ska skaffa råttor :)
men jag har en fråga:
det är så att jag har två vänner som har råttbebbar, dock har det höjt sitt pris vilket inte känns bra och det är inte srs registrerade och funderar på att jag vill ha det, vad tycker ni? ska jag skaffa från vänner där jag vet allt eller från srs uppfödare? tack för svar och sorry för dålig mening!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Uppfödare behöver inte vara sämre för att de inte är registrerade.
Men vill du att råttorna ska komma från en registrerad uppfödare så bör du avvakta och titta på andra råttor. :)
Om jag skulle köpa råttbebisar av en vän skulle jag ställa mig själv dessa frågor:
* Verkar uppfödarna engagerade?
* Verkar uppfödarna ha, enligt dig, tillräcklig kunskap?
* Verkar ungarna friska?
* Är råttbebisarnas föräldrar bra avelsmaterial? D.v.s. utan aggressioner, sjukdomar.
Priset är upp till dig att avgöra om du tycker att råttor är värda priset.
Skulle du vilja berätta vad det är för pris så att vi kan avgöra om det är rimligt eller inte?
de är bra råttor osv! en sa till mig att priset var mellan 100-200 kr sen höjde det priset till 250-300.
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
250-300 kr per råtta är ett rimligt pris på en "bra" råtta från en seriös uppfödare.
Känns det överdrivet dyrt i sammanhanget?
de är inga uppfödare på det sättet.
Det behöver inte vara uppfödare för att vilja ta det priset, utan jag tror att många som är seriösa om att hitta ett bra hem sätter ungefär det priset på sina bebisar. Det avskräcker impulsköp en hel del :)
Vad är skillnaden på dom råttorna och de som reggas?
Tänkte är det skillnad på avelsarbetet i övrigt, är det känd bakgrund osv? :)
det jag ser är att icke srs medlemmar säljer råttor tar 200
#6 ja man får bevis på sitt köp osv.
kommer föräldrarna från uppfödare eller djuraffär?
#8 Så stamtavlan är enda skillnaden? Avelsarbetet är alltså lika seriöst?
Själv skulle jag i det fallet välja råttorna jag faller för om inte stamtavlan är viktig av någon anledning :)

Om uppfödarna har höjtpriset för att nån är dumbo, hårlös ec men inte dom övriga "vanliga" råttorna i kullen så skulle jag välja nån annan.
Att ställa frågor är också bra, då märker man direkt om uppfödaren är seriös. Folk som säger att linjerna är bra , allt är bra har oftast inte koll eller så undanhåller dom saker. En seriös uppfödare berättar alltid för och nackdelar.Det finns inga perfekta linjer. Fråga också om du får göra hembesök.
det är ju så att dte jag först skulle köpa av känner jag ju så himla väll, jag är hemma där ofta osv.