Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1112 ggr
UrchinFamiljen
0

Färg och teckninghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar vad mina rådisar har för färg och teckning, och skulle behöva lite hjälp med det. :)

Jag tror jag kanske vet vad deras färger och teckningar heter, men vill vara helt säker.

Jag vet att de vita är siameser, men de heter väl något mer än bara "siames"? 

Tacksam för svar! :)

Börjar med Tay. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

UrchinFamiljen
0

Ansiktet. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

UrchinFamiljen
0

Tay, och bredvid är Juniper.

UrchinFamiljen
0

Juniper. :)

UrchinFamiljen
0

Alla tre siameserna, från vänster: Fingal, Urchin och Ceder.

UrchinFamiljen
0

Urchin har inte lika mycket brunt på nosen som Fingal och Ceder, nästan inget alls.

UrchinFamiljen
0

Ceder. Ceder och Fingal har lite brunt på baken, även lite på öronen, men inte Urchin.

UrchinFamiljen
0

Silver. Han är brun, men har också orangea hårstrån. Även Juniper har orangeastrån men har en lite mörkare brun är Silver.

UrchinFamiljen
0

Kan Silver vara en Cinnamon eller har jag helt fel?

Hoppas det inte vart för mycket bilder… hehe.🙂

UrchinFamiljen
0

Putt :)

PlusPlus
0

Någon får rätta mig om jag har fel men juniper är augouti (färg) hooded (teckning). :)

Emmieline
0

http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7152ceb9cb46222706415b-varianter-fototradar världens bästa ställe att hitta lite olika färger och teckningar=)

PlusPlus
0

Måste bara saga att jag tycker tay var riktig fin. Jätte snygg teckning :)

UrchinFamiljen
0

Har kollat in på länken i #11 och jag tror jag vet allas färger och teckningar, förutom Tays. Jag har ingen aning om vad han kan vara, någon som vet? :)

• Seal pointed siames - Ceder, Urchin och Fingal

• Agouti hooded mismarkt - Juniper

• Self agouti (?) - Silver

Har jag rätt med de andras teckningar? :)

UrchinFamiljen
0

Putt

Apootie
0

Är inte Juniper en variegated? Kan ha fel…

[mina blommor MiloochMalte]
0

så söt

Din ena råtta silver heter samma sak som mitt ena döda marsvn. 

Söta små liv

UrchinFamiljen
0

#15 Men skulle han inte ha något vitt i ansiktet isåfall? Eller? :)

Apootie
0

#17 Det tror jag inte är något som de MÅSTE ha? Dock vet jag inte… Finns ju mismarked också. 

Jag har en blue variegated mm som har en ytterst liten pannfläck, men som bara syns ibland då den är fruktansvärt liten.

UrchinFamiljen
0

#18 Ja, jag vet inte riktigt. Jag förstår faktiskt inte helt vad variegated är.. 😊:P

Apootie
0

#19 Tyvärr är jag inte så duktig än heller, men jag tycker det ser ut som en variegated mismarked eller variegated mm. Kan dock vara en hooded mismarket som du sa från början 😇

Om variegated står det " like hooded rats except with spots down the back instead of a stripe." (kopierat från: http://eternalevolution.hubpages.com/hub/fancy_rat_types )

UrchinFamiljen
0

#20 Hm.. Ja, nu vart det ju svårt att veta vilken av dem han är.. Först tänkte jag att Tay kanske var en variegated, fast det är han ju inte om Juniper är det.

Hittade det här: Variegated 

Head and shoulders to be of a recognized color variety complete with a headspot or blaze.

Back of the animal to be covered in clear, distinct patches and spots of the same recognized color. Tail to have spotting. Underside to be a clean white without color. 

Faults: Hooded marking in addition to patches and spots, Spots on the underside of the animal, Clumping of patches and spots, Unbroken stripe down spine.

http://www.ratfanciers.net/markingstandards.html

Men då står det att den ska ha en bläs eller en fläck på huvan, som din råtta hade.

Apootie
0

Min råtta har så svag fläck att den i stort sett inte syns om man inte kollar jättenoga. Han har många "faults" i sin teckning. Hans svans är också fläckig.

Här är en bild:

UrchinFamiljen
0

#22 Söt rådis. ^^ Men jag antar att Juniper är en hooded mismarked då..? :)

Har du någon aning om vad Tay kan vara?

Apootie
0

#23 Tack! 😃
Ja, antagligen är han det! (som du sa från början.. hehe)

Tay skulle ju jag säga var en black striped roan.. Men han har ju inte blekts ser det ut som? kanske en black hooded mismarked med bläs?

UrchinFamiljen
0

#24 Nej, han är ingen roan. Då skulle han redan ha börjat blekts, han är ju 8 månader. :)

Men om han skulle vara en hooded, måste inte han ha en hel huva då? För han är vit under käken/halsen. Det svarta som man ser på bilderna här i tråden är det enda svart han har på huvudet.

Melissa V
1

Tay är striped mismarked är nog mer sannolikt att han är i så fall. Ingen standard här i Sverige dock (själv haft en med samma teckning men omöjligt att sätta vettig teckningsnamn då det finns inget för de här tråkigt nog) , enligt Sv skulle han nog mer gå under någon slags hooded varigated mm liknande blandning :D

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Apootie
0

#26 Låter mer rimligt, hehe. 😃

UrchinFamiljen
0

#26 Hehe, jaha, då har jag alltså en ovanlig liten rådis här hemma. ^^ Men lite tråkigt att det inte finns något riktigt namn.. :/