Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 926 ggr
:')
3

Personligheter

Tänkte skapa en tråd där alla som vill får beskriva personligheten hos någon eller några av sina råttor. Skriv gärna namn, ålder och kön! 😃

Några roliga saker att ta upp kan vara:

• **Någon speciell sak som bara denna råtta gör (av dina råttor alltså).
    **

• Det vanligaste hysset.

• Tre ord som beskriver denna råtta.

• Det den gör som får dig att smälta varje gång.

Ska bli roligt att läsa hur olika/lika råttorna kan vara. Tillslut kanske vi till och med kan komma fram till vad som är vanligaste hysset bland våra tamråttor! 😉

Ni får gärna ladda upp en bild eller video på er råtta där ni tycker att råttas personlighet avspeglas bra.

:holmgreen:
3

Då skriver jag lite då! :)

Råtta: Vitani

Något som hon är ensam om att göra här hemma: Hon Fjäskar så sjukt mycket för mig. Men det fungerar ju också, eftersom det är svårt att bli arg på henne när hon gör sina hyss. Men det är hon nog ensam om faktiskt, fjäsk-apan.

Vanligaste hysset: Hon tar sig upp på min byrå och puttar ner alla grejer. Förstår verkligen inte hur hon alltid lyckas ta sig dit då det är en sån här. Detta gör hon så fort jag lämnar henne oövervakad i mitt rum. Hon försöker väl få mig att städa oftare kanske haha.

Tre ord som beskriver råttan: Fjäsk-fia, Envis och lurig.

Något som får mig att smälta varje gång: När man ropar på henne så springer hon direkt upp på axeln och pussar matte (mig) på munnen, och myser. Det är så himla svårt att motstå! Knäppisen. :3

Jag tycker att bilden beskriver henne rätt bra med tanke på att hon alltid ska va och pussa på mig (och fjäska), och hon ska alltid ha det som hon vill. Drar jag bort handen så försöker hon få tag på den igen. Det ser man på tassen hon håller på handen. Envisa bebis ;)

0

#1 Åh vilket charmtroll! :D

Apootie
0

tass, lägger gärna ut om mina småttingar sen 🙂

0

#3 Ja gör det :D

[melinih]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har väl inte haft mina tåttisar länge nog för att känna till alla deras sidor…

Men min ena kille Marley (3 månader gammal) är speciell. För det första är han EXTREMT mammig vilket är underbart. Om vi gosar i sängen och han har somnat sött bredvid mig, bara jag reser mig för att hämta något springer han efter och sitter och väntar på mig tills jag kommer tillbaka, och när jag väl kommer skuttar han runt och sen kan han slappna av igen. Ibland kommer han fram precis som han säger "Hej mamma, skulle bara kolla om du satt kvar vid mig fortfarande…🙂"

Ett hyss han har för sig är att han är en riktig liten tjuv! Han snor min penna när jag sitter och skriver något, mina nycklar, mitt läppstift, min tandborste… BUSE. 😍

Bilden beskriver hur bekväm han är med mig tycker jag :) min lilla mammagris!

0

#5 Åh vad söt, så gulligt att han väntar på dig 😍

Apootie
1

Har ju bara tre råttor, så jag kan göra lite om varje i varsitt inlägg. Jag hoppas det är okej!

Råtta: Totoro

Det vanligaste hysset han gör, eller ja, hyss och hyss… Han är fruktansvärt bra på att hitta knapparna på min dator så allt stängs ner. Han ska JÄMT upp på datorn när jag sitter där (men inte när den är uppslagen och jag inte är där) och klickar ner för att få min uppmärksamhet. Dessutom ÄLSKAR han mat. Han är en av mina första råttor, och han är riktigt gosig. Han ska alltid ligga kvar och mysa med mig och han sitter ofta och mysryser på min axel när han är utanför buren och jag är med. Annars brukar han lixom följa efter mig. Det märks att han är ledare i flocken och att han ändå vet att det är jag som ”är hans mamma”.

