Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 327 ggr
Biggann
0

Förändrad av flytten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem jag precis upptäckte med min råtta Dakota. När jag först hämtade henne i vintras fick jag samtidigt med hennes syster Jonah, som jag snabbt märkte behandlade Dakota illa och skadade henne. Självklart var det bara att lämna tillbaka Jonah, och då skulle jag få en ny efter några veckor. Dock insåg jag att Dakota mådde som allra bäst själv, och därför fick hon fortsätta vara en ensamråtta, och aldrig har hon varit så trevlig. Jag flyttade henne till mina föräldrar när jag själv flyttade hem några månader, men flytten påverkade henne ingenting då, förrän nu när hon nu är tillbaka hemma hos mig. Hon kom hit i förrgår, och jag märkte direkt igår att någonting var förändrat. Hon var tjurig, trött och ligger helst bara i sin korg, med huvudet gömt från mig. Hon vill inte reagera när jag pratar med henne, förrän jag får bära ut henne själv ur buren, då fick hon tillbaka sitt gamla humör. Nu på morgonen precis var det exakt samma sak, hon vägrar reagera när jag pratar och "rasslar" på buren. Jag har inte försökt ta ut henne ur buren nu eftersom jag inte vet om hon bara blivit konstigt morgontrött eller om det är något fel. Någon som kan gissa? Börjar bli väldigt orolig. Kram

:')
2

Hon kanske vill ha en kompis ändå?

MetalMii
2

Hur länge har råttan suttit själv ?

Jag skulle skaffa minst en kompis omgående. Om råttan bara haft en kompis tidigare kan man omöjligt göra bedömningen att den mår bäst själv. Det handlar om personkemi, alla råttor går inte ihop lika lite som alla människor går ihop !

Men först kan ett veterinärbesök bara en bra idé för att utesluta fysiska fel.