Förtvivlad.
Jag köpte för ungefär 2 veckor sedan 2 råttor. Virus och Whisky. Jag köpte dem eftersom min andra råtta va ensam, Vishnu. Jag tvättade dem nya råttorn med en mild barntvål. Dem rullade sig i kiss när vi var på väg hem nämligen. När jag släppte ihop alla tre vid ett neutralt ställe gick det jättebra. Whisky och Vishnu satt genast och tvättade varande. Virus var lite mer nyfiken av rummet. Jag hade dem tillsammans i 30 minuter. Efter det så satte jag alla råttor i buren. Nystädad och fin. Nu till mitt dilemma. Whisky och Virus är kullsyskon så dom tror att dem är starkare tillsammans. Vishnu var bara nyfiken så han nosade på dem. Då attackerar dem andra råttorna. Vishnu har lite sår i ansiktet fortfarande. Jag satte Whisky i sjukburen ensam i ungefär 1 vecka. Ja, då var det bara Virus och Vishnu i den stora buren. Mitt problem som än håller sig tills idag är att så fort Vishnu rör sig i buren börjar dem gallskrika. Det låter så hemskt. Båda två piper till en början sen blir det som små gälla skrik. Jag har funderat på att sälja dem men först vill jag försöka allt. Hjälp tack?
http://ask.fm/JessicaReips
Du kanske ska gå tillbaka ett steg och börja intruducera dem på nytt? Och även när du introducerar, låta dom bråka tills de hittat en ledare. Såklart ska du avbryta om det blir blodigt. Men det är allt jag kan tänka mig. Finns nog någon som kan komma med andra och kanske bättre förslag!
//Nike
Låt introduktionen ta tid, flera veckor eller längre om det behövs. Är det vuxna råttor det handlar om?
Det finns bra artiklar om introduktion här på RiF.
If you fight love, you're always a loser
Tänkte fråga samma.. hur gamla är de?
Gör Vishnu något mot bröderna?
Skulle du kalla det att Vishnu blir "mobbad" av bröderna, utöver det slagsmålet som du beskrev?
Har haft endel flockproblem här& tyvärr är min lilla erfarenhet att ibland funkar det bara inte mellan vissa individer.. Ibland, om det väl har varit "dålig stämning"& bråk under en tid har dessa fått så negativ erfarenhet av-& känsla inför varandra, att de inte funkar ihop sen heller.
Nu kanske jag missförstår hurpass "illa" det är av texten..
Men OM DET ÄR SÅ att de är jätterädda för varandra el rentav ryker ihop& slåss, så de gör illa varandra då de går nära (mer än den gången då såret uppstod), så hade jag nog tänkt som så; att jag hade inte utsatt Vishnu för en lång intro med samma killar, mkt ensamtid& stor risk det inte kommer funka -igen. (Risken finns att någon, el flera av dem förlorar tilliten helt till andra råttor& inte alls går ihop med någon efter det.)
Jag hade skaffat Vishnu en el två unga vänner att bo med i annan bur, eller omplacerat honom till en trygg& stabil flock. De två bröderna skulle jag låtit ta det lite lugnt ett litet tag& sen om du vill ha större flock, provat igen med två yngre pojkar, som du har möjlighet att lämna tillbaka till uppfödaren om det inte fungerar, -& då göra en långsam& försiktig introduktion. Om bröderna fortfarande teroriserar de andra, så låte dem bo själva tillsammans med varandra.
Som #2 nämner finns bra läsning på forumet. Tex: http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor
Var även en läsvärd& bra artikel i Husråttan -SRS medlemstidning. ("En introduktion till introduktioner" i nr 164, feb/apr i år, skriven av Lycia B. Kontakta ngn i SRS får du säkert läsa den, om du vill.)
Jobbigt& stressande när råttorna inte går ihop& inte är tillfreds.. Särskilt när man inte vet vad man ska göra för att göra det bättre. Hoppas du finner en lösning så det ordnar sej på bästa sätt.
(EDIT-ade lite i texten, då jag tyckte jag skrev lite fel& otydligt först.)
Jag trodde mina tjejer skulle ha ihjäl varandra första tiden men jag tröttnade (kalla mig inte dålig ägare!) på att springa och titta till dom vid minsta lilla pipande så dom ifred fick sköta rangordningen, dom håller till och från fortfarande för lilltjejen börjar växa om den större som är otroligt liten så nu ändras det kanske om igen men man lär sig att höra skillnaden på bus pipande och skräck pipande
lycka till nu! <3
#4 Precis som du säger, är det skillnad på bus& riktigt bråk. :-)
En råtta som behöver leva i skräck för att bli trakasserad& biten mår inte bra. Den kan somsagt förlora all sin tillit till andra råttor, kan ta efter det aggressiva beteendet mot andra råttor& kommer kanske inte kunna leva ihop med andra råttor överhuvudtaget.
