

Lunch: Kokt ägg och grönsaker!

Middag: Tortellini med skinksås!

Kvällsmat: Yogurth och bär…leverkorv och majs!

Ella
0

Torfoder i morse, lite äpple, morot och paprika till lunch ( dom har kvar sitt torfoder ) och fyller på med lite mera Torfoder sen ger jag dom Ägg, lite olika grönsaker och Te ( jusst nu i allafall för dom är lite förkylda ) :)

men jag har en fråga, är Honung bra för råttor?

Ella
0

kan skriva om fattade nästan inte själv vad jag skrev ^^

Frukost: Torfoder, knäcke bröd och moröter.

Lunch: Lite äpple, Morötter och Paprika (dom har ofta kvar Torfoder )

Middag: fyller på med mera torfoder sen ger jag som Ägg, Lite olika Grönsaker och Te ( jusst nu i allafall, för dom är lite förkylda )

Kvällsmat: ( dom får bara kvälls mat ibland ) lite frukter och grönsaker. sen brukar dom få knäcke bröd och ibland Yogurth.

Men har en fråga, är Honung bra för råttor? :)

[pixa3]
0

#22 När min råtta var lite småförkyld (inget allvarligt), så fick jag rådet här på iFokus att jag kunde ge honom honungsvatten iallafall :)
Han blev snabbt bra, så jag antar att det inte är farligt :)

Ella
0

#24 jag vissa säger att det är bra med Honung och att man kan ge dom en klick honung på en talrik, men vissa säger att det bara är fett och inte alls hjälper :) men brukar ha lite Honung i Tet x)

Varghund88
0

Mina har fått tacos idag haha. (massa grönsaker, lite köttfärs, lite tortillabröd och lite ost)

[Nooway]
0

Idag blev det biffstroganoff med ris, ärtor, majs och broccoli värmt i micron. De är helt tokiga i varm barnmat :)

zickan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag visste att jag inte skulle orka laga något. Så jag körde ett stor kok som de fått av nu i nån dag.
ägg, hundmat på burk, kycklingmage, havregryn, rester från rosmos, turkisk youghurt, kokt potatis, mackaroner. Toppat med kokta grönsaker.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

silverorm
1

Ärtsoppa med fläsk, risgrynsgröt, sallad.

mikeiko
4

#28 Åh jösses vad jag läste fel på "stor kok" xD

zickan
0

#30… asg… låter som någon borde sova tidigt i kväll ;-)

Nattens middag består av köttfärs röra med grönsaker o ris.

Varghund88
0

Pannkakor, räkor och en stor hög grönsaker (:

[FukkingTubbie]
0

Mina har alltid tillgång till Torrfoder och får sedan rester från middagen under kvällen (lde gånger jag lagt in något under dagen har slutat med att det legat kvar.. antar att mina tottisar mest sover när jag är i skolan :P)

Cis-j
1

Mina har alltid tillgång till det hemmablandade torrfodret. Senaste dagarna har de fått sesamlax med äggnudlar och wok bestående av zucchini, paprika, sockerärtor och strimlade bambuskott. Maten varierar mycket här hemma men huvudsakligen så försöker jag ge grönsaker och kött och en liten del kolhydrater. Har en tjockis så får försöka ge henne mindre, och i och med att jag vet att de får kolhydrater ifrån torrfodret så är det aldrig någon fara om jag skulle utesluta kolhydraterna i färskmaten någon gång ibland.

Precis som #5 skriver så ser det ut som att de inte fått mat på veckor när man kommer med skålarna. Har framförallt en liten "samlare" som ska placera ut maten fort som attan till olika gömställen, haha. Ser för roligt ut, sedan när hon väl ska börja äta så är det ju tomt i matskålen och då tittar hon på mig som att "jaha, vart är resten nu då?"

zickan
0

Fick just reda på att jag inte börjar kl 16. Blir inringd när jag ska dra mig till jobbet. Så jag stå med stekpannorna. pannkakor med fläsk

