Göra ny bur
Sambon har fått idén att vi ska göra om en garderob, t.ex. PAX från IKEA till en bur :) Jag är lite tveksam inför det, då mitt tidigare hemmaprojekt gick rätt dåligt. Jag tycker själv att det luktar mycket, är svårt att städa, den går inte riktigt att inreda på något roligt sätt och mina flickor har gått åt rätt hårt på själva hyllorna och sidorna.
Jag lutar mycket mer mot att köpa en furet tower, då jag vet att man kan göra hur mycket som helst med det, och jag har hört att de är rätt lätta att städa.
Så jag tänkte ta hjälp av alla er kunniga människor för detta :) Om ni skulle göra om en garderob till bur, hur hade ni gjort då? Hur skulle ni göra för att kunna hänga upp massor?Och främst, hur gör man för att det inte ska lukta om buren (förutom det uppenbara att städa) och se till att den är lättstädad?
Har ingen aning om hemmabygge, men vill lägga en notis om att anledningen att jag gjorde mig av med min FT var att den inte var lätt att städa för mig. Har man en smal dörröppning till toan går den inte igenom, så när jag skulle skura hela ordentligt tog det 3-4 timmar.
Jag har ett hemma bygge som jag är oerhört nöjd med, Luktar inte alls så mycket hos mig som folk säger att hemma byggen gör. Fördelen med ett hemma bygge är att du kan anpassa bygget efter hur du själv vill ha det, som många säger gäller det bara att lacka ordentligt.
Tyvärr lite svårt för mig att säga hur jag hade gjort utan att ha sett designen på garderoben, har dock väldigt bra fantasi vad det gäller att bygga och blev oerhört förvånad på mig själv hur bra det blev med mitt eget.
Ett annat stort plus är att jag tycker hemma byggen är riktigt lätta att städa som du inte verkar tycka dock, sen kan jag inte hålla med om att dem skulle vara svåra att inreda? Du kan ju göra otroligt mer med ett hemma bygga i min mening ;p
Mvh Oskar
Att skura hela ordentligt tar ca 1 timme för mig. Men jag plockar inte isär helt och hållet.
#2 Att jag tycker det är svårt att inreda är nog för att hyllorna sitter för nära varandra, och buren inte alls är djup nog enligt mig. Avskyr verkligen den buren. Den är laglig, men jag vill ha en som jag kan göra så mycket mer med, så mina tjejer kan få en mycket roligare bur än de har nu.
Skulle du kunna tänka dig att ta en bild på din bur, så jag får se lite hur du gjort? Kanske kan få lite inspiration :)
#4 Självklart kan jag göra det. Tar lite bilder under dagen och slänger in i denna tråden då! :)
Tips är också att åka till loppisar, där kan du hitta billiga och bra garderober/skåp som man kan göra om riktigt snyggt.
Kan tillägga, min syster åkte iväg med vår moder till en loppis och hitta en hylla i helt nyskick för 100 lappen som jag hjälpte till med, den var dessutom redan lackad från början (fabriks lackning antar jag) vilket var riktigt super!
#5 Tack, det vore underbart :D
Jo, han har en gammal garderob (eller, 3 garderober i 1) som han vill göra om. De är fabrikslackade, men tror vi i så fall skulle köra flera lager extra med lack, bara för att vara säkra. Vill bara att det ska bli så bra som möjligt :)
Ursäkta att inga bilder kommit ännu, letar efter sladden till mobilen (a), men dem kommer snart, lovar jag! :)
Tillägg ännu en gång.
Detta är min tråd under byggets tid, finns lite bilder, men tar nya till dig då inredningen har förändrats med tiden :p
Mvh
#7 Super, sitter och läser din tråd nu :)
Får hoppas den är till någon hjälp :)

Vill du ha luktfri bur kan jag varmt rekommendera mitt hemmabygge.
Lådorna är lätta att ta ur och spola i duschen.
Jag sålde dock iväg min Furet Tower då jag tyckte den var alldeles för jobbig att städa, tog mig 1-2½ timma att städa ut hela buren ordentligt.