Råttor iFokus

Råttor

Etikettagility-aktivering
Läst 1185 ggr
emelieeileme
5

CYKLA med sina råttor

Hej allihop! 

Idag när jag hade gott om vår-feelings och vi hade fixat till alla cyklarna bestämde jag mig för att cykla en sväng. Jag hade dock min råtta på axeln, så han fick följa med. Han satte sig och boade in sig i mitt hår bakom nacken och kom fram då och då och sniffade och tittade sig omkring. Han verkade inte få så mycket vind på sig då han satt rätt skyddat. Vi cyklade i ungefär 10 minuter innan nästa råtta fick nyta av honom.

Jag vet att det finns en risk med att råttan kan skada sig om man skulle falla eller så, men så länge man är försiktig (tar sig fram långsamt på mark man känner sig trygg på) och har koll på råttan, är det okej? 

Ska iväg och köpa en cykelkorg (någon mindre standard) för att kunna ha mina killar där, så de slipper draget. Man kan ju alltid försöka. 

Är det någon som har några tips, tankar eller som själva har gjort detta? Finner inget liknande inlägg här på sidan tyvärr. Tack på förhand.

Zolah
0

Jag tror att det är nästan bättre attt ha dom i en luva vid nacken, då känner dom sig nog mer trygga samt att du 'känner' var dom finns. Personligen föredrar jag att gå med mina råttor, känns mysigare :3

hus-musen
0

Jag skulle inte cykla med mina, för lätt att det händer någonting om man inte har dem kopplade lr i cykelbur. Man kan ju inte direkt bara släppa styret om det händer nått. :/

Qui dormit, non peccat

emelieeileme
1

#1 Ja, ska pröva med luvan! Mina är så pass nya så har inte vågat ha dem på marken ännu, de har fått klättra i träd och vart på altanen dock! 

#2 Jag har de kopplade så klart, som sagt så har jag bara haft dem i en månad. Och jag bor i ett oerhört lugnt område där man kan cykla mitt på grusfria vägar och det är klart jag kan släppa styret om det skulle hända något! skulle tänka på råttan i första hand om jag så skulle få några skrapsår. Sen är det inte så att jag gör någonting för att riskera mina råttors säkerhet när jag cyklar. Jag känner mig trygg i att ha med dom, för de är lugna, de lyder och jag är säker i mina "cykelförmågor".

Tack för lite andra synsätt!

Cederin
1

Jag hade nog bara haft mina i en transportbur fastspänd i korgen, hade varit jobbigt med mina iallafall som kamikazedyker från axlarna stup i kvarten 😛Hade känt mig oerhört nervös faktiskt.

Medarbetare på Naglar och Hår

Zolah
2

om dom är 'nya' skulle jag nog skippa cykla med dem helt och hållet, för chansen är större att dom flyr / hoppar från dig då du inte innebär 'absolut trygghet'.

varför ska du cykla med dem föresten?

Apootie
0

Jag tänkte faktiskt häromdagen på att cykla med mina råttor också, men jag har ingen cykel där jag bor just nu (skulle inte ens våga cykla där om det var bara jag som cyklade..). Men hemma hos mina föräldrar har min mamma en cykel med cykelkorg, och jag hade tänkt försöka ha dem där i (kopplade). Mina gör som #4 skrev, "kamikazedyker" stup i kvarten, så jag skulle inte våga ha dem på axeln.

Gahich
1

#0 varför ska du cykla med dom?