Mange73an
2

Med tanke på ovan skrivna rätter, mår nog dessa tamråttor inte så bra. Mat som ärtsoppa, fläsk, pannkakor, youghurt, kassler, tacos med mera är väl knappast någon sätt ut en tamråttas perspektiv nyttig mat även om det är i liten mängd. För även om det är barnmat eller hundmat så finns det både fett, salt och andra onyttiga saker i denna mat… Helt emot en tamråttas levne…

sockerrattan
0

korv stoganof, potatis, ris, spagetti och grönsaker

Mia//

Miss Lalona
1

#36 Jag måste säga tvärtom, inget djur mår dåligt av att skämmas bort då och då och äta något onyttigt. Precis som du själv så vill nog inte råttorna gå på en hälsosam diet hela tiden. Under de få åren de lever så kan de få synda lite :)

Mina åt pasta, bulgur, lite skinka, sallad och druvor.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Alenzi]
0

Mina har hittills idag glufsat i sig frukost bestående av havregrynsgröt gjord på vatten & mjölk, tillsatt en liiiiten gnutta grädde, rivet äpple och enstaka russin :)

DuBetMig
0

Mina fick, utöver mitt hemgjorda Torrfoder såklart, en blandning på makaroner, ris, nuggets, mild currysås och ärtor-majs-paprika =)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

mlinz
0

Mina tjejer fick tacotårta idag, och sallad :)

sockerrattan
1

grönsaker, ris, potatis, kebabgryta och fläsklägg

Mängden i den ordningen som jag skrev

Mia//

zickan
0

Tonfisk, ärtor och lasangen är snart klar att ställas in.

:holmgreen:
0

Inget jätte intressant här heller idag, Lite leverpastej, äpple, skinka och Torrfoder så klart :)

Fillifionkan
0

Än så länge har de fått banan, äggula, bröd, ost, skinka och korv. Blir lite grönsaker och middag senare :)

DuBetMig
0

Idag serverar jag groddar, pasta, köttfärs, majs, kiddnybönor och svamp och Torrfoder - såklart!

sockerrattan
0

potatis havregrynsgröt, fläskfile och kålrot

Mia//

Itchy
0

mannagrynsgröt & te till frukost, en macka sen vid middagen (orkade inte äta upp den sj)

nu blir det kuckling & buljongkokt ris & lite brunsås

You can't spell Bitchy without Itchy

Exxozzie
0

Kokt morot, broccoli och blomkål med rå köttfärs. Hade tänkt att ge dem lite te. Som efterrätt fick de slicka bort lite grädde från fingrarna.

Hallonblad
0

Grillad kyckling och potatissallad. Även te då Krona var lite snorig.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

DuBetMig
0

Idag blev det ett stycke grisknorr ;)

[zombina]
0

Jag ger mina råttor ( som Torrfoder ), råttmat jag hittade hos ZOOWEBBEN.SE. Det finns både en animalisk sort och en vegetarisk. De är riktigt billiga och innehåller bra grejer. Mina råttor ÄLSKAR den maten. De äter upp precis allt och lämnar inte en smula:) Ekonomiskt och bra! Rekomenderar alla det.

Sedan får de okryddade matrester^^,

[Alenzi]
0

#51 Världens äckligaste bild x(

Just nu äts det ugnsbakad gratäng med morötter, rödlök, potatis, veg. falukorv och broccoli i buren :)

DuBetMig
0

Idag serverar jag pasta, köttfärs, kiddnybönor, majs, champinjoner ^^

frökenC
3

Hej!

Jag ska om några dagar bli råttägarinna :)

Väntar på två små pojkar… har idag sprungit runt på stan och handlat inredning till buren!

Funderar dock lite på maten… blev rekommenderad ett hamsterfoder som jag dock inte kunde hitta någonstans… vad använder ni för Torrfoder? Kan man "lita på" det som säljs i djuraffären. Kommer göra en egen blandning men kan vara bra att ha ett Torrfoder som grund ändå?

Och så till den färska maten… hur mycket ger ni dom? Äter de det de ska äta eller finns det risk att de äter för mycket och att man därför bör dosera mängden?

