Knastrar tänder
Jag har en fundering. En av mina damer här hemma knastrar tänder i tid och otid. När hon är ute och springer och sedan helt plötsligt hör man knaster.
Kan det betyda något speciellt eller tycker hon bara om att slipa tänderna? 🤔
Mina knastrar när de har roligt. :)
Råttor tenderar att knastra när de är lugna och har det mysigt, när de är uppspelta eller stressade :) Har också några som knastrar så fort de är utanför buren och ska hitta på en massa bus, medan någon annan knastrar så fort jag kliar denne bakom öronen.
Att knastra tänder anses allmänt som ett tecken på att råttan trivs. Oftast gör den det när den har det mysigt, är avslappnad, och trivs. T.ex. om du kelar med råttan. Det kan ses lite som kattens spinnande ungefär. Sen finns det dom som anser att det bara är en ren "reflexhandling" som råttan gör när den är avslappnad för att slipa tänderna, och inte alls har att göra med hurvida den trivs och är gosig eller inte.
I vilket fall så har jag aldrig hört om någon råtta som knastrar tänderna när den är aktiv och leker. Men varför inte? Om inte annat så tyder det på att det faktiskt är ett trivselbeteende. 😛
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag vet att de kan knastrar när de tycker det är mysig och trivs. Men har aldrig förr varit med om en råtta som knastrar när den är ute och springer! Men man lär sig något nytt varje dag :)
Mina råttor brukar också springa runt och så knastrar de lite ibland. Lixom, springer runt, knastrar lite, fortsätter…