Lek eller Bråk?
Hur vet man om råttor leker eller om dom slåss på allvar?
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Om de slåss så brukar de dels skrika och väsa istället för lekpipande, de börjar ragga, spänna sig, gå i sidled mot varandra, stå och balansera på bakbenen vända mot varandra, piska med svansarna, eventuellt bitas, och så vidare. Särskilt dominanta hanar kan också börja "svettas" på sidorna.
Jag tycker att det är väldigt lätt att se skillnad på bråk och lek. Lekande råttor ser ju glada ut. ^^ Och så skuttar och rusar de på ett helt annat sätt, slänger sig runt och brottas, och så vidare. Råttor som bråkar vill väldigt ogärna hamna i underläge och pälsen står åt alla håll och kanter för att de har rest ragg, medan glada, trygga och lekfulla råttor har pälsen slät och mjuk som vanligt. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ok, det är ju första gången jag har råttor så har inte lärt mig sett skillnad. Men det verkar som dom leker! 😉
Det gör de nog. :) Är de fortfarande bebisar? Särskilt små ungar busar väldigt mycket. ;)
Mvh,
Moa
Ja, dom är 7 veckor bara. :)
Ja uj ja, då är de ju i värsta busåldern, haha.😃
Grattis till dina första småttingar!
Mvh,
Moa
Tackar! :)
Känns lite taskigt att stänga buren för dom när man nyss lekt med dom! Då klättrar dom i burtaket och försöker komma ut igen :(
Men om jag låter dom vara ute fritt i mitt rum springer dom in i byrån och gömmer sig eller i sofftäcket ^^ Så ska låta dom bli lite större så dom inte kan komma igenom det lilla hålet i byrån :p