Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1599 ggr
fiffiluren
2

"Blandrasråttor"

En grej som jag har noterat med råttor och ålder är att det verkar vara zooråttor som lever längst… Eller gnomsnittligt så har de längre livlångd än uppfödarråttor. Som i den senast uppdaterade tråden "HUr gamla blev dina råttor?" där var det nån som hade haft råttor som blivit rätt gamla och dött av ålder (inte av tumörer eller mycooplasma eller liknande) och dom hade varit zooråttor. Och har läst i gamla trådar om zooråttor som blivit både fyra och sex år gamla!

Så jag kan vara helt ute och cykal och egentligen inte ha en aning om vad det är jag säger, men det känns som om uppfödarråttor inte lever lika länge som vissa zooråttor.

Så nu till min rubrik - man kanske kan jämföra zooråttor/grossistråttor med blandrashundar. Blandisar sägs ju vara friskare och leva längre (tills man blandar för många raser så att recesiva genetiska deffekter/sjukdomar blir ännu värre). Och att man kan jämföra uppfödarråttor med renrasiga hundar - som inom raserna (i råttornas fall linjer) med sjukdomar som är typiska för den rasen. Och eftersom man är mer begränsad inom uppfödningen så ger det en mindre genvariation. Vissa uppfödare korsar syskon bara för att de vill se vad som finns bakom. När det finns ett så enormt urval av råttor i världen så behöver man väl inte para syskon? Det måste väl finnas någon partner där ute som är längre bort besläktad än kusiner iaf?

Inte nu för att klanka ner på uppfödare, absolut inte, det är bara spekulationer.

Så tillbaka till zooråttorna - där är det inte så noga vilka som paras med vilka (visst det kan absolut handla om insestparningar) men eftersom man inte är så strikt med vilka som ska användas blir urvalet större och genetiska sjukdomar uppstår inte lika lätt. Men sen kan det precis som om man parar väldigt olika blandraser bli psykiska problem i stället, när man parar för enkelspårigt (slänger in tre råttor av olika kön i en bur och sedan låter dessa sitta där ett par månader - det säger ju sig själt att det inte är bra för generna och psyket)

Så är det nån mer där ute som har märkt det här, eller är det bara jag som har noterat vilt spridda detaljer? Vad tror ni?

hus-musen
0

Inte många råttor blir 4-6 år, det är väldigt ovanligt och de flesta som hävdat att deras råttor blivit så gamla har inte kunnat bevisa det. Vilket får mig att tvivla iaf.

Jag är inte med på vad du menar med blandraser, en råtta är fortfarande en råtta.

Sen angående stycket där du skriver Så tillbaka till zooråttorna - där är det inte så noga vilka som paras med vilka (visst det kan absolut handla om insestparningar) men eftersom man inte är så strikt med vilka som ska användas blir urvalet större och genetiska sjukdomar uppstår inte lika lätt. Urvalet blir inte större om du gör inavelsparningar så kan du förstärka genetiska sjukdomar och avla fram ett försämrat immunförsvar pga du hade dåliga djur från början. Inavel och linjeavel är alltid en chansning, du kan förstärka bra saker och du kan förstärka dåliga.

Qui dormit, non peccat

fiffiluren
0

Jag jämför med hundar för att de råttor delas upp i zooråttor och uppfödarråttor, bara för att de ser likadana ut betyder inte det att de inte är som två olika raser genetiskt - alltså det syns inte.

jag sa inte heller att man inte förstärker genetiska sjukdomar med inavlesparningar för det gör man med största säkerhet. Men som sagt, på typ imazo har de ett så stor antal råttor att de kan blanda hej villt, ibland blir det lyckoträffar andra gånger inte.

Sen att zooråttor har så kasst immunförsvar och ofta snuvafr när man ser dom beror antaligen på de misstänkt kassa burarna de sitter i hos grossisten i spån och sen att transporterna är skit. Ofta får dom sitta lååånga sträckor i kalla plats eller gallerburar, ofta blött eftersom den eventuellt fasttejpade vattenflaskan har skakat ut allt vatten i spånet som de oftast använder som bottenmaterial.

En hund är fortfarande en hund, men det hindrar inte att det finns genetiska varianter av dom också, hos vissa uppdödare som har råttor som anväds i långa led kan man till slut börja känna igen råttorna som just den uppfödarens råttor då dom får ett speciellt utseende. Det är som att sätta en grupp människor på en ö och isolera dom från omvärlden i 100 år, fast dom ser ut som människor och ju är månniskor så har deras genetiska bas med största sannorlikhet förändrats och de är inte exakt samma.

jag är distraherad… säg om jag missar nåt…

spiritedaway
0

Jag vet ingen zooråtta som levt helt utan problem och enbart dött av ålder.
Och då för att ge exempel på vad som hänt dom ; mest troligt hjärnblödning på 1. Tumörer på dom flesta, på olika ställen. Magen, nedre delen av kroppen, munnen. En fick mest troligt nån tumör eller liknande i skallen eftersom hon blev aggressiv helt plötsligt. Även den råttan fick en tumör någonstans på kroppen.
Sen vet jag en råtta som var tvungen att operera sig i magen. (Tror det var något fel med pissblåsan så att det stack ut något från råttan.)

Och sen vet jag en hel del råttor som har nyst rätt mycket.

3 av dessa kom från djurmagazinet (men i 2 olika städer som ligger ca 10 mil ifrån varann) och hade väldigt liknande teckningar. Så då finns nog risken att de kommer från samma grossist.

