Slutar aldrig pipa
Nu har jag haft min ena råtta i ca 6 månader och jag vet att när han var liten att han pep så fort man tog i han men det har inte slutat ju??
Någe tips?
En del råttor "pratar" mer helt enkelt.
Eg är det inte så viktigt om han piper eller inte. Frågan är mer hur han är när du tar i honom? Spänner han sig? Försöker han kämpa sig lös? Hur har han det med burkamrater? Piper han när han är med dom med?
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Hantera honom mycket och lite mer hårdhänt än vad du kanske gör med de andra råttorna (men jag skulle tipsa om hålla på så med alla råttor, för de brukar gilla det). Inte så att det gör ont såklart, men knåda och gnugga och klia honom ordentligt när du har honom i famnen, så att han får inse att han bara är sjåpig. 😉 Många gör gärna misstaget att behandla pipråttor lite mer försiktigt, men det hjälper inte alls.
Många råttor tycker verkligen om att bli omknådade och få öron och ansikte gnuggat och kliat. Det får alltid mina skruttar att ploppa och knastra ordentligt, och jag får gärna hålla på så länge jag vill. Slutar jag så lyfter de huvudet och kisar anklagande på mig för att jag ska fortsätta.😃
Träna mycket lyft med honom också, om han piper när du lyfter upp honom. Börja på det ställe där han är minst benägen att pipa, exempelvis när du har honom i knät. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tack för tipsen!
Han piper inte alltid när man tar han, det är faktiskt ofta när min kompis ska ta i honom, men det är ibland när jag tar i honom med…^^
Jag får prova tipsen:)
Jag hade en pipråtta för några år sedan! Han pep i princip varje gång man lyfte honom! Kollade honom hos vett i början då jag tänkte att han hade ont någonstans, men icke! När han blev äldre så kunde han pipa bara en annan råtta hoppade ner bredvid honom! Det blev alltså värre med åren, men då var han väldigt ranglåg också, så kanske var det!:-P Tror vissa är pipigare än andra helt enkelt!:-)
Håller på att bli galen på en av mina nya honor, hon är bara 7-8 veckor än så länge, men hon piper innan jag ens hinner röra henne, och det är inte av rädsla eller att hon har ont, utan bara i protest, haha.
Jag låtsas bara som att jag inte hör hennes gnällande, fortsätter pilla med henne och hoppas att hon kommer märka att pipandet inte spelar någon roll, förhoppningsvis taggar hon ner lite någon gång i framtiden :)
#5 Oh, protest pipen! Akira som är väldigt trotsig just nu piper när man lyfter honom, men bara när han är någonstans han INTE får vara.
Knäppdjur.
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!