Tre ord som skulle beskriva honom skulle nog vara: Gosegris, matvrak och stark ledare.

Bilden beskriver bra hur Totoro älskar att mysa med mig. Han (och alla de andra…) är en riktig morsgris.

Apootie
1

Råtta: Cosmo
Cosmo är lite mindre framåt, och vill helst komma fram själv. Det går bra när jag lyfter honom, men andra krålar han sig hur lätt som helst ur greppet. Cosmo ska alltid välta ner saker och sedan kolla på mig så sött att jag inte kan bli sur på honom ens. Det som får mig att smälta är hur han ofta vill klättra upp på mig och verkligen sträcker sig upp på mig.

Cosmo skulle jag beskriva som snäll, väldigt akrobatisk och lite hemlighetsfull.

Bilden beskriver såklart att han jämt ska klättra runt och akrobatisera.

Apootie
1

Råtta: Yoshi
Ja herregud. Yoshi är skulle kunna beskrivas som en liten smådjävul. Han är så hemskt söt, men kan vara riktigt tjuvelak mot sina kompisar. Han är inte elak på ett sätt som skadar dem, men han brukar tjuvnypas och ska alltid leka. Han är den mest busiga i flocken just nu och jag brukar jämt leka med honom i buren. Han skuttar då runt i världens glädjeskutt som alltid får mig på bra humör. Han brukar också dra mig i tårna när jag gosar med dem på morgonen i sängen.

Jag skulle beskriva honom som en liten djävul, supersöt och bustott.

Bilden beskriver hur Yoshi alltid ska jävlas med alla. Bilden är tagen ungefär en timme efter han introducerats till flocken. Totoro är den som han sitter på…

0

#9 Åh vad söta! Alla med olika personligheter också, får mig att längta ännu mer efter mina ^^

Apootie
0

#10 Tack! 😃 ja precis. Det är så kul att lära känna nya individer.

Mapel
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Liv, 1 år gammal hona.

Någon speciell sak som bara denna råtta gör 

Vi lärde Liv en liten konst som gick ut på att hon skulle sträcka upp tassarna i luften. Hon är ett riktigt litet matvrak och lärde sig snabbt att om hon räcker upp tassarna så får hon mat. Men sen så började hon använda sin lilla konst så fort hon ville något. Så nu, så fort hon vill att man släpper ner henne, ger henne mat eller vill att man plockar upp henne så räcker hon upp tassarna rakt upp i luften! Och hon är ju så ofantligt gullig när hon gör det så man kan ju inte låta bli att smälta och ge henne det hon vill!

Det vanligaste hysset

Liv är nog den största matvraket som finns! Så fort det finns mat någonstans i närheten så ska hon dit, oavsett vad! Så det gäller att passa tallriken när man har henne i närheten! Annars sitter hon snart rakt i maten och tjockar i sig! Är man snabb och försöker plocka ner henne då fyller hon hela tassarna och bara trycker in i munnen för att få med sig så mycket hon kan i flykten.

Liv: Matvrak, målmedveten, latmask.

Det den gör som får dig att smälta varje gång.

Liv lyckas alltid skaffa sig problem såfort hon ska göra något. Som tex häromdagen när vi hade gett henne en jordgubbe i hängmattan och hon satt där och tvättade sig och så rullade jordgubben ner på henne hela tiden och störde så hon puttade bort den men den bara kom tillbaka hela tiden. Tillslut blev hon förbannad och tryckte iväg gubben och höll kvar den med tassen, men den rullade ju ner igen såklart :P För några månader sen så försökte hon bädda i toaletten som hängde på burväggen och skulle ta upp ett papper och det bara ramlade ner hela tiden. Tror hon gick ner och hämtade det säkert tio gånger innan hon gav upp.

En video på liv när hon gör sin lilla konst!

Mapel
1

Lite varning bara, vi kunde inte välja vilka vi ville skriva om så det blev en novell om alla fem :P Hoppas ni har överseende! 