Tacksam för lite vägledning :)

Exxozzie
1

Jag tycker att den här artikeln är väldigt bra att läsa. :)
Terato

DuBetMig
0

Idag serveras majskolv i buren, tillsammans med mitt egenblandade Torrfoder =)

sarakaka
0

#51 Grisknorren såg jätteläskig ut men var säkert god.
Varifrån fick du den? :o

Åh vad god mat alla små rådisar får! Glad
Idag fick mina pasta och ris tillsammans med majs, ärtor, morot, någon avlång grönsak xD, pumpakärnor och små ostbitar. Glad

Ibland när det ska lyxas till lite garnerar jag maten med lite blåbärssoppa som de älskar, men det hade vi ingen idag. Rynkar på näsan

[134643]
1

Idag var första middagen för våra tjejer! Det blev, sallad, gurka, pasta och kött! Pastan och köttet ligger nu i huset och grönsakerna ligger kvar! Tjejerna? De ligger och sover på ett hyllplan xD

DuBetMig
0

#58: Köpte dom 3 st, jättebilligt på city gross :)

Imorse fick mina dela på en skinkmacka. Får se vad de bjuds på till middag. :)

[MellMell]
0

Till frukost fick mina havrekrynsgröt med lite jordgubbssylt och mjölk.

Till middag får de hemlagat rotmos och älgstek med grönsaker…:)

zickan
1

Kände mig inte motiverad att stå framför spisen idag. Kokade bara lite grönsaker, ägg och ris från igår

DuBetMig
0

Till middag blev det en dylik omelett med kycklinghjärta, broccoli, pasta och ärtor-majs-paprika, samt en flaska rooibos te :)

GeishaoChick
0

Tog lite från min kyckling wok :)

Kyckling, bebismajs, morötter och bambuskott. Lite hundgodis också

sockerrattan
0

resgrynsgröt för killarna och fiskgryta med ris, potatis och morötter för tjejerna

Mia//

DuBetMig
0

Mina fick ärtor-majs-paprika, kokt ägg, skorpa med smör och skinka i äggkartong. klurigt men populärt! :)

Krakelisprak
1

Gokväll, jag som nybliven stormförälskad (i rådisarna då;) råttägare har funderat på kryddningen i maten, läste här att någon gett tacofärs… funkar det verkligen?

Jag har mycket kvar att lära det förstår jag, men jag är här inne och läser dag som natt, ögonen står i kors när jag ska kliva ur sängen på morgonen ;)

Mina rådisar fick kött, potatismos och grönsaker (rester från vår middag) Givetvis har de fri tillgång till Torrfoder och vatten :)

DuBetMig
0

#67 Det är ok att krydda, men inte för mycket. Det får inte vara starkt, men det gör ingenting om det framhävs lite smak. :)

Ahdnil
0

Idag blev det förutom mitt egna pellets blev det välling med ägg gula och ärtor i.

Krakelisprak
0

#68  Tack Glad

[134643]
0

Till frukost blev det havregrynsgröt, äggula och grönsaker :)

Ruzicka
0

#68 Varför är det daligt att krydda maten för rattor egentligen?

Igar fick grabbarna lasagne, gurka, ärtor och, som de far varje dag, en äggula.

Idag blir det förhoppningsvis lite pannkakor, om matte orkar fa tummen ur. ;)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

DuBetMig
1

#72 Det är likadant som att ge en bebis för stark mat. Skulle du göra det? De får antagligen ont i magen, och jag kan anta att det inte är vidare kul med en diarée-ig råttbur.

Ruzicka
0

#73 Nej, vi ger inte bäbisar stark mat här.. men i Sydkorea till exempel gör man, och barnen där mar prima. Och jag tvivlar pa att deras barn skulle vara taligare än vara. Det är ju bara deras mat-traditioner som är annorlunda. Jag bodde i Japan i somras och diskuterade mycket sadant här med Koreaner, och de har aldrig hört nagot som att barn skulle ma daligt av kryddad mat..

Nu är ju det lite OT, för det handlar om bäbisar och inte rattor.. men jag funderar pa om det inte är att man lätt är lite överbeskyddrande över sina rattor? Eller finns det nagon anledning annat än "de far antagligen ont i magen", eller har nagon erfarenhet av att de faktiskt far ont i magen? Kan det vara sa att om de far stark mat mycket sällan eller aldrig hinner de aldrig "vänja" sig, och far diarré, och ifall man hade fortsatt sa hade de matt prima med stark mat ocksa?

Jag vill inte lata tjurig. Jag är bara nyfiken.

Crapsurraren
1

Idag fick mina lite tomtegröt till frukost med färska frukter. Och sen blir det nog att husse och matte äter crepés (pannkakor med fyllning)så då får dom nog lite sånt med..

