Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 650 ggr
Fridborg
0

Kliar sig lite väl mkt

I helgen fick två av mina killar flytta till mamma, men den ena har börjat klia sig konstant. Vi kollar hela tiden efter löss, men hittar verkligen ingenting! Vår teori är att han är uttråkad, han har nu bara en kompis istället för fyra och en mindre bur. Hon släpper ut honpm så mycket hon kan och leker med honom men det hjälper bara en stund :/

Zizza
0

Kan ju finnas ohyra under huden också, som man inte kan se :) De hade min råtta och fick stronghold.. eller ja han hade både på och under enligt veterinären. Men nu är allt borta :)

Mvh. Sanne & Djuren

Ninja
0

Skabb syns inte med blotta ögat, det kan synas i ett skrapprov hos veterinären men det är heller inte säkert. Jag rekommenderar ett veterinärbesök så ni kan få medel mot ohyra (finns inget receptfritt som tar skabb, tyvärr).

zickan
0

Vissa råttor kan bli lite stressade av flytt. Ett ting kan vara mjällning som kliar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
0

#3 jo det ser lite ut som att han har mjäll. Har tidigare sett lite vita prickar, trodde först att det var gnetter, men inget utbryt har skett med löss iaf.

Vad kan hjälpa mot mjäll? Tänkte börja med det annars ringer vi vet om det inte hjälper.

[pepparkatt]2
0

Mjäll vill jag gärna veta mer om! Misstänker att min ena tjej har det (om det inte är gnetter dvs)

[rinrats]
0

Jag hade samma problem här hemma med 4 nya råttor jag fick hem, alla kliade sig konstant! Och dom hade vita prickar i pälsen men såg inget som var levande i pälsen, idag kliar dom sig inget alls i stort sätt så det var nog bara tillfälligt med flytten verkade det som :)