Hjälp, sjuka råttor!
Hoppas någon orkar läsa hela inlägget, för jag behöver verkligen hjälp nu.
Nu har mina råttor varit sjuka ett tag, kutter, nysningar och snor. Jag började anteckna dem den 22 April. Jag har 6 råttor - Fingal, Urchin, Tay, Ceder, Silver och Juniper som är snart 8 månader.
Urchin har haft en förkylning sedan innan 22 April - han nös, var lite blek, ville inte komma ut så mycket. Själva förkylningen är borta tror jag, nu nyser han "bara". Men det ska han ju inte göra. Han äter och busar med bröderna, och vill komma ut ur buren.
Tay började kuttra/rossla den 24 April. Den 26 April började han också nysa lite då och då (det gör inte han nu iallafall). Jag har också sett att han har haft snor på nosen ibland, senast i förrförrgår. Jag ringde till veterinären första gången efter 5 dagar (den 29/4) och fick tid 3 dagar efter det (2/5).
Han har ätit och druckit normal vad jag sett hela tiden, då till nu.
Fingal hade kuttrat två gånger runt den 21 April, alltså en gång innan 21 och en gång den 21. Men efter det har han inte kuttrat igen.
2 Maj: Tog jag med Urchin (för att han hade varit förkyld), Tay (för att han kuttrade), Fingal (för att han hade kuttrat), och Ceder (för att nu hade jag märkt att alla 6 råttor hade börjat nysa, och han fick representera Silver och Juniper också då de inte ville följa med). Veterinären kollade inte så noga på Urchin, då vi hade ringt in för Tay så hon fokuserade mest på Tay och Fingal. Jag fick medicin (Vibranord) som jag skulle ge till Tay och Fingal för att de hade kuttrat, i 14 dagar 2ggr/dag.
4 Maj: Nu hade även Juniper börjat kuttra, så jag gav honom medicin han också (veterinären hade sagt: till alla råttor som kuttrar, ge medicin).
Efter den 4 Maj hörde jag inge kutter längre i buren, de svarde på behandlingen. Men de fortsatte nysa, speciellt Urchin.
16 Maj: Skulle jag sluta ge dem medicin. Jag skrev så här i min anteckningsbok: "16 Maj: Slutade medicinera dem nu, har gått 2 veckor. Men jag vet inte om jag tycker de är helt friska men jag vet inte."
Sedan tog det ett tag innan jag skrev igen.
25 Maj: Skrev jag att jag hade hört någon av dem kuttra, och att jag trodde det var Tay, och att alla håller på att nysa. Men de var pigga och åt.
26 Maj: Tay hade börjat kuttra jättemycket, precis som innan jag hade medicinerat honom. Han verkade också lite slö, stannade kvar i buren när alla andra var ute.
Samma dag hade jag städat ut buren, jag använde IKEA Borris mattor i botten, men slutade använda dem då. Mamma sa att det kanske var mattorna som Tay inte tålde, så jag började använda tidningspapper i botten istället.
31 Maj: Tay kuttrade ännu värre än första gången han kuttrade. Jag gav honom en bit bröd med medicin i som han åt upp, för att han kuttrade så.
1 Juni: Ringde jag veterinären, fick en tid den 5 Juni, och så skulle jag få träffa samma veterinär som förra gången.
5 Juni: Veterinären sa att Tay kanske var känsligare mot någon sjukdom som de andra råttorna kanske bärde på, så nu skulle alla få medicin i 14 dagar 2ggr/dag, och jag skulle börja väga dem varannan/var tredje dag.
7 Juni: Tay slutade kuttra, han gick upp i vikt (gör fortfarande det). Men Urchin och Juniper nös fortfarande då och då.
16 Juni: Slutade ge dom medicinen, 4 dagar för tidigt, för jag fick inte i dem medicinen längre.
17 Juni: Alla äter, dricker och går upp i vikt, och alla är pigga och vill ut. Hörde inga nysningar längre. Men direkt jag slutade ge dem medicinen började Tay småkuttra igen, inte konstant men iallafall varje dag efter det. Jag tänkte att det kanske bara var lite "efterkutter" och att han skulle sluta med det efter någon vecka. Men han småkuttrar fortfarande.