Men alltså jag undrar en sak. Dom äter ganska lite (dock är dom inte så värst aktiva än, kanske pga nya buren, nytt hem m.m.) MEN borde dom inte äta ganska mycket? Mina gamla rådisar åt massor med Torrfoder och allt i grönsaksskålen varje dag. Men dom här pojkarna äter inte så värst mycket (vad jag sett eller märkt)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

DuBetMig
0

#74 Kan säkert stämma. Jag har dock gått från att inte krydda alls till att tänka att dom inte dör av att få lite grillkrydda på maten. Men jag kan bara säga det jag vet, tycker inte om att anta saker som i sin tur kan vara farligt för våra fyrbentingar. :)

fairytindra
0

här blev det havregrynsgröt med hallon i, samt lite grönt från blomkålshuvudet att graga på. Och så har de givetvis tillgång till sitt Torrfoder dygnet runt.

Ruzicka
0

#76 Nej, jag haller helt med! Att vara pa den säkra sidan är alltid bäst, men som sagt. Jag var bara nyfiken. ^^ Jag ger mina rattor rätt okryddad mat, eftersom pojken min inte tycker om att ha för mycket kryddor och de brukar fa vara rester.

Nu blev det inga pannkakor utan soppa, för vi har dragit pa oss influensa och da är soppa bäst att äta! Men nu vet jag inte riktigt vad jag skall ge dem, far rota runt lite i kylskapet! ^^

Miss Lalona
0

#78 Jag vet dem som ger råttor rätt stark mat så råttorna har vant sig och vill inte ha något annat. Mina kan äta med lite kryddor på också och inte reagera alls. Det man bör tänka på är väl att för mycket stark mat kan leda till magsår på både människor och djur och då de har mindre magar än oss så bör man ju vara försiktig.

DuBetMig
0

Mina svansar fick havregrynsgröt med lite lingonsylt och mjölk till frukost idag. Till middag blir det troligen pasta och någon sås. :)

Lenate
0

Mina tjejer fick lax, potais m sås och grönsaker till frukost och till middag blir det nog ris,kycklingsoppa, korv och en massa ångkokta grönsaker Skrattande

hus-musen
0

#79 Storleken på magen är rätt irrelevant faktiskt och säger inget om hur mycket starkt man tål. Råttor har mycket tåligare magar än vad vi människor har. Saker som en råtta kan äta utan problem skulle göra oss väldigt matförgiftade.

Magsår beror på bakterier, skadade slemhinnor av medeciner, magcancer. Stress kan försämra magens naturliga skydd och göra slemhinnan känsligare så att bakterier lättare får fäste. Då kan stark mat irritera slemhinnan ytterligare, vilket inte är skönt direkt. Det ska vara otroligt starkt innan det fräter på slemhinnorna, och då behövs mängder.

Qui dormit, non peccat

darkness
0

Vet inte vad mina har fått av familjen i helgen men nu när jag kommer hem så ska de allt få något smaskigt (beror på vad som finns hemma)
Nudlar har vi alltid så de ska de väl få smaska på lite ^^

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Ruzicka
0

#79, 82

Tack för svaren!

Jag tänkte skämma bort mina gubbar idag och köpte en barnmatsburn (fick för mig att jag hade läst att det var extra nom för sma radisar), men de vill inte röra det alls. Samma sak varje gang de far mixade röror. De fattar inte alls att de skall äta det. XD Sa jag lade till lite köttfärs och majs och hoppas att de far i sig nagonting i alla fall.

Aww, jag som tänkte skämma bort dem totalt. Vilken flopp! :'(

[134643]
0

#84 Känner igen mig totalt! Vi köpte 3 barnmatsburkar som vi tänkte använda ifall vi inte åt någon mat som var bra för dem…De rörde inte ens maten! Vi stoppade ner massa annat gott i men det funkade inte heller, känns ju… Superlyckat..

Till middag här blev det pasta, frukt, grönsaker och lite olivolja för att "lyxa till " det lite :)

Ruzicka
0

#85 Ja, precis! Och sa hoppar de naivt runt i buren fortfarande och väntar pa att maten skall serveras.. Man känner sig sa skyldig. >.<

[134643]
0

#86 Haha, ja! Rått-skitar som ska vara så kräsna! D:

sockerrattan
0

Idag blev det mest kött; stek och karre och minst av det andra…

Mia//

0

Här serverades kokt ägg, lite rån smulor, någon vindruva, äppelbit, köttfärsås och makaroner :)

darkness
1

guu vilka bortskämda djur jag har. Gav dem nudlar och kokta grönsaker.. grönsakerna gav dom typ f*n i >.> 
Hmm jaja sådan matte sådan råtta Oskyldig