Ett bett på fel ställe kan i värsta fall leda till döden. (Hände en kompis till mej, vars lilla bebisråtta fick ett allvarligt bett invid pungen. Det blev såpass infekterat att råttan blev sjuk bortom räddning& var tvungen att avlivas.)
#4 Jag är glad att höra att dina råttor kom överens tillslut& menar inte att tillrättavisa. Då jag har haft "otur" med bråk& flockproblem, så vill jag bara vara poängtera att det är viktigt att vara uppmärksam& separera dem innan det går för långt. :-)
Jag har läst igenom intoducerings tråden jätte många gånger. Nu är det så att dem råttorna jag köpte är blocket råttor så dem bodde inte heller så bra innan. Och att på att omplacera Vishnu klarar jag inte av. Dem nya är 2 månader. Vishnu är 3 månader.
Det är mest på natten dem nya piper och skriker. Du orkar jag inte vakna och kolla eftersom Vishnu bara sitter på hängbron med dem.
Jag ska skaffa mig en till bur så att Vishnu får ha en ny flock och Whisky och Virus får bo tillsammans.
Jag hade en råtta som inte gick ihop med någon av mina råttor. Hon bodde ensam i ett halvår. Hon kastade sig mot gallret så fort andra råttor gick förbi. Men efter extremt tålamod gick det att ha henne med en annan av mina råttor och det var som en blixt att de gick ihop helt plötsligt. Nu har de bott tillsammans i några månader och de har inte bråkat en enda gång. Som magi. :)
Så tålamod kan löna sig! Men du bör ta det försiktigt och ge det tid.
För mig har det fungerat bra att ha på lite vanillinsocker på dem så att de luktar likadant och inte blir så sniffiga och bråkiga. :)
Igår så badade jag alla tre. Jag intoducerade dem på nytt också. Allt gick jätte bra. Igår hörde jag inga pip eller skrik alls och imorse sprang Whisky till matskålen och åt samtidigt som vishnu. Fast sen blev det för läskigt så han sprang bort igen. För någon vecka sedan så skulle Whisky skrika som om någon gapat av huvudet på honom. Blir så glad att dem gör framsteg. :)
#8# det är jätte kul att höra att det blivit framsteg. Det kommer att bli bra.
#8 Underbart att höra! :-) Hoppas de kommer överens tillslut ändå! :-)
Jag fick panik precis. Det blödde från Whiskys svans så då ser man att någon av råttorna har bitit av en bit av svansen. Detta är bara hopplöst.
Ok. Tråkigt.
Det lät ju lovande där ett tag.
Jag hade satt stopp här, innan ngn mer kommer till skada& skadorna blir värre.
Själv tog jag inte råden på allvar, -el rättare sagt; förstod inte riktigt råden; att avbryta om det blir sår (ja, riktiga sår alltså, -inte små skråmor), utan väntade för länge med att separera dem. Det slutade med värre sår på flera råttor, varav en aldrig lärde sej lita på andra råttor helt igen så länge han levde. Har ångrat mej enormt i efterhand.
Visst finns det exempel där det ordnat sej tillslut,men jag rekommenderar inte att man väntar& chansar då råttorna redan biter fula sår på varandra. Råttorna mår varken bra fysiskt el psykiskt av det& lär sej knappast ngt annat än att fortsätta, el utveckla ett dysfunktionella beteende.
#12 Min andra råttbur kommer att vara klar nästa vecka. DÅ kommer alla tre få ett bra liv.
Bra att du har en plan B redo!
Om det fortsätter bråkas vilt nu innan buren är färdig kanske du kan ha Vishnu i öppen transportbur/ öppen låda med fleece/papper som tillfälligt hem i (del av?) ett rum medan de andra är i buren, för att undvika fler skador..?
Hur är det med svansen?
#14 Jag har tvättat svansen noga. Eftersom han sitter helt ensam i sjukburen så håller jag mer på med honom. Även om han inte vill det..
Stackarn. Det gör nog ont i svansen. Som tur är läker sår snabbt på råttor. Bra att du gjort rent& håller lite koll på såret, även om han nu inte tycker det är jättekul.
Det som gick så bra :/
#16 jo jag vet att man alltid ska ha koll men hadde speciall byggt lite på buren där bara lilla esmeralda kunde komma in och där hon fick vara ifred, men ens reaktioner beror ju som sagt på tidigare erfarenheter :)