Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1554 ggr
[pepparkatt]2
0

Upphittad råttjej!

Argh… Som områdets djurvårdare så blev jag idag kallad till en granne som fått in en råtta i lägenheten, en tamråtta! Mina misstankar riktas snabbt mot en annan granne pga rykten och efter många försök har jag nu fått tag på tjejen och har henne i min sjukbur (duna) och hon har ätit o druckit grymt mycket! Stackarn är alldeles svar om svans och tassar, svansen ser väldigt torr och smutsig ut :-/ Tänker absolut inte lämna tillbaka denna då jag vet att misstänkta ägaren har över 30 råttor hemma och inte för att de är jourhem…. Hon är nyfiken men gillar inte att bli lyft. Otroligt fin färg, kan försöka slänga in en bild senare när hon slappnat av några timmar. Frågan då, vad gör jag? Hon kan ju inte bo i en duna hur läge som helst och en ny bur har jag väl råd med men inte så as stor lust att införskaffa :-/ hur länge bör hon sitta ensam? Kan alltid försöka sätta ihop henne med mina tjejer men måste som sagt va i karantän först. Ingen i sthlms området som har en liten gallerbur att låna ut? Vore ju det ultimata! Usch stackars liten, jag kan dock inte bara strunta i henne känner jag. Tanterna ville ju först släppa ut henne bredvid tågspåret här Vilket de hade gjort förra veckan då en annan tamråtta gjort samma sak! Blir man less eller!?

darkness
0

Men stackars liten :( Vissa människer alltså…. Hoppas du finner ett hem eller en bur åt tjejen :(

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

[pepparkatt]2
0

Ja eller hur, så väldigt tragiskt! Tack det hoppas jag med :-)

Apootie
2

Hoppas att tjejen inte fått i sig något gift av något slag och att det ordnar sig.

[pepparkatt]2
1

Hon äter och dricker mycket så hon har nog bara varit utan ett tag! Verkar pigg och sov en stund utan att gömma sig så det kändes bra att veta att hon kände sig trygg. Nu hoppas vi bara på att hon får komma till ett bra hem om inte allt för lång tid! :-)

:')
0

Hur gammal tror du hon är?

[pepparkatt]2
0

Tja.. Hon är mindre än mina ettåringar men vet ju inte om det beror på ålder eller dålig kost och taskiga hemförhållanden. Jag skulle gissa på mellan 5-10 månader! Men inte alls handtam så behöver mkt kärlek och tålamod :-(

Zolah
0

Fast om hon är i ditt hem redan tror jag karantänen är redan bruten?

Apootie
0

#7 Fast man kan väl ha karantän men i olika rum om man inte har tillgång till ett annat hem?

:')
0

#8 Tror så också, dock finns väl risken för smitta av luftburna sjukdommar då?

Apootie
0

#9 Ja det är klart.. 😕

[Tilde!]
0

Har du någon bild på stackaren?

[pepparkatt]2
4

Lilltjejen finns nu hos råtthjälpen och väntar på ett livslångt hem! Vi tyckte båda att hon såg och verkade frisk men sitter kvar i sin duna bur tills kusten är klar! Hon har iaf fått en chans och det känns bra :-)

[Tilde!]
0

Vad bra!

Blodfot
0

vad underbart att höra att någon hitta stackarn! Nu blev jag sugen på att hjälpa henne!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Gizza
3

Är din granne anmäld till länsstyrelsen för läget med råttorna? Låter i mina öron som att det inte är ett hem för en råtta att bo i iaf! Tur att du fick tag i råtthonan iaf =). Hoppas oxå hon finner ett nytt hem snart

mikeiko
0

De har alltså flyttat på en råtta redan och släppt ut den vid något tågspår? Var?

[pepparkatt]2
0

Ja tydligen så var det en annan råtta som kommit springandes några dagar innan och den fick dom tag på, å släppte sedan ut på andra sidan tågspåret här… Vid en massa fält. :-/

mikeiko
0

#17 Folk -.- Tror du att det finns någon möjlighet att få reda på exakt var de släppte ut den och sen scouta omkring lite efter den lilla? Bor också i Stockholm.

MarsvinsGrisen
1

Vilken tur att det finns människor som vill ge liven en chans! 

Bara en fråga, hur tänker man om man släpper ut en råtta i det vilda som varit tam?

Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com

Apootie
0

#19 Vissa tänker inte på att det är som med andra tama husdjur, de tror nog att det är annorlunda med råttor…

[pepparkatt]2
0

Nej detta var äldre kvinnor så de hade ingen aning om att en tamråtta inte klarar sig ute. #18 yes jag vet var! Vi kan scouta tillsammans det är precis i närheten av där jag bor. Går där med hunden men har ej sett till någon råttis än :-/

mikeiko
0

#21 PMa mig var det är!

Blodfot
0

#21 pma mig också hjälper också till!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

MissFake17
0

pm mig med! hjälper gärna till, och kan ställa upp med bur om den blir upphittad!

[pepparkatt]2
1

Du åker till Märsta, sen följer du skyltarna mot odensala i typ tio min tills du ser ett crossover på höger sida! Då ska du över järnvägen och det är där dom släppte ut råttisen… Till alla som vill leta :-)

MissFake17
1

är det råttor kvar i lägenheten? har ni ringt kommunen?

AliciaRing
0

Jag blir så trött och ledsen på människor som inte vet hur man hanskas med djur… Att dem har mage till att ta "hand" om råttorna.. Stackars liten råtta… Tur att vi här på Rif finns till…

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3