[134643]
0

Blev lite mellanmål bestående av stekt ägg, äpple, sallad, melon, lite av mattes macka och gurkan på mattes macka såklart ;)

[Nooway]
0

Idag (eller ja, igår) fick dem älgfärs, ärtor, havreflingor och broccoli. 
+ Att de fick smaka mina mackor och lite banan :)

norailva
0

Grym tråd, fylld med inspiration verkligen!
Imorse fick de keso, banan och lite riskaksmulor. Och nu till middag får de ris och fiskgratäng (lax och torsk). Fisken var väldigt populär!

"If you could touch the alien sand and hear the cries of strange birds, and watch them wheel in another sky, would that satisfy you?"

zickan
0

Tyvärr inge färsk mat i dag.Skulle göra potatismos med kokt fisk. Men jag slocknade på soffan mellan läkarbesök och jobb.

[134643]
0

Idag blev det så roligt som pannkaka, morot och banan ;)

Lenate
0

Middagen blev ris, broccoli, blomkål, kycklingsoppa, ärtor, majs och skinka =)

[134643]
0

Det blev mellanmål för tjejorna, micrad äggula, lite äggskal, keso, vatten och havregryn :) Mumsigt var det!

0

Idag blev det inte så mycket, ,lite rester av köttfärssås och spagetti och grönsaker :)

Ruzicka
0

Mina grabbar fick haricots verts, lite ost-spenat ris, gurka, lite tortellini och den dagliga äggulan. ^^

En fraga bara, gar det att ge dem ratt äggskal? Jag äter själv aldrig kokt ägg och tycker i min lathet att det räcker att laga mat till mig själv och pojken, sa det blir inte av att jag kokar nagot till dem. Men da far de ju inte i sig vad-det-nu-var-för-nyttigt som finns i äggskalen.. sa kan jag ge skal utan att koka det först? Eller finns det nagot annat jag kan ge gubbsen för att de skall fa i sig nyttigheterna i äggskalen? ^^

hus-musen
0

#99 Men du tillagar ju inte själva äggskalen, utan du tillagar ägget. Att koka eller steka ett ägg när du ändå står framför spisen är ju inte särskilt jobbigt och råttorna uppskattar tillagade ägg. 
Ska du ge råa ägg, så bör du bara ge dem gulan och skal, inte äggvitan eftersom den hämmar b-vitaminupptaget.

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
0

#100 Det vet jag väl, att inte skalet blir tillagat. >.< Jag menar bara om det finns risk för sjukdomar och liknande att ge ratt skal?

Jag far väl se om jag kokar nagot till dem… Annars vet jag att man inte skall ge äggvitan, den ger jag aldrig till dem. ^^ Tack för svaret!

hus-musen
0

#101 Ja det finns det faktiskt, det finns risk för salmonella. Råttor kan bära på salmonella och sedan smita dig. Så koka ägget åt dem.
http://kallbergs.se/sv/skolan/risker.htm

Qui dormit, non peccat

[minou]
0

mina råttisar fick lite frukost nu. Det blev majs och en massa bär:hallon,blåbär och mango.

Mangon var inte så populär..men resten kastade de sig över.

Ruzicka
0

#102 Okej! Tusen tack för svaren! Da far jag väl dra tummen ur och ge dem ett kokt ägg da och da. ;)

hus-musen
0

#103 Åh blev sugen på smoothie..

#104 låter bra det, råttorna kommer älska dig ännu merGlad Mina gillar när ägget är upphängt, de sliter som djur för att få ner ägget, så de blir aktiverade oxå.

Qui dormit, non peccat

0

Idag fick mina tjejer pannbiff, lite potatis, sås och grönsaker :P Det var väldigt poppulärt kan jag säga! Sen fick de ju massor av Torrfoder också ;)

Ruzicka
0

Idag blev det inget roligt här eftersom vi åt ute och det inte blev några rester. :(

Äpple, haricots verts, ärtor, majs, liiite morötter, gurka, champinjoner, skinka och den dagliga äggulan. Men äpplet är inte det minsta roligt tycker de. Konstigt, gubbarna har inte tyckt om en endaste frukt jag har gett dem hittills. De störtvägrar banan, som så många andra säger är mums för råttorna.

