HJÄLP, råtta i chock?
För några kvällar sedan hade mina råttor vad som lät som ett väldigt stort bråk och när jag kom ner till buren sprang alla i väg. Jag hörde att Luke andades väldigt konstigt, högt liksom, lite rossligt, men det blev normalt igen. Medan jag riktade all uppmärksamhet mot Luke så märkte jag inte hur konstig Charlie var, han bara satt där på gallret liksom (han hade klättrat lite sen jag kom) så jag klappade på honom, men han reagerade inte ens. Så jag gick och hämtade mamma och när vi var tillbaka så låg han i hängmattan, väldigt stirrig och stel, klappade på honom, försökte lyfta upp honom, men fick ingen reaktion. Vi lät honom vara ett tag och under den stunden flyttade han sig bara några mm, vi gav honom lite mat och tänkte att han snart kommer igång igen, men han låg fortfarande i hängmattan på morgonen, fast jag fick äntligen tag i honom och fick ut honom ur buren och han började springa runt som vanligt igen.
Men nu ikväll hade vi lite problem med Charlie igen. Han flög runt i buren helt vettskrämd, och vi hann inte se om han bråkade med någon eller inte. Men det var som att han var i chock igen tills vi fick ut honom ur buren och han har sprungit runt som vanligt här ute. Däremot har han flera bitmärken i öronen, inte nya från idag, men sårskorpor så några dagar gamla kanske. Vet ni om det är något speciellt liksom, eftersom det är just i öronen och ingen annanstans på kroppen? Vi funderar just nu på att sätta honom i en annan bur..
Någon som vet vad som händer/vad vi ska göra? Och det här med Lukes andning, för det har hänt några gånger tidigare att han har andats så konstigt?

Det är inte så att den/de andra råttorna är dumma mot Charlie? För som det låter på din beskrivning så tycker jag att det verkar på hans beteende som om han är livrädd för en dominant hane.
#1 Inte vad jag sett, de är jättegosiga mot varandra för övrigt, när Charlie var i chock första gången så låg alla och gosade ned honon, men kanske ska hålla lite koll på dom?

Han har inte fått nån typ av anfall då? Då kan dom andra i buren bli rädda och reagera på olika sätt.