Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 579 ggr
_Charlie
0

Räkna ut burmått?

Jag har hittat till burräknaren på ratpower, men jag försöker räkna ut måtten på en trekantig bur, och vet inte riktigt hur jag löser det?

Jag skulle vilja veta minsta tillåtna måtten på själva kanterna om buren är trekantig.

Stephanie
0

Hur ser buren ut? Märke?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

_Charlie
0

#1 Inget märke, utan en tanke om bygge själv. Ena kanten kan inte vara länge än 60 cm, det går ju att göra de 2 andra kanterna längre om det behövs, höjden skulle vara omkring 150. Vet inte om det är en dum ide, men jag tycker efter vad jag sett att råttor hellre har smalare men högre bur än bred och låg, men den får såklart inte bli för smal.

Stephanie
0

Den minsta tillåtna ytan är 0,18kvm, dvs ca 60*30cm. Men eftersom din bur blir trekantig så innebär det att den måste vara minst 60*60cm på "kortsidorna". Större är förstås att föredra.

_Charlie
3

Tack, då har jag tillräckliga mått att utgå från. Jag ska försöka konstruera den så den blir större än det, 30 djup är inget hem utan en förvaringsplats så något sådant kommer inte in här.

Exxozzie
0

Det beror på hur trekanten i botten ser ut. Om ett av hörnen är 90 grader (rätvinklig) gör du så här:

• kant*kant/2 = bottenarean

annars måste du mäta den längsta kanten och sträckan från mitten av denna kant till motsatt hörn.

• kant*sträckan/2 = bottenarean

sedan räknar du ut volymen och råttplatser:

• bottenarean*höjden = volymen på hela buren

• volymen/60 = antalet råttor

räkna allt i decimeter så blir det rätt.

räknare triangel

Stephanie
0

#5 Så sant, jag bara utgick från att det var en hörnbur, men det behöver det ju inte nödvändigtvis vara ☺️

Exxozzie
0

#5 Det var inte mot dig. Jag skrev mest för om någon annan följde tråden och ville veta hur man räknade. Men ja, jag tänkte så först också innan jag postade inlägget. 😃