Molly rosslar! (Jag orkar snart inte!!)
Nu börjar jag nästan gå under.
Geisha avlivades förra månaden, Millan avlivades för 3 dagar sen, och nu rosslar Molly på ett exakt samma sätt som Millan gjorde de sista dagarna innan hon dog!! Ska nu Molly OCKSÅ försvinna när hon är det goaste som finns!?
Det kommer från lungorna. Molly har länge gått och nyst små "fjutt" nysningar, men nu nös hon nyss så nånting liksom utlöstes så nu knarrar hon nästan för varje andetag. Hon har troligen blivit smittad av Millan! Molly har också länge gått med ett öga som ofta får porfyrin.
Jag vet att det är veterinärbesök som gäller. Problemet är pengar, och ännu mer är att sist jag var hos veterinären för att få Baytril för Millan, nekade Vet. att skriva ut recept (hon skrev istället ut KATTMEDICIN!?) så jag kan ju glömma att gå dit igen. Varför jag inte fick medicin var för att Millan inte rosslade just vid det tillfället (I call bullshit!)
Roslagstulls smådjursklinik finns, men de är extremt dyra och ganska långt från där jag bor. Jag vet inte hur man tar sig dit eller vad allt kostar. Jag får inte pengar igen förrens den 18e Juli.
Jag kan chansa på att åka till den vanliga Veterinären jag brukar gå till… men då gäller det att Molly MÅSTE rossla JUST då!
Jag tror också att Molly känner sig rätt ensam… ganska tyst nu i mitt rum, hon har ingen annan råtta att prata med på en nivå som vi inte kan höra. Låneråtta kanske? Eller att nån besöker mig ibland eller jag besöker dem?
Jag behöver råd!!
låter som mycoplasma? svårt också att göra något åt och smittar tyvärr väldigt lätt råttor emellan.
Sajtvärd på Perser iFokus
#1 Det skumma är att Molly har länge gått och nyst, ett år snart, och har aldrig rosslat.. men samma kväll som Millan hade gått bort så började jag höra tunga andetag från Mollys bur..
så vitt jag vet kan det ligga och pyra men att det sätter sig på lungorna, och det är antagligen därför du hör rosslandet, möjligen att immunförsvaret gick ned då hon blev ensam kvar av sorg och gjorde att det satte sig på lungorna, dem är ju precis som oss människor, väldigt olika vad dem tål och inte tål.
beklagar sorgen 😕 det är en fruktansvärd sjukdom (om det nu är det)
# Molly var inte direkt burkompis med henne, de var snarare i var sin bur och inte alls vänner. Men råttor är ju sociala och brist på råttsällskap kan ju göra dom väldigt ensamma. Sen har jag vart borta hela natten och halva dagen idag så hon var ännu mer ensam. Hon ligger nu mellan mina bröst på min mage under mitt linne och halv sover. Ska spendra mycket tid med henne utifall hon passerar bort :( Jag har bara haft henne sen September förra året. Adopterade henne från råttjouren.
håller tummarna att det skall passera!
Vad oerhört tråkigt! 😕 Vet hur det känns när sjukdomarna avlöser varandra, och mycoplasma är det värsta jag vet!
Finns det någon du kan låna pengar av? Är det myco så kan hon bli sämre i ilfart om det inte behandlas, och behandlas rätt. Dåliga veterinärer gör inte saken bättre… >_< Hoppas att det löser sig! ☀️

Vet hur jobbigt det är med sjuka djur. Du kan alltid ta mobillån, finns många som inte tar kreditupplysning.
Sen behöver Molly vara ensam och inte introduceras för nya bakterier florer när hon redan har nedsatt immunförsvar.
Kan du inte filma henne när hon rosslar och ta med och visa veterinären?
Jag hade en kompis som är veterinär här, min råtta nös en gång och nästa gång kompisen kom hade hon med baytril på recept till båda råttorna.