24 Juni: Kollade till dem när de låg och sov på eftermiddagen, och då såg jag att Tay och Urchin hade lite snor runt och på nosen, och att Fingal hade jättemycket runt och på nos! (Se bild).
27 Juni (idag): Tay småkuttrar fortfarande då och då, varje dag, Urchin nyser också då och då varje dag, även Juniper kan nysa också, men inte så farligt.
Vad ska jag göra? Jag tror inte att veterinären vet vad det kan vara eller vad hon ska göra. Det lät så på henne förra gången jag var där. Vill verkligen att de ska bli friska nu! 😕❤️
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Du kanske borde dela på de som fortfarande är sjuka och låta de friska vara i från dom. På så sätt kanske de nu friska håller sig friska. Sedan låter det tyvärr som mycoplasma. Det brukar väl vara så att de blir bättre med medicineringen med sedan när man slutar kommer allt tillbaka igen.
Men är inte säker. Det låter lite som att alla smittar varandra så att när den ena blir frisk så smittar den andra ned den igen. Vet tyvärr inte vad du ska göra. En kunnigare får rätta/fylla i mina funderingar jag skrivit här.
Men för att lindra deras problem kan du ge dem ljummet roiboos te (utan tein) med lite honung i. Lägg även in massa fleece så de håller sig varma. Kolla också så att det inte drar kallt på dom.
//Nike
#1 Ja, jag tänkte nästan göra det, men vissa här på RiF har sagt att de andra redan har det så att det inte är någon idé att sära på dem. Men kanske måste göra det ändå.. :/
Tack för tipset, ska se till att skaffa det. Var kan man köpa det? I en vanlig mataffär?
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Värt att prova kanske.
Ja i vissa mataffärer, annars i hälsobutiker.
//Nike
Putt, någon som har något mer tips?

Byt ut antibiotikan och se om det hjälper. Kortison kan också hjälpa. Sen beror det lite på vart kuttret sitter. Är det i dom övre luftvägarna så är det ingen större fara. Är det lungorna så är det värre.
Var det samma medicin du fick pröva?
Det är ju inte bra att avsluta en kur för tidigt pga risken med antibiotikaresistens och så kanske det inte var behandlat klart och därför bara kom tillbaka.
Andra tips och tankar kring det är att kontrollera så att buren inte står där det drar. Sätta in så dom har fleece att bädda in sig i om det inte redan finns.
Kolla upp vad maten innehåller så dom får i sig allt möjligt bra. Vet inte varför men den jag hade som rosslade till och från blev tillfälligt bättre efter min röra med lax, broccoli och lite annat smått och gott. :P
Brukade ge mina roiboos också, och lät även en vitlöksklyfta ligga i och dra ett par minuter innan jag serverade det.
Tyvärr så var det bara en tidsfråga bland mina som rosslade när dom började rossla igen. Men dom var betydligt äldre än vad dina verkar vara.
#5 Hur vet jag vart det sitter?
#6 Ja, fick Vibranord båda gångerna. Tycker ni att jag ska fråga om en annan medicin som typ Baytril eller något annat?
Ska lägga in mer fleece till dem, och lägga en filt över buren. Får prova att göra din lax-special till dem. :P Och sen ge teet till dem.

#7 Det hör du när du lyssnar på råttan. Är det i lungorna så hörs det det ett ljud ung som en människa med astma.Det kan vara på en eller båda sidor. Sitter det i näsan hörs det bara därfirån.
Hur gamla är dom?
Baytril är bra i kombination med vad det nu heter. En sista utväg är Tylasin.
#8 Dom är 8 månader den 1:a Juni. Menar du Vibranord?