Aska, lite över 1 år gammal hona.

Någon speciell sak som bara denna råtta gör

Aska är en riktig liten samlare! Hon älskar att springa och hämta grejer att samla ihop i en liten hög. Oftast är det mat som hon samlar, men inte för att äta den utan enbart för samlandets skull. Oftast brukar Liv sitta borta vid högen och knappra i sig allt som Aska samlar men hon verkar inte misstycka utan samlar på ändå. Det är väldigt ofta som man hittar små högar med nötter, makaroner eller liknande samlade i små högar i soffan eller bakom buren och då är det Aska som varit i farten.

Det vanligaste hysset.

Att sno mat är, ganska logiskt, hennes största hyss! Hon är en sån som trycker in så mycket hon kan i munnen, egentligen hade hon nog önskat att hon var en hamster och sen så springer hon bort och gömmer det! Hon är dessutom läskigt snabb så man hinner aldrig ifatt henne heller när hon sticker iväg med matbitarna!

Aska: Samlare, envis, ekorre

Det den gör som får dig att smälta varje gång

Aska är så otroligt gullig. När man plockar upp henne och hon bara tittar tillbaka på en med de där mörka små ögonen! Helt underbart söt och speciell och ett otroligt vackert uttryck!  Hon är även en som älskar att trycka ner huvudet under någon av de andra. Hon kommer ofta och bara klampar rakt över alla andra och så trycker hon ner sig mitt emellan, en riktig mysunge som vill ligga nära!

En supergullig video på Aska när hon samlar för fullt!

Mapel
1

Plyrp, snart 10 månader gammal hona.

Någon speciell sak som bara denna råtta gör.

När hon vill mysa så visar hon alltid det väldigt tydligt genom att trycka in huvudet i handen på en och så slappnar hon av och blundar. Om man då inte skulle klappa på henne så fortsätter hon bara borra in huvudet tills man faktiskt gosar med henne och som tack får man lite pussar i handen. Lilla hjärtat!

Det vanligaste hysset.                                                                 Plyrp är ett riktig litet busfrö och är alltid på språng någonstans. Något som är väldigt busigt men kanske inte så mycket till hyss är hennes små ryck som hon brukar få när man busar med henne. Om man kittlar henne lite i sidan så sprätter hon iväg och blir helt galen och rycker och studsar på stället, vilket ofta återföljs av en paniktvättning tills man kittlar henne igen och hon blir tokig. 

Plyrp: Galen, rar, mystott

Det den gör som får dig att smälta varje gång.                               Ja det är nog ändå när hon kommer där och lägger sitt lilla huvud i handen och bara myser. Sötnöt!

Här är en liten video som på ett ungefär visar hur hon brukar göra även om hon är lite väl intresserad av mammi som är nyduschad och luktar konstigt :P

1

Åh så söta Mapel! Videon när hon sträcker upp armarna var bara för söt! :D

Lilla ekorren och mysen var väldigt söt med 😊

Mapel
1

Eila, ca nio månader gammal hona.

Någon speciell sak som bara denna råtta gör. Eila är en bestämd liten dam så när hon bestämt sig för att ägna sig åt favoritsysslan putsa mamma så håller hon fast en och så putsar hon som en galning! Både med tungan och så knapprar hon bort smutts och annat, typ naglar och liknande som inte ska vara där. Hon är verkligen bestämd och nåde den som inte stannar kvar tills hon är kvar! Hon är världens snällaste såklart men de där små tassarna är bra starka när det gäller att hålla sig fast i fingrar!

Det vanligaste hysset. Hon är hyssmakare nummer 1! Man riktigt ser på när det börjar ticka inne i hennes lilla huvud! Då sitter hon och funderar en stund och sen så sneglar hon runt för att se att inte mamisarna tittar, gör dem det så stannar hon kvar men tittar vi inte då skrider hon till verket! Så fort vi spänner blicken i henne så stannar hon och ser sig omkring som om ingenting har hänt! En riktigt smart dam helt enkelt! Favorithysset är att försöka ta sig upp i bokhyllan. Jag tror att vi säkrade bokhylla minst 7 gånger på olika sätt och hon lyckades varje gång! Nu har vi äntligen lyckats hitta ett sätt som funkar, än så länge, men hon har inte gett upp än utan försöker regelbundet att knäcka vårt försvar!

