Ett måste att ha...
Då råttankomst närmar sig för min del så vill jag börja tänka på matfronten. Vill såklart att mina töser ska få rolig och nyttig mat. Men ibland kanske man ätit ute och inte har rester eller att man bara inte orkar en kväll. Eller om man bara vill lägga till saker till det man redan har. Då kan det vara bra om man har något hemma.
Så….
Vad tycker du är ett måste att ha hemma i kyl och frys?
//Nike
Grönsaker är ett måste här hemma. 🙂 Mat som har tillagats till oss människor skulle jag aldrig ge till mina djur.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#1 De flesta ger männsikomaten + mer grönsaker etc till sina råttor vad jag har förstått (om man inte ätit något totalt olämpligt som McDonalds). Men okej grönsaker :)
//Nike
Majs och ärtor i fryspåsar är ett måste! Billigt, lätt att tina upp, blir inte dåligt.
#2 Det vet jag, men jag slutade ge mina råttor människomat för flera år sedan eftersom jag har märkt att alla mina långsvansar håller sig betydligt friskare, piggare och slankare utan det. 👍 Så här hemma blir det inget sådant till dem.
Grönsaker, växter, lite frukt, insekter, kokt ägg, räkor med skal, och - framförallt om jag har råttor som behöver upp i vikt - grötröror, är däremot helt okej som tillskott till mina busfrön. ^^
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#4 Intressant, okej låter bra! :D
//Nike
Skulle också säga majs och ärtor i fryspåse! Super bra att ha både till mat, godis och att stoppa in i roliga akyiveringsleksaker! Räkor eller någon slags fisk uppdelat i portion. Det har vi alltid hemma, men våra är kräsna, äter inte skalade räkor bara oskalade men det är en favorit. Eller strömming som man kan köpa för typ 20 kr på Willys, lätt att bara dela i bitar när det är fryst! :)
tass
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
sån frysmix påse av ärtor, majs etc, sen ser jag också alltid till att ha barngröt hemma sen blanda ihop det. Snabbt enkelt och gott dagar man inte orkar eller är sjuk
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#9 Okej grönsaker på påse ska inhandlas, även matvete och barngröt :D
//Nike
Skulle säga att huvudsaken är man läser på innehållsförteckningen innan man ger något färdigt, om man vill göra det, -som tex makrill i tomatsås, el musslor på konserv, -att det inte innehåller massa olämpligheter, som mycket salt, socker, el rentav natriumglutamat.
Eller om det är en färdig maträtt; att man vet vad den innehåller& att man vet vad som är är onyttigt, el rentav ohäsosamt, som tex pommes frites. Tex ugnsbakad lax med broccoli& olivolja& blandad sallad är en utmärkt måltid för både råttor& människor.
Leverpastej behöver inte vara fel att ge någon gång, även om nu inte griskött direkt är råttors naturliga föda. Man kan välja den magrare varianten, då enda skillnaden eg är att den innehåller mer fläskkött& lever& mindre späck än orginal-varianten. Ger däremot inte korv, el salt& fett kött.
Fiskbullar funkar fint nångång ibland, -apropå färdig mat. Innehåller drygt 50%olika sorters vit fisk(beroende på märke), lite mjölk, rapsolja& potatismjöl& inte särskillt mkt salt heller. Mjölkprodukter i sej ser jag ingen vits med, med men nog får de smaka en liten ostbit ibland som godis. Vissa råttor kan var känsliga mot mjölk också, men det märker man isf.
Bra grejer att alltid ha i frysen tycker jag är broccoli, grönkål, spenat, musslor, hela räkor& lax. Alfaalfagroddar är lätta att göra själv. Samma med solrosskott. Och ägg i kylen. Brukar köpa kravmärkt svamp& fräsa upp, för att sen frysa, så är det enkelt att hacka loss en bit& tina för att blanda i maten.
Nu på sommaren då tillgången på färska grönsaker& örtkryddor är så bra så ger jag enbart färskt grönt (till proteinet& fettet i färskmaten, då förstås) Enkelt, billigt& nyttigt. Men beror ju lite på hur& var man bor& vad man har tillgång till i butik, el på annat sätt, då.
Kan rekommendera hipp ekologisk barnmat. Ser till skilnad mot mycket annan barnmat jättegod ut. Barnmat är ju dessutom varken stark eller salt och inte direkt fet helker så det passar ju väldig bra till råttisar.
Grönsaker, jag har alltid någon typ av sallad hemma (helst har jag en mixpåse då råttorna älskar all sallad utom isberg :P)
Sedan ser jag till att ha frysta grönsaker hemma. Köper 1kg påsar av olika sorter och mixar, broccoli, blomkol, ärtor, bönor, (400g påse av) majs osv. Blandningen beror lite på vad de har att erbjuda i frysdisken.
Jag har också alltid en burk med tonfisk i olja hemma utifall att någonting oväntat skulle dyka upp.
Ger köttprotein bara någon gång i veckan. Har precis som MoaL (#1) börjat ge en mer naturlig kost då jag haft för många tjockisar den senaste tiden. Baserar mitt foder på det gröna istället för "människokosten".
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning