Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1762 ggr
malin.maria
0

Rengöra svansar?

Hur rengör ni era råttors svansar? Ska göra det för första gången och behöver lite tips!

Vänliga Hälsningar

Malin

Skogsmongot
0

Jag brukar ta en handduk som jag doppar i varmt vatten och torkar/gnuggar rent den med, funkar bra för mig :)

Apootie
0

*tass*

Mina pojkar har jätteskitiga gula svansar, och de verkar vara jättetorra eftersom de "fjällar" och det lossnar jättelätt. Hur ska jag fixa det här? Behöver jag gå till veterinären?

EDIT: Enda sätter jag har lyckats rengöra dem på är med en tandborste i vid bad, men så blir de skitiga efter typ 5 minuter igen.

Skogsmongot
0

#2 har läst här på RiF att man kan använda sig av olja om det sitter hårt, kommer tyvärr inte ihåg vilka oljor som var okej och inte… 🤔 Kanske rapsolja?

Apootie
0

#Ja jag med, men kommer inte heller ihåg. Och av olja borde ju inte svansarna bli uttorkade av heller… För de är verkligen jätte "fjälliga". 😕

mikeiko
0

Mjuk nagelborste och parfymfritt bebisschampoo, sen smörja in med helosan :)

Apootie
0

#5 Är det farligt för råttan på något sätt om JAG pillar bort det smutsiga fjället och sedan smörjer in med helosan?

labbetrubbel
0

Jag brukar använda barnolja på svansarna,gnugga med en barntandborste, låta det verka en stund sen tvätta av med barnshampo sen smörja med helosan på riktigt skitiga svansar! Dom brukar hålla sig fräscha rätt länge!:-) Smörjer även utan bad ibland och låter verka sen torkar av med en mjuk handduk( typ dra av det). Brukar funka rätt hyfsat det med om man inte orkar bada!:-)

Skogsmongot
0

#6 Har själv pillat lite på skitiga/fjälliga svansar, det som händer är att det kommer fram väldigt känslig och rosa hud. (Detta har då hänt väldigt sällan precis innan jag tvättat dom) Så jag skulle inte rekommendera att pilla bort det

Trollhund
0

Men det är väll inte skadligt för råttan med skitig svans? Jag brukar inte bråka med dem om tvätt och sådant där faktiskt. Och då menar jag INTE att ni bråkar med era råttor som tvättar dem utan bara att mina råttor inte gillar det. Istället har jag vid ett par tillfällen (2 på ett halvår kanske) tagit lite olja i handen och smort in svansen med. Sen hjälps de själva åt att slicka bort oljan och vips så är svansen iaf lite fräschare än innan :) Och så slipper jag hålla på med vatten som de inte gillar :)

Skogsmongot
0

# 9 Det mina råttors svansar blir smutsig av är urin, urin innehåller ammoniak och andra frätande och ohälsosamma ämnen. Så jag gissar att det inte är så bra att låta dom gå runt med skitiga svansar. 

Mina gillar inte heller vatten men jag försöker göra det så snabbt och grundligt som möjligt så det behövs inte så ofta :)

Dramatik
0

Jag brukar ta på ett rejält lager med helosansalva, gnugga lite på det, låta verka en stund, torka av med mjuk handduk och sedan smörja på ett tunt lager igen. Då blir svansarna både rena och mjuka.:)

[Anyniel]
0

Jag brukar först ta en blöt tvättlapp och fukta svansen. 
Sen tar jag en ren tvättlapp som jag oljar in med mild babyolja - och gnuggar då väldigt försiktigt in olja i svansen.
Brukar göra dem rena, fina och mjuka.
Råttisarna ligger oftast och knastrar och ploppar medans jag gör detta så tvivlar starkt på att dom tycker jag är bråkig eller dylikt.. 😉 

Har använt olivolja vid några tillfällen, men det blir lite knepigt då mina tjejer tycker det är så hemskt gott och inte kan sitta stilla.. 😊

Apootie
0

#8 Okej, då ska jag absolut inte pilla på det själv. Ska införskaffa helosan när apoteket är öppet igen.

malin.maria
1

Tack för alla tips! I dagarma blir det premiärtvätt av svansarna! ;)

Vänliga Hälsningar

Malin

Andreas86
1

Lånar tråden istället för att skapa ny tråd,

Någon som vet om man bör tvätta råttorna alltså typ duscha dom eller nått med jämna mellanrum och om man tvättar dom räcker det med bara vatten då eller ska man ta nått speciellt medel?

FannyKandell
0

Jag vill gärna bada mina råttpojkar, då de ligger mycket i kiss och så. Har försökt två gånger, men det blir riktigt rädda, bajsrar diarré i vattnet och resten av dagen sen.. + att de var sura på mig i två dagar.. 

försökt i badkaret en gång, andra gången hade jag en skål med två cm vatten blandat med djursschamp och en skål med rent vatten, sen håll jag som i knät bara och vette fingrarna. Ändå så blev det likadant. Mina råttor är alltså livrädda för vatten och därför vill jag inte bråka med dem :(

Fanny Kandell

Apootie
0

#16 Det här fungerade för mig och mina råttor som avskyr att bada, men som dina ofta sover i kiss:

http://home.astrakan.hig.se/matsvin/hemsida/book/export/html/671

Cederin
0

Brukar smörja in ordentligt med olivolja som får lösa upp smutsen en stund under massage av svansen, sedan  tvåla in svansen i babyschampoo, skölja med vatten och sist en liten droppe olivolja igen så svansen återfuktas. :) Kan nog behövas med skrubbning av något slag för att få bort allt, men detta får man bort det värsta med.

Medarbetare på Naglar och Hår

Andreas86
0

Går det bra med vanligt schampo som vi människor använder eller ska det vara speciellt djurschampo?

[igivearatsass]
0

Bara tvättat med ljummet vatten jag. Kanske dax o testa ngt nytt kanske bättre sätt :o

Cederin
0

#19 Inte schampo för vuxna iallafall, galet mycket skit i det som det troligen är bäst att skydda djuren ifrån. Använd babyshampo eller specialshampo för djur.

Medarbetare på Naglar och Hår

Trollhund
0

Viktigt attskilja på barn och babyschampp också. Baby är oftare mildare barn är inte alltid det. Ett tag diskutterades det här om barnschampoo öht var mildare.