Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 591 ggr
siso
0

hoppig stissig råtta

jag fick hem två underbara råttbebisar, åtta veckor gamla, i torsdags. har börjat hantera dem lite lätt och de får komma ut och sitta på mig ibland. dock har jag märkt att den ena, mindre brodern har en benägenhet att hoppa, också från höga höjder. hade honom i famnen idag och han hoppade rakt ut i luften och fick som tur var tag i gallret på buren… blev livrädd. den andre är betydligt lugnare och mer lätthanterligt och piper inte och springer om man vill plocka upp honom. just upplockandet är en annan inte så trevlig del, men jag antar att det ger sig med tiden om jag backar och ger dem utrymme?

vill inte låta bli att hantera den lille men man blir så rädd när de hoppar omkring och kan göra sig illa.

:')
1

Du skulle och ska göra tvärtom, våra med dom så mycket du kan och utsätta dom för allt du kan. Då menar jag inte kasta in dom hos hunden utan att gå runt med dom, prata med dom, visa hur vattankranen, Tv:n, damaugaren osv fungerar, känna, klämma och ta på dom och så. Då blir de mer trygga med allt tillslut. Sedan detä där med hoppandet är ganska vanligt, de tycker det är kul att busa runt! :)

Charlott_
1

Råttor kan hoppa upp till 1 meter. Så oroa dig inte ;)