Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 6394 ggr
vapensyster
0

Sår? 1 dags bäbis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade precis detta på en av knottarna, som föddes natten till igår. 

Vet någon vad jag ska göra?

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

vapensyster
0

bild på det ena benet

:')
0

Ser ut som att en navelsträng kan ha varit fastvirad runt där så att benet inte fått blod. Eller något annat trådliknade. Benet ser ganska infekterat ut också.

Dock vet jag tyvärr inte vad du ska göra 😕

vapensyster
0

kan även tilllägga att foten på det benet är väldigt svullet

vapensyster
0

#2 det var det jag oxå tänkte. Hade tänkt göra rent det så gott det går. Men när jag lägger ner han i buren igen så borde det ju bli skitet igen? Så funderar starkt på att köpa mjölkersättning för katter och tvätta det ofta, och se till så att parveln har det rent och varmt - utanför buren blir det ju :(

PlusPlus
0

Så där såg foten ut på en råtta jag hade. Det var innan jag fick hem honom. När han flyttade t mig hade foten ramlat bort "/ senare i livet fick han avlivas pga stumpen sprack upp hela tiden. Antagligen pga att han inte fick någon vet.vård. Benet ser ut att inte få blod nog och risken finns nog för att det ska bli kallbrand elr vad det heter "/ Hoppas att det löser sig för lillen iaf :)

0

Gör rent det och avvakta. Jag tycker det ser ut som att foten får blod men att det är väldigt infekterat. Du vet säkert själv när något på dig blir infekterat så svullnar det upp, blir rött och liksom "glansigt".

Det är ju inte så jättebra att ta den ifrån mamman så tidigt. Så avvakta ett tag, rengör så ofta du kan och blir det värre efter någon dag kan du prova att hjälpa den utanför buren. Risken finns dock att även om infektionen försvinner så kan benet bli missbildat. Men värt ett försök i alla fall ❤️

zickan
4

Såg inte så kul ut :-/. Kan ha varit navelsträngen som snurrat runt. Men det förklarar inte stora såret på magen. Ser ur som den är lite missbildad eller fått ett bett. 
Pga infektionen och rätt stor risk att förlora benet, samt det såret på magen hade jag nog kullat bort. Lär göra riktigt ont och ge metacam till så litet är inte jätte bra. Även rätt stor chans att det kommer ge problem senare i livet där det ändå slutar med avlivning om det blivit problem med benet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Charlott_
0

Ser ur som ngt sitter fast runt om typ :(

Lenichu
0

usch vad hemskt, och tråkigt! Tass, vill veta hur det går för lillen, och skickar lyckönskningar!

prutt

vapensyster
4

Det ser mycket bättre ut idag, en skorpa över det hela :)

darkness
0

Va skönt för den lille Kommer nog läka fint om mamman låter skorpan va :)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

vapensyster
1

Så här ser det ut idag, 4 dagar senare.

0

#12 Det kommer nog läka bra det där, men hans (det var han va?) ben kommer nog alltid vara lite vanskapt. Hoppas funktionen inte skadats! :)

vapensyster
0

Det ser extremt mycket bättre ut nu iaf. Så jag tror som du #13 ^^

MoaL
0

Det ser ut som att huden har skurits upp/spruckit och sedan hasat ned litegrann, och att det som skorpan täcker är en blottad muskel. 🤔 Mammas klor kanske, eller något annat vasst? Inte för att jag någonsin har hört eller varit med om något liknande dock.🙂Kan mamma råtta ha burit den och tappat från hög höjd? Hud på nyfödda råttbebisar spricker ganska lätt, så det kanske inte är helt osannolikt?

Jag tror inte att det blir några problem dock, det läker nog bra. Blir spännande att se om det alls växer ut någon päls där dock. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Förresten, det övriga ser ut som rivmärken från råttklor (jag har många sådana rivmärken själv, så jag känner igen dem😊). Gick honan helt själv i buren med bebbarna från början? Kan hon ha blivit skrämd eller hotad av något som gjorde att hon flippade litegrann? (Jag vet en kaninhona som nästan bet halvt ihjäl en av sina två ungar för att hon egentligen var arg på en annan kanin..🤐)

Mvh,
Moa

Trollhund
0

Jag tänkte att det skulle kunna vara så att mammaråtta haft svårt att få ut brbisen och hjälpt till med tänder och klor för att dra ut lillen. Hursom är det skönt att veta att hen ser bättre ut nu :)

vapensyster
0

#16 mammam var själv redan fyra dagar innan födsel :) Och nej hon har inte blivit stressad. Öppnar man buren kommer hon och lägger ungarna i handen.. så det är ju inte så att jah stressat eller så. Samt tyst runt om och en filt över buren. Höga höjder är oxå att räkna bort. Då mina råttor föder i en duna. #17 låter mycket mer troligt än navelsträngen! Det förklarar ju rivsåren och jacket på magen

MoaL
0

#18 Jag menar inte att du har stressat henne, jag tänkte om det var andra råttor eller hund eller dylikt. 🙂

#17 Det kan absolut låta rimligt, i alla fall om det var en sätesbjudning eller om honan kanske blev trött mot slutet och inte riktigt orkade krysta ordentligt. 👍

Mvh,
Moa

vapensyster
0

#19 nej det förstod jag :) men många honor blir ju lätt stressade när man är och petar i buren så ville bara att det skulle vara borträknat :)

Trollhund
0

#18 Förresten, du skrev att dina råttor föder i en Duna. Vad är en duna för något? Antar att det är en speciell sorts bur? Hur ser den ut?

Mvh nyfiken tjej ^^

#19 Visst kan det vara så :)

zickan
2
vapensyster
13

Såret läker iallafall finfint! 

för bara två dagar sen var det extremt mycket större, och såg infekterat ut. 

Tvättade benet och kollade nu idag, såhärligt att det läkt så bra som det har gjort :)

Lenichu
0

härligt att höra att det går framåt :)

prutt

KastKatt
0

Lilleplutt <3 Jättehärligt att du fortsätter uppdatera. Se framemot att se bilder när det inte syns alls och lillen inte får några men. Håller tummarna för er!

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Itchy
3

nu när krypåldern närmar sej så håller jag tummarna på att han kan använda benet helt utan problem

såg verkligen dystert ut på första bilden, och ärligt talat så trodde jag inte att han skulle klara sej igenom det hela, men än en gång så bevisar råttorna vilka överlevare de är <3

You can't spell Bitchy without Itchy

UrchinFamiljen
0

Åh, vad bra att det läkt så fint! :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

vapensyster
2

#26 Dom har börjar röra sig väldigt o buren nu och hade väldigt stot koll på han, mem kam rör på benet som han ska än så länge iallafall :) så just nu kryper han och klättrar på syskonen precis som han ska :)