Jag vet 1 som var frisk nästan hela sitt liv och blev rätt gammal (minns inte riktigt hur gammal) Men i slutet dök en tumör upp i munnen om jag inte minns helt fel.
Tror att de som ägde djuraffären själv hade fött upp den råttan.

Dom uppfödarråttor som jag vet om har inte blivit så gamla än, men dom är friska än så länge.

Så jag är inte redo att hålla med i dom där tankarna riktigt.

zickan
0

jag har aldrig haft en zoo råtta som blivit över 2½-3år och jag hat haft många

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

fiffiluren
1

det var bara lite spekulationer från mitt håll, jag har ju inge råttor än och har väldigt begränsad erfarenhet av hur råttor från zoo resp. uppfödare fungerar.

Så jag skrev ihop den här tråden för att en del grejer fastnat i huvet på mig när jag läst i diverse trådar, så det här är väl egentligen för att kolla om det är fler som tycker som jag eller om jag helt enkelt bara fastnat i detaljer, vilket jag verkar ha gjort.

Thirre
2

Jag kan förstå resonemanget gällande genpooler men vill inte hävda att grossistråttor blir mer långlivade. Att det dyker upp någon som blivit äldre kan bero på att det dels föds betydligt fler råttor hos grossister än hos uppfödare och på så vis blir urvalet större. Det kan även bero på att råttor som föds hos grossister oftast inte har ett exakt födelsedata och en hel del människor har svårt med att komma ihåg eller överdriver tiden som råttan faktiskt har levt. Dels att en del människor verkar ha en skev tidsuppfattning gällande deras djur, jag har hört flera som hävdat att sina råttor blivit si och så gamla men egentligen vet jag exakt när jag sålde råttan till dem.

Jag har plockat upp och lyssnat igenom x antal råttor från Imazoo och det är inte många som har varit helt friska när de kommit fram. Det är många som rosslar och har redan utvecklat mycoplasma vid fem veckors ålder när de kommer fram till zoo-butiken. Just Imazoo säljer sina råttor efter vad de är ämnade för, om du beställer de billigaste mixade råttorna får du inte några som är lämpade för sällskap direkt.. Om du däremot beställer några "specialare" så kan de ha dragits upp bättre än de andra som egentligen är ämnade för föda.

Det är klart att det finns zoo-råttor som levt lång tid men det är nog snarare ett "lyckoskott" än vanlig företeelse. De jag har haft har inte blivit långlivade.. Däremot sålde jag en avelshona som var född hos Imazoo, avelshona på den djurbutik jag jobbade på, och hon blev över 3,5 halvt år om inte äldre. Exakt vet vi inte då hon inte föddes på zoot. Det som var förvånande var dock att hon drabbades av extrem snedskalle och en praktikant ville ge henne en chans då hon var så trevlig. Av enbart flytten till ett lugnt och stabilt hem med bra mat gjorde att hon läkte ut snedskallen och rätade upp den.

De där lyckoträffarna som du möter som fötts upp hos grossister kan det gå många döda på.. de ser du aldrig för de kommer inte till butik. Däremot finns det många frysta råttor att köpa..

Frågan zooråtta kontra uppfödarråtta kan vara känslig och om folk har lust och vilja kan vi nog få en del inlägg att läsa i tråden..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

mikeiko
0

Vad jag vet så är tumörer vanligt bland zooråttor, och en av den vanligaste dödsorsaken. Även rossliga råttor är väldigt vanligt.

När jag hade hem en råtta från zoo när jag var yngre fick hon en kull efter bara två veckor, och hon var kanske bara 2-3 månader gammal. Vilket också innebär att hon antagligen parats med ett syskon, och att djuraffären inte separerat dem i tid.

På detta rosslade hon något förfärligt, och var oerhört mager, och åt knappt nånting. Vi lät henne behålla en av ungarna hemma hos oss, och hon blev inte så gammal, och överåt. Hon blev verkligen tjock, medan mammsen knappt åt alls. Så ja, min erfarenhet av zooråttor, samt vad jag hört av vänner, är att de flesta har dålig hälsa/dåliga gener/dåligt temperament. Och sen är det klart det finns guldkorn, men jag tror att zooråttor överlag är mer slitna eftersom de får en dålig start på livet.

fiffiluren
0

#6 jag vet att man egentligen inte ska jämföra zooråttor med seriöst uppfödda råttor, och jag personligen skulle inte köpa från zoo. Men det här vara bara en grej som jag kom att tänka på.

du har nog rätt i det där med att det är lyckoträffar med de äldre råttorna, och om man tänker vidare på grossistuppfödningen så kom antagligen alla deras råttor från en enda dräktig hona där det sedan har inavlats till hundratals stycken som sedan säljs som foder, nån enstaka kanske hamnar i hem med folk som ville ha en billig råtta och riskerar att få en bitig, rädd råtta som kanske inte ens kan kommunicera med andra råttor.

ta min inte som tudelad eller något, jag är öppen för allt och tar till mig det som låter vettigt (och inte som man kan jämföra med)

Thirre
2

#8 Det är bra att du funderar och vågar sätta dina ord på pränt på forumet, det är inte många som skulle våga det med tanke på risken för att bli "påhoppad". Jag ser det som positivt att folk reflekterar över ting och inte enbart godtar första bästa svar.

Som jag skrev kan jag helt klart förstå din tankebana, den är intressant och tål att diskuteras. Men som jag skrev, det kan vara ett känsligt ämne.. Dock ser jag gärna att folk skