Krav på råtta! Fundering..
Sitter just nu och letar efter en till liten grabb som ska få flytta in här hemma! Då slog det mig när jag satt och skrev till en uppfödare om vilka "krav" eller önskemål jag gärna ville ha. Och då slog det mig då svar dröjer att jag kanske var för krävande? Hur ser ni uppfödare och andra på köpare som "vet vad dom vill ha" lite mer ingående! Kan man ha för många önskemål eller "krav"? Blir jag som köpare "jobbig " och krävande om jag rakt ut säger vad jag är ute efter? (Mina önskemål och "krav" gäller INTE färg, teckning eller hårlag eller dyl mer än att jag vill ha toppörad ch inte rödögd HELST!) Hur ser ni på om en köpare nekar en tingad råtta efter första träffen pga av bristande egenskaper hos råttan som man inte önskar? Hur pass mycket kan man se personligheterna i en kull som erfaren uppfödare innan leverans? Är det bara jag som är "petig" när jag ska köpa råttor?:-P Många frågor blev det, men tycker ämnet är lite intressant! :-)
Jag tycker det är bra när köpare har krav. jag brukar alltid uppmana dom och puscha med att berätta vad dom är ute efter, inte mest utseende men just insidan. Ju mer jag vet ju bättre kan jag också veta om jag har en kull som passar eller om det är bättre att rekommendera att vänta, ibland även skicka dom till andra uppfödare jag vet har de önskemålen bättre. Sp nej du är inte krävande, fortsätt med att veta vad du vill. Tycker uppfödaren de är jobbigt så är den inte värt de och sök upp en annan istället. Dock är många tyvärr tyvärr sjukt sega på att svara så vänta i alla fall någon dag innan du kollar av igen.
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
petig ska man vara när man ska köpa en råtta tycker jag! Det viktigaste är ju att det ska klicka mellan dig och råttan. Även om du så måste kolla på 100 råttor först.
Om en som ska köpa råttor av mig är petig känner jag mig bara mer säker på att sälja till just den människan, för då vet man att dom är seriösa.
Om någon tingar en unge här men det inte klickar när dom träffas då gör det inte mig något. För som sagt - det viktigaste är att köparen och råttan ska klicka.
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Bra tråd, känner likadant som TS..!
Vänliga Hälsningar
Malin
#1 skönt att höra! Blev lite rädd att jag hade för stor krav där ett tag! Men troligtvis är dom bara lite sega på svar. Jag avvaktar, har ju inte bråttom, men man vill ju alltid skynda sakta!;-) #2 härligt att höra! Jag vill ju inte vara för petig men klicka ska det göra samt vill jag att råttan ska ha rätta förutsättningar för ändamålet om man kan säga så!:-P Men hur är det med det här med att se egenskaper så tidigt i en kull? Man vet ju iofs vad man förväntas få om man är en bra uppfödare med bra koll på linjer men som sagt, hur tidigt?:-) Man ser väll ganska tidigt om någon är mer "myspelle" än "äventyrspelle"?
Dom råttorna jag har fött upp, de vildaste har blivit de största mysråttorna!
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
#5 okej! Hehe Jag tänker mest på typ egenskaper som äventyrslust och "tuffhet" exempel.
Jag gör ett "bebistest" på mina bebisar, för att få en aning om vad de är för personligheter. Jättespännande!
Jag tycker också det är bättre ju fler frågor köparen ställer! Jag brukar också fråga massor.
Och jag försöker svara på mail etc så fort jag kan :)
If you fight love, you're always a loser
#7 Hur gör du bäbistestet? :D
//Nike
Har snott det rakt av från en av mina mentorer. Man iakttar hur de är mot mig, mot sina syskon.
Man kan testa hur de reagerar på en ovan miljö, hur de löser ett enkelt problem, man kan iaktta hur de reagerar på plötsliga ljud (alltså inte försöka skrämma dem, men det händer ju i bland att något låter oväntat när man är med bebisarna), man kan se hur de är i hanteringen, om de låter sig vändas på rygg osv.
#9 Intressant! :)
//Nike
#10 Man måste förstås vara väldigt lugn och försiktig med de små, och göra allt på deras villkor.
d
#7 intressant!!! Låter ju jätte bra! Är det någon mer här inne som gör bebistest?:-) Skönt att höra att man inte har ställt för många frågor samt önskemål/krav!:-) Vet inte hur många annonser jag fått svar på som jag backat ifrån på en gång då jag inte fått svar på många frågor! Men just nu tycks det vara "råttbrist" i Sthlm, men jag tänker inte ta första bästa! Då kan jag lika gärna gå till en zooaffär! Petig det är jag det!:-P