Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 527 ggr
jojjobojjo123
0

ska jag skaffa?

hej!

jag är ägare av:

2 sköldpaddor

7 fåglar

1 katt

1 hamster

och kaske tre råttor, men det är just det som är min fundering, ska jag skaffa råttor fast jag har så många andra djur, jag har tid för råttor men det krävs ju rätt mycket med så många djur.

hur tycker ni jag ska göra?

kan ni berätta lite om råttor, och gärna för och nackdelar med dom!

tack på förhand!

:')
1

Har du tiden och platsen så borde det inte vara ett problem. Tänk just på att de tar ganska mycket plats (bur etc) och att de måste få vara ute och röra på sig, vilket kan bli ett problem med dit katt till exempel. Även dyra veterinärkostnader kan uppkomma. Mitt tips är att du läser  allt, varenda tråd här (länken) så får du en bra inblick av vad råttägandet innebär! :)

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1

Mapel
0

Råttor kräver väldigt mycket! Det är ungefär som att ha en bråkig unge eller en hund i slyngelåldern som hittar på hyss och aldrig är still! Men råttor är ju så underbara djur så alla de där hyssen gör liksom inte så mycket. Men våra råttor är ute och springer fritt i vår lägenhet ca 5 timmar varje dag! Utöver det så ser vi till att fixa aktivering inne i buren som för övrigt är ca 2 meter hög och ca 1 meter bred så det tar plats. Våra har ett helt eget råttrum till alla deras grejer och buren mm. 

Sen kan det ju såklart kosta pengar med, buren i sig är ju oftast väldigt dyr! Sen kan råttor hitta på de mest galna hyss! Som häromveckan när en av våra töser bestämt sig för att ta sig upp i bokhyllan, och har de bestämt sig så ska de upp! hon hoppade rakt in i skåpsluckan och gjorde illa tassen så det blev ett 600 kr dyrt veterinärbesök och smärtstillande för 100 kr. Så det kan vara ganska kostsamt. 

Men råttor är ju underbara djur och otroligt charmiga och sociala! Så om du känner att du har tiden, kunskapen, platsen och ekonomin för det så är råttor något av det bästa husdjur man kan ha! :D 

Som #1 säger, så finns i stort sett all info man behöver här på RIF!