Om det bara är för "skojs skull" tycker jag det känns väldigt onödigt! det finns en risk att råttan blir sjuk pga viden, den kan ramla ner och skada sig/ dö och om du tar ut dom för att umgås är det ju mycket mysigare att sitta ner och mysa med dem eller bara gå med dem på axeln. Då har man mer kontakt med dem, kan gosa klappa osv. 🙂

Zakaraa
5

Måste hålla med #7
Känns som en onödig risk att utsätta dem för drag samt att om de sitter själva på ex axeln är fallrisken stor.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

emelieeileme
0

#4 #5 #6 #7 #8 Svarar på er allas inlägg på en gång! Eklast så ;)

Mina råttor är ju då bara 16 respektive 14 veckor gamla. Har haft de i ungefär 1 månad och har vart med dom ungefär 6 timmar om dagen. Jag tycker att det är ganska mycket. Jag har lärt känna mina råttor bra och sålänge dom får utforska nya saker i några minuter först så tar dom de lugnt senare. Jag märker av en väldigt bra höjdkänsla då de är försiktiga när det gäller att vara på sådana platser där det krävs. 

Under tiden vi var ute var de lugna, hörde luftgnagande som står för mysande om jag inte har fel? Jag hade de kopplade och hade kopplerna först i munnen (ute, eller hur?) och sen i handen för att om de då hade velat hoppa hade de suttit fast och landat någon dm längre ner på min klättervänliga tröja. 

Jag vill cykla med dom (även vara ute med dom på tomten, i träd, i mitt rum och i övriga huset) just för att sällskapsdjur behöver både fysisk och psykisk ansträngning för att inte bli uttråkade (om i värsta fall skapa stereotypa beteenden). Dessutom så vill jag att mina djur ska tåla saker, att de inte blir livrädda om man skulle behöva göra sådana här saker i framtiden, om jag tillexempel skulle bli utelåst och ingen kommer hem på några timmar så vill jag att mina råttor ska klara av att följa med över till grannarna och vänta, och är de inte vana då att de oväntat kan komma till nya miljöer kan detta bli jobbigt. Att de klarar av detta lite skakiga rörelser, om man då skulle behöva åka i väg någon gång akut. Osv. osv.

Jag testade även cykelkorg, de fick en stor tunn handduk att boa i, detta gjorde de innan vi gav oss av och sedan satt de i korgen och tittade, tvättade sig och verkade inte störa sig så mycket. Att de betedde sig så coolt tror jag beror på att jag har skapat tåliga djur. 

Sjuka hoppas jag inte att de blir. Vinden blir de inte träffade av då jag har en handduk i korgen och de sätter sig bra på mina axlar/i luvan.

Zakaraa
2

Vet inte riktigt vad du menar med "luftgnagande" men jag gissar på att du menar Knaster? Kan tyda både att råttorna myser men även at de är stressade och försöker lugna sig själv. 

Jag håller fast vid att det känns som en onödig risk att utsätta dem för, nog för att de är sällskapsdjur men alla djur har sina gränser och råttor är extremt känsliga för drag.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

emelieeileme
0

Av det jag märkte verkade de inte vantrivas, det såg ut att vara ganska spännande. Om jag märkte att de inte tyckte om det skulle jag genast vända hem, hoppas du förstår det. Och jag är inte dum, känner av deras beteende ganska bra. 

Då jag inte ser det som en risk, mer en utmaning och en ny, rätt rolig grej. Och som sagt, mina djur är tåliga och jag tror det är på grund av min "uppfostring".  Har haft väldigt många sällskapsdjur och har inte gjort detta (uppfostrat/fått orädda djur) förens jag började med just att försöka avvänja rädslor.

gneza
1

jag har cyklat massa gånger med mina råttor :) först så lägger jag alla råttor i cykelkorgen och då ställer sig de upp, håller sig i korgkanten och spanar in omgivningen, förutom en av råttorna som hoppar ur korgen och klättrar upp på min axel och sitter där under hela cykelresan.

det brukar gå hur bra som helst för mig och de har aldrig försökt rymma eller så, tvärtom verkar de tycka det är väldigt spännande. :)

emelieeileme
2

Åh härligt att höra lite samma åsikter som snurrar i huvudet på en! Ja, jag har också cyklat en massa gånger nu och de går jättebra med vindsäker cykelkorg och så där!

Emmieline
2

jag ska ha  mina med mig när ja åker min rullstol och den går i 15 km/h =)

emelieeileme
0

Haha det låter ju toppen o väldigt mysigt!