#105 Jag testade, och du hade rätt. Oj vad ägget var nom! Kanske det bästa de någonsin fått av matte till och med!

hus-musen
0

#107 Haha sa ju detFlört Ägg är mumma!

Angående frukt, mina äter sällan frukt och ratar det mesta. Det som alltid går ner är blåbär och melon. Banan i nödfall, äpple om de är ute och åker och inte får något annat. Vindruvor kan gå ner hos en del. Kinkiga små!

Qui dormit, non peccat

Osmos
0

Här äter råttorna broccoli, morot, keso, valnötter och lite spagetti.

Crapsurraren
0

Mixade ihop lite ris, morötter, keso, broccoli och blomkål, ägg och lite kyckling idag. Det var enormt uppskattat.. Så uppskattat att katterna blev anvundsjuka så dom fick också lite i en skål ;) Resten frös in i kuber

//Ellie

Ruzicka
1

#108 Jag hörde att vindruvor inte var bra för dem? *förvirrad* Men jag testade faktiskt att ge en liten till dem, men det var inte heller gott. Blabär och melon far jag testa!

Igar blev det massamums! Köttbullar, potatisbollar, lite gräddsas bara för sakens skull (den var god den tyckte de - men säkert inte sa nyttig sa de fick bara lite. ;)) ärtor, majs och lite morötter.

Köttbullarna var inte sa intressanta. De ligger fortfarande i matskalen, allihopa. >.<

mikeiko
0

Köttbullar är det ofta för mycket lök och tillsatser i, aldrig varit poppis här heller…

sockerrattan
0

här var det havregrynsgröt med köttfärs och färsk hummer som serverades

Mia//

R8bus
1

Idag blev det råttårta till fördelsedagsbarnen som fyller 2, jag använde bröd, banan, laktosfri yoghurt och russin

Ruzicka
0

#114 Haha. Den såg ju… eh, aptitlig ut.. XD

Nej usch vad elak jag är. Råttorna tyckte säkert det var underbart. Hälsa dem grattis på födelsedagen från mig!

Mina gubbs fick lite tonfiskröra och salami som gick åt snabbt, sallad, tomat (ingen favorit alls), gurka och så gulan av ett ägg. Vi åt ute igår igen så det blev inga rester. Måtte detta himla flyttandet vara över snart.. >.<

darkness
0

Mina fick några korvbitar, lite ost och russin i en kartong som de fick slita upp. Det var lite kämpigt och jag lovar att de svor! örona var bakåt när de slet upp kartongen, men sen när de fick tag på godbitarna så blev de glada ^^

Crapsurraren
0

mina fick en sallad med lite kesella salladsmix,paprika och majs sen lite barnmat spagetti och köttfärssås och lite risgrynsgröt :D

//Ellie

zickan
0

Potatis mos, stekt ägg och kokt korv.

Osmos
0

Lite udda komination idag: märgben, havregroddar och granatäpple.

frökenC
0

kokt ägg, nudlar och äpple

Idrus
0

Fisk och mos! mums var det Cool

Besök gärna min blogg.

zickan
0

Stått i köket sedan jag kom hem och försöker tillverka egen barnmat just nu. Lär bli det till råttorna i kväll. Gjort morotspuree,kokt fisk och grönsaker. Och ska nu koka potatisen

Hallonblad
0

Kålrot, päron, gurka, ägg och det sista lilla som fanns kvar i hallonkrämspaketet. ;) Mums hallonkräm sa småttisarna. Fast äggen är fortfarande mest populära. xD

sockerrattan
0

råa harbitar

Mia//

Tassle
0

Pasta, kött och lite räkor + en liten grönsaksblandning.

Mvh,

/Linn R, Tassel's kanin- och gerbiluppfödning.

[134643]
0

Mellis blev havregryn, äggula, blodpudding och skal sen blev middagen frukt, pannkaka och grönt. Majs, äpple, päron, banan, ärtor, sallad och lite paprika! ^^

sockerrattan
0

Idag blev det blandade rester från "lilla" julbordet på jobbet. Mest potatis o grönsaker, men även köttbullar, korv, kalvsylta leverpastej o en sillbit blandat.

Mia//

DuBetMig
0

_Letade efter denna tråd igår utan att hitta den, well.. Dom har inte fått något idag än, eftersom att både dom och jag helst väljer att dra ut på morgonen.
_
Igår fick dom iaf köttbullar, lite brunabönor, ett halvt ägg med räkor var och lite janssons samt lite grönsallad.

