Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 239 ggr
bestial
0

Det konstanta kliandet.

Att råttor är renliga vet jag och att djur kliar sig (även människor) är ju inte heller så konstigt. Så jag ville mest höra om era råttor kliar sig flera flera fleeera gånger om dagen och ibland väldigt tätt inpå. Det är första gången med råtta för mig så jag vet inte riktigt vad som är en "normal dos" klining. Jag har kollat pälsen efter löss och har inte funnit något. Det jag däremot har hittat är en liten (väldigt liten, 3mm kanske) "knöl" som liknar koagulerat blod, vid nacken på honom. Är det vanligt att de ibland kliar upp små sår på sig själva?

Sedan har alla i min familj uppmärksammat att ofta när han kliar sig så slickar han på klorna efteråt, vilket ytterliggare ökade på lössteorin (att han skulle äta dem mao). Gör era så också?

Daydreams
0

Kliar han alltid på samma ställe?

Känns lite tjatigt att säga det men det kan vara skabb och det ser du inte utan veterinären får ta ett prov.

Mina råttor slickar sig på tassarna för att tvätta sig… inte tänkt på om dom gör det när dom kliat sig.

rattmamman
0

Skabb börjar ofta i nacken på råttor och ser gärna ut som små "fläckar" med koagulerat blod. Var mycket uppmärksam på om det dyker upp flera sådana "fläckar" för då bör du ta dig till veterinären och får Stronghold (som är receptbelagt). Lycka till!

bestial
0

Jag såg precis efter jag skrev inlägget att det kunde vara skabb. Jag får hålla ett vakande öga på honom och zoo:t jag köpte honom på borde ju egentligen också få veta. Nog för att jag inte tror att de bryr sig.

CamillaS
0

kan du inte ta en bild på såret i nacken? det verkar vara dom typiska symtomen för skabb.

bestial
0

#4 Jag försökte hitta på såret idag, men jag kände inte att de var där, kanske kan det bara ha varit något kladd?

CamillaS
0

hmm ja, det vet bara du :)