Råtta har blivit agressiv
Jag har en råtta på drygt 8 månader. Hon var hur snäll och trevlig som helst och hade aldrig bitits men nu när hon fick en kull med ungar har hon blivit agressiv och biter en när man ska byta mat och stoppar in handen i buren, kan de ha med att hon har ungar att göra? Eller vad kan de annars vara?
De går bra om man tar i henne om hon är utanför buren.
- " -Nanniis-"-
Förhoppningsvis beskyddar hon bara sina ungar och anser att du är ett hot. Troligen rätt stressad av att du håller på i buren. Skulle rekommendera att du först lockar ut henne, och sätter henne på annat håll innan du håller på i buren och med ungarna. På så sätt bör hon inte bli lika stressad.
Och beteendet bör börja gå över ju äldre ungarna är. Jag har haft en del beskyddande honor, de har börjat slappna av mellan 1-2½ vecka. Men kan ha varit kluriga mot okänt folk ända fram till ungarna flyttat ut.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack för svaret, hon har slappnat av lite mer nu men kan fortfarande naffsa på en men hon anfaller inte så som hon gjorde förut.
- " -Nanniis-"-
Min lilla Bulle var den samma, väldigt aggresiv från att hon var världens snällaste till en riktig liten bitsig flicka, men nu när ungarna blivit mycket större är hon tillbaka till sitt gamla jag igen, man kan också lyfta upp henne utan att bli biten i fingret.