Ninja
0

Gårdagens middag var en stor hit! Musslor, matvete, broccoli, blomkål, brysselkål, ärtor-majs-paprikablandning.. NOM. De fick en stor portion och allt har gått åt.

Blir mer sånt idag, eftersom jag gjorde rätt mycket av det igår.

Zakaraa
0

Idag får de grönsaksblandning och lite leverpastej
Bebisarna verkar älska broccoli :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

0

Idag hade vi 16h strömavbrott :o Så jag kunde inte ställa mig o rota i kylskåpet allt för länge, men de fick lite kyklingben att gnaga på iaf :)

myismyname
0

För pojkarna här hemma blir det broccoli, blomkål, lite ärter, äpple och bulgur idag :) Under julhelgen har det blivit mycket "godis" i form av aladåb, hela nötter, ägg och hela räkor (givetvis inslaget så de fått öppna själva!) Glad

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

DuBetMig
0

Idag får pojkarna kyckling o ris med mangoraja samt ärtor-majs-paprika :)

Varghund88
0

Idag blir det lasagne och sallad till alla våra små *ler*

0

nyss fick mina flickor Sallad, tomat, majs och några kycklingben med lite kyckling på :D

zickan
0

Idag blir det gårdagens rester och lite mer än de fick då. Spagetti, köttfärssås, grönsaker, keso, kokt potatis

[134643]
0

Idag blev det Kiwi, pannakaka, liiite grädde, sallad, morot, majs, ärtor och lite ris :)

DuBetMig
0

Idag blev det makaroner, köttfärs, bönor och ärtor-majs-paprika ^^

sockerrattan
0

Rotsaksgratäng med makaroner och fläsk

Mia//

pellepojken
0

Ikväll serveras en stor räkomelett O en frukt-grönsakssallat till grabbarna. Kvällsgodiset blir Björnbär o sötmandel.

chelona
0

Idag var en tråkig dag med pannkaksbitar med axas grynblandning i(när jag gör pannkakor åt mig själv brukar jag göra sista laggen till en råttkaka) och vanlig grönsallad. Även en (stulen!Skrikandes) kräftsjärt slank ned.

Känner att jag allt som oftast oroar mig jättemycket med allt jag ger pälsbollen. Är rädd att ge honom för mycket av allt möjligt. Är till och med rädd att ge honom för mycket sallad! Att ge honom kryddad mat eller ens av min egen mat är jätteläskigt iom att jag inte äter särskillt hälsosamt vilket resulterar i att han får ganska litet av det jag själv äter. Är mer bekväm med att lägga in färska grönsaker ändå, även om jag är rädd att han ska dö av det med. Fast det kanske är för att jag är skrämd av listan över all skit de dör av.

Läste någonstans att någon gett vitlök vid förkylning. Kan man göra det? Ger det någon effekt och hur mycket kan man i så fall ge? Han är en pryl med kroniska luftrörsproblem, skulle det hjälpa honom eller ska jag satsa på honung istället?

(Ska nu börja ta med mig en liten plastlåda i väskan så att jag kan stoppa ner diverse godsaker till lillskiten när jag är på restaurang. Äter ju aldrig upp allt så han kan nog få en del intressanta saker. En Rattie Box!)

💣

mikeiko
0

Idag ska mina brudar få festa loss på anka med ben och brosk till maten, kommer bli askalas! :D

Hallonblad
0

Var lite lata idag, jag och Varghund, och matade råttorna med barnmat (lax, ris och broccoli), potatissallad från gårdagens middag, köttbullar och gurka. xD En salig blandning, men småttisarna åt så glatt. :)

Lenate
0

Gjorde ett storkok idag så de fick av den. Broccoli, blomkål, majs, ärtor, ris och kycklingsoppa. Till och med Santa älskade den, han vägrar röra barnmat och är lite kinkig med ny mat. =)

sockerrattan
0

Till frukost blev det havregrynsgröt axas red berries

Mia//

DuBetMig
0

Idag blir det lax, och ris med majs och broccoli.

Fjordell
0

Idag fick mina hästkött blandat med en mindre mängd köttbullar, samt sallad, ärtor, majs och paprika.

