Råttungar födda 20/6 i sthlm
födelsedatum: 20/6-2013
färg, teckning o hårlag: Gissningsvis russian blue, black och siames. Många är troligast roan då både mamman och pappan bar på det. Så fort pälsen börjar komma så vet jag mer!
Släta och Velveteen, bara dumbos.
kön: 8 honor och 7 hanar vid första titt, kan ändras.
kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 15st
faderns namn, födelsedatum, vikt:
Katoz Qaos
Russian blue velveteen dumbo
Ålder vid parning: 1år 6,5månader
Vikt vid parning: 460gmoderns namn, födelsedatum, vikt:
Absinth's Desire of Life "Desire"
Black dumbo
Ålder vid parning: 7,5 månader
Vikt vid parning: 284g
Övrig info:
Avkomma efter en holländsk och tjeckisk import.syfte med parningen el om det är omplacering, anledning omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc:
Syftet är att ha min egna "första" kull (bortsett från mammas uppfödning i srs under namnet House of rats, som hon dock avslutade för ca 10år sedan pga allergi).
Qaos är hur go som helst, riktig kelgris. Har en dotter till honom hemma som är lika mjuk hon med. Desire är oerhört vacker med sina stora pepparkornsögon och stora öron. Hon kan vara lite stel ibland men vill mer än gärna ligga innanför tröjan och mysa. Förhoppningen är att Qaos mjukhet kompenserar för Desire's stelhet. Vana vid småbarn, katter och hund._pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb:
_300:- eller två för 500:-
Ej registrerade, men skickar med en egen stamtavla.ort där råttan/råttorna finns: Tumba, söder om Stockholm
telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus): whieeeh@gmail.com (vid seriöst intresse kan jag skicka mitt mobilnummer). Har en facebooksida under namnet Kortnos råttor, där finns jag varje dag :)
Om annonsen ska vara låst eller ej: Inte låst.
//Madeleine, kortnos.
Så fina! Har mejlat dig 😃
//Nike
Är intresserad av att utöka min flock med en eller två hanar till, helst ljusa och självklart är ett bra temperament viktigt :) Roan och dumbo är lite av min drömkombo om man ska gå på det rent utseendemässiga, så jag tassar här för intresse!
Hur gamla är de när de får byta hem? Mina två killar skaffade jag när de var ca 3 månader, vilket uppfödaren sa var lite äldre, så därför jag inte har koll på det.
Vänliga Hälsningar
Malin
#10 Ca. 6 veckor, men jag tror de ska väga 80g också innan de får flytta….men man brukar säga 6 veckor i alla fall :)
//Nike
Tack för svar :) Tänker mest så att det hamnar efter semestern så jag isåfall är hemma och kan umgås med de små 😊
Vänliga Hälsningar
Malin
#12 Typ samma här fast tvärt om, vill hinna få hem dom innan skolan börjar 🙂
//Nike
Hej! Dom är leveransklara tidigast den 25e Juli och då vill jag att dom väger minst 90gram.
Tack, då vet jag :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Lite längre beskrivning av Desire: Hon är stel vid upplyft och kan även då pipa till, hon är alltså inte så förtjust vid det. Men jag lyfter henne ändå. Hon är äldst i flocken, snäll och lugn flockledare. Aldrig haft problem med en endaste introducering. Nyfiken på det mesta!
Varför avla på djur som är så jätte små och ligger under rekommenderad vikt?
Varför ta en kull på en stel pipig hona?
#11 Rekommendationen ligger på 5 veckor och 80 gram. Men 90 gram eller mer är bättre då de kan tappa en del vid flytten och stressen med nye hemmet, foderbyte osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nu tycker jag att jättesmå är att lite att ta i, 300gram är en rekommendation. Nu vägde hon 284gram men hennes kroppsform var bra ändå. Qaos vägde 460gram då han hade gått ner i vikt efter flytten till mig, nu väger han redan mera. Men jag ansåg där att det var inte ett problem när man såg till helheten. Ja hon är lite stel vid upplyft och piper då också till. Hon är inte rädd osv, det är bara så hon gör. Tanken är att Qaos mjukhet och lugn ska kompensera för den lilla stelhet Desire har. Sen vill jag även göra ett Försök med Desire då hon inte är svensk, och därav föra in nytt blod. Det här är min första kull, tanken är att egenskaper ska förbättras generation efter generation. Hoppas det ger lite svar på dina frågor.
#18# jag tycker det är kul att du vill föda upp råttor. Jag minns din mammas uppfödning . Vi var reg uppf samtidigt.
#vad roligt att du minns henne! Vad hette din uppfödning? :)
Celias hette min uppfödning
Vilka fina bilder du har tagit!
If you fight love, you're always a loser
åh dehär ska bli kul att följa! 🙂
Blir lite smått bebissjuk!
Det är väldigt mysigt, nu har dom börjat få supermjuk luden päls också! :)
tass!
fy va söta<3
Nu när pälsen kommit så verkar det inte vara några roans i kullen.
Och efter en titt idag så kom jag fram till att det är 5 velveteen och 10 släta :)
3 siameser, 4 svarta och 8 russian blue (troligast). Dock är det en liten minsting som jag är osäker på färgen, han är mörk men ändå lite för ljus för att vara svart, så länge räknar jag han som russian blue. Sen hoppas jag även att han kommer komma ikapp syskonen i vikten.
Attans att det inte blev nån roan :P Ska ändå bli kul att följa kullen! :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Du må legge ut flere bilder, de er så fine!
kan ev vara intresserad.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Åh jag är super intresserad!
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
har pmat
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Nu finns en hel hög med nya bilder uppe på småttingarna på facebooksidan :)
https://www.facebook.com/kortnosrattor
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.534718586588032.1073741832.490318521028039&type=3
Har pmat dig. Är verkligen intresserad av 2 tjejer.
Så himla fina är de allihopa!!