Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 449 ggr
isakeklid
0

Är allergisk mot möss, men råttor då?

Jag har haft råttor förut, och sedan tyckte mamma att dom luktade för mycket så vi gav bort dom. Sedan skaffade jag möss några år senare hade dom i några år sedan märkta jag att jag blev allergiska mot mina möss. Så nu funderar jag på om jag ska skaffa råttor igen. Men kommer jag vara allergiska mot dom också eller?

Jag förväntar mig inte att ni ska veta till 100% 😉 Men jag tänkte om det är någon som har varit med om det här förut? 

Så svara GÄRNA! 😃

Sathalie
1

Möss har väl en tendens att vara mindre allergena än råttor vad jag har hört. Därför är det stor risk att du också har utvecklat allergi mot råttor. Men det är ingenting man kan säga på rak arm innan du testat att vara med råttor. Många är just känsliga mot hanar. Du kan ju testa att åka till någon med råttor och umgås med dem så ser du om du får någon reaktion.

Kaiia
0

Åk till en uppfödare och lukta på dom! Sov gärna över i råttrummet också, så lär du märka :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

isakeklid
0

Tack för svaren.

StillaSinnet
0

Mushanar kan dofta riktigt starkt och frambringa allergi. Mushonor kan gå bättre.

Min man tål inte råttor men tål möss bättre, men det kanske kan vara tvärsom också. Bara för att man inte tål den ena arten så behöver det inte vara så att man inte tål den andra arten heller, men risken är stor att du har utvecklat en pälsallergi oavsett art…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Zakaraa
0

Alla reagerar olika på olika djur så gör som #2 skrev och hälsa på hos en person med det kön på råttorna du vill skaffa. Du kan reagera olika på kön så om du vill skaffa hanar bör du träffa just hanar. Dock så skiljer det sig rejält där med då en individ kan fungera super och så fungerar burskompisen inte alls.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mapel
0

Det fungerar så olika för alla, men bäst är att testa. Egentligen ska man testa en längre tid. För mig fungerar det så att jag är allergisk de typ 2-3 första dagarna och efter det är det helt borta! Jag är dock inte allergisk mot råttor utan detta är katter! Men kan tänka mig att det kan fungera såhär för andra djurslag med. Men detta måste upprepas för varje individ, så varje gång jag träffar en ny katt så är jag allergisk i typ 3 dagar och sen går det bra. Nu bor jag med en katt och det funkar bra!

Så testa en längre tid! Det kan vara bra att hitta en uppfödare som är villig att låna ut en råtta under någon vecka så du får testa! :D