Osmos
0

Igår fick råttorna wok med massor av grönsaker, vitkål, lite äggnudlar och ett par räkor. Intressant nog ratade de minimajsen, trots att vanlig majs hör till favoriterna.

I kväll blir det nog potatis- och purjolökssoppa med äggmacka för både mig och råttorna.

LindaBlue
0

Här har ätits våfflor, och jag är således världens populärast matte idag.

Fjordell
1

Idag fick mina flickor rått- och stekt älgkött, skinka, köttbullar och sallad :) Till efterrätt fick de tugga lite hundben, vilket var väldigt uppskattat!

0

Idag fick mina inte nåt roligt, massor av grönsaker bara! Men det var uppskattat ändå :P

sockerrattan
0

Kalopps, köttbullar grönsaker, potatis o sås

Mia//

Fisfia
3

#150 Så dina råttor är kanibaler de? ;-)

[134643]
0

Idag fick råtterna risgrynsgröt, korv, broccoli, palsternacka, paprika, morot och… vattenkastanj tror jag att det heter :)

zickan
1

Fisk, spenad, potatis

DuBetMig
1

spagetti och köttfärssås, räkor, gurka, majs och ett halvt hårtbröd.

Crapsurraren
0

ihopmix av ris,ärtor, majs, paprika och korv tyckte råttorna var supergott. Så lite risgrynsgröt fick dom med :)

//Ellie

chade
0

igår fick vi ägg till frukost och kycklinggryta med spaghetti till middag!

Vi får väl se vad för gott matte hittar på idag då säger råttorna Oskyldig

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Fillifionkan
0

Idag bestod tjejernas frukost av keso, paprika, gurka, sallad, havre knäckebröd, vattenmelon, skinka och ägg.

Sedan en liten våffelbit till lunch och till kvällsmat pasta & köttförsås, majs, tomat, spenatblad och ännu lite mer gurka och vattenmelon Glad

[Taxie]
0

Broccoli och yasmin ris :)

sockerrattan
0

hare

Mia//

Charlott_
0

Idag fick mina flickor gurka, majskolv och vindruvor. Inte så mycke serverat idag. Men jag vet inte vad det är med råttor och majs? Alla 3 tjejer är helt galna i majs. Så jag får köpa majs så fort det är slut här hemma :P

Är era råttor lika galna i majs? ^^

kpisten
0

Mat ifrån ICA's salladsbar ^^

Ärtor, gurka, paprika, sallad, coscos, pasta, skinka och ost :)

galeux
0

Idag skall jag nog göra majs och potatispuré och till det ska dom nog få något litet köttstycke och nå kokt broccoli!

Malin653
0

Fjordell:
Vad är det för hundben du ger dina? :)

Oshibwa
0

Är det bara jag som har såna trevliga rådisar som välter hela matskålen så fort dom får mat…. ?>_<

0

#166 Nepp ;) Dock ska jag köpa fler keramikskålar. Det har jag till vattnet och den är typ omöjlig att välta xD

Crapsurraren
0

Välling, ris och köttfärs med grönsaker fick mina gullenosar idag.

#166 tunga keramikskålar is the shiet om man har råttor :P Dom går inte att välta hehe

//Ellie

Oshibwa
0

Får väl införskaffa mig såna då;) Det blir dyrt att byta ut hela underlaget tre gånger i veckan pga matrester som ligger i hela buren xD

sarakaka
0

Provar att sätta igång den här tråden igen. ^^

- Jordgubbar
- Smultron
- Majs
- Tomat
- Leverpastej

[[Mellebelle]]
1

Idag fick mina till middag..

potatis som jag blandade med lite smör, några köttbullar, och lite korvstroganoff :)

AliciaRing
0

Majs,gurka från växthuset,makaroner,och en korv bit :) Och nu blir det att grilla här hemma. :)

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Bananbullar
0

Ikväll blev det en grönsaksblandning (gurka, ärtor, majs, motor, kål) med annanas.

0

Idag blev det lövbiff, potatiskroketter och grönsaker. :)

chade
0

bulgur, minimorötter, broccoli, ärtor, bacon och en liten bit fläskpannkaka och lite andra färska grönsaker!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

ratuoi
0

bolognese burkmat, kräftstjärtar, knäckebröd och ärtor :)

Medarbetare på Social fobi iFokus

[juunii]
0

Ugnsbakad potatis, skinka, mandlar, sallad & grönsaker till middag :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.