Eila: Smart, busfrö, Envis

Det den gör som får dig att smälta varje gång.  man plockar upp Eila så blir hon alltid helt avslappnad och så bara tittar hon på en med sina små pepparkornsögon och är så gudomligt söt! Hon är så otroligt lugn och avslappnad så man kan pussa och gosa precis så mycket man vill och hon bara hänger där och tittar på en.  Hon har ett så roligt uttryck när hon hänger där med, hon ser ut som nallen i nalle har ett stort blått hus :D

Här är en video som visar hur hon brukar se ut när man plockar upp henne!

Mapel
1

Och här har vi den sista :D

Mymlan, ca 9 månader gammal hona.

Någon speciell sak som bara denna råtta gör. specialitet är att aldrig vilja sitta still och hon har sin alldeles egna taktik för att komma loss, även om den hittills inte har funkat :P Men när hon vill komma ner så börjar hon första att åla runt och försöka ta sig loss, och sen så stannar hon upp och superpussar en på fingrarna och så sprattlar hon och så superpussa och så fortsätter hon så! Vet inte vart hon fått det ifrån då hon aldrig får komma ner då men hon verkar vara helt övertygad om att det är bästa sättet!

Det vanligaste hysset. största hyss är att gräva upp blomkrukor! Hon bara älskar det! Så fort hon fick vittring på blomjord så visste man var man hade henne! Tillslut fick vi köpa hönsnät och näta in alla krukor! Så nu har hennes största fritidsintresse försvunnit så vi får väl se vad hon hittar på härnäst! Hon har ju en egen jordlåda men det verkar som att blomkrukorna ändå är bästa stället, det är ju inte tillåtet så då blir det ju mycket roligare :P

Mymlan: Pussgurka, bråkstake, Envis

Det den gör som får dig att smälta varje gång. är, precis som Eila en riktig lite pussgurka och ska alltid putsa och putsa och putsa. Efter att man har haft handen hos mymlan så är den helt blöt! Hon har även en lite gullig vana att försöka dra in en i buren när man kommer och sticker in fingrarna. Då tar hon tag och så försöker hon dra in en!

En liten video på mymlans ”komma loss” teknik.

0

Åh, du verkar ha fått tag på riktigt mysiga råttor 😃

Mapel
0

#18 ja de är ena riktiga personligheter allihop! Super mysiga!

UrchinFamiljen
0

#12 Åh, vad gulligt!

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

sarakaka
1

**ESTER

Någon speciell sak som bara denna råtta gör (av dina råttor alltså).
**Hon ville alltid sitta i handfatet och leka med vattenstrålen.

Det vanligaste hysset.
Tjuva saker att bygga bo med, täcka över de andra råttorna med bomaterial och stöka till i buren något helt otroligt. xD

**Tre ord som beskriver denna råtta.
**Snäll, mystant och älskad. <3

**Det den gör som får dig att smälta varje gång.
**Hon brukade lägga sig med överkroppen i min hand och somna lite och tvätta mina händer (slicka på dem). :)

[melinih]
0

#12 FYYYY VAD GULLIGT

Mapel
0

#20 o 22 ja ni kan ju tänka er hur svårt det är att motstå den där när hon kommer och sträcker upp tassarna mot en, då smälter man direkt! Tyvärr så kommer hon ju undan med all möjliga dumheter också tyvärr! Haha

UrchinFamiljen
0

#23 Haha, gud ja! 😃

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

GeishaoChick
2

Molly! ca 1½ år gammal

Hon är otroligt närgången och kan sitta i flera minuter i nacken och bara mysa och trycka upp sin varma lilla kropp mot min hals <3 Otroligt gosig! Hon gäspar också varje gång jag sätter in fingret under hennes haka när hon vilar i sitt lilla trähus, efter gäspen vilar hon sitt huvud med slutna ögon på mina fingrar och somnar om igen.

Det vanligaste hysset.
Hoppa från ett ställe till ett annat i ett jätteskutt! Hon hoppar otroligt långt och ibland landar hon ganska skumt :) Molly har också tendens att rycka åt sig maten väldigt hastigt, så oftast får matte (jag) ett litet tjuvnyp!

Tre ord som beskriver denna råtta.
Busig, mysig, närgången

**Det den gör som får dig att smälta varje gång.
**Vart ska jag börja? <3 Hon kryper alltid ner i urrigningen mellan brösten, knastrar i några sekunder sen börjar hon genast tvätta både min bröstkorg och sig själv. Molly är otroligt stadig och robust. Hon ser konstant nyvaken ut <3 Hon nyser ofta med en liten skvätt i ansiktet på mig, ett litet "tji!" ljud som jag bara dör för. Hon är väldigt pussig och bara älskar att gosa in sig mellan mina bröst. Molly 'smeker' sitt ansikte längs min kind ofta och hon verkligen vet hur man charmar <3

[Myraan]
0

Saga-Maja (Saga)

Någon speciell sak som bara denna råtta gör:

Saga tycker att det är jätteskönt när jag kliar henne på ett sätt som gör så att hon ärligt talat ser helt.. Knäpp ut. Jag håller henne runt bröstkorgen så att resten av kroppen hänger fritt, hon har ingenting att stödja fötterna emot. Och så kliar jag henne med naglarna över revbenen med andra handen. Då börjar hon direkt att knastra tänder och sluter ögonen. Ibland tycker jag synd om henne som bara hänger och lutar henne då mot min arm. Det finner hon sig också i. Hahaha.

Det vanligaste hysset

Hon har en otroligt färgstark personlighet. Hon är orädd och extremt nyfiken, vilket lätt leder till många hyss. Mina tre honor bor i en bur som är gjord av en bokhylla. Bokhyllan är drygt två meter hög. Varje gång jag öppnar dörrarna är Saga supersnabb att klättra upp och sätta sig på ett fönster som är över bokhyllan. Jag når inte henne där uppe, inte ens när jag ställer mig på en stol. Men det är ingenting farligt där så jaja..

Tre ord som beskriver denna råtta

Orädd, nyfiken, energisk.

**Det den gör som får dig att smälta varje gång
**

Det här är så svårt, hon har så mycket roligt för sig! Men en sak hon brukar göra är att mitt i all hets, eller vad det nu är hon håller på med, stannar hon upp och drar båda händerna över ansiktet en gång. Och sedan fortsätter hon igen, så otroligt söt.

Bananbullar
0

Mascara: snart 8 månader gammal, hona

Så fort man kommer in i rummet och öppnar burluckan är hon redan där och redo att hoppa ut. Hon är som en raket fram.

Det vanligaste hysset.
När min dörr till mitt rum bara är yttepyttelite öppen så lyckas hon ändå på något himla sätt ta sig ut och kan på så sätt utforska hallen. Men favoritstället är att ta sig in till min brors rum även om det inte uppskattas av honom. Jag måste verkligen vara noga med att ha dörren HELT stängd varje gång hon är ute.

Rymmare, Energisk, Kontaktsökande.

När hon får för sig att ha en paus mitt i sitt energiupptåg och kommer helt spontant och lägger sig på min mage, och somnar.😊

-------

Gry: snart 9 veckor gammal, hona

Kryper ner under tröjan och tycker om att gosa där.

Det vanligaste hysset.
Än så länge har hon inte gjort något större hyss men hon är fortfarande så liten så hon kommer väl på några senare.

Goseråtta, Knaster, Lekfull.

När hon kryper upp till nacken, putsar lite i nackhåret och lägger sig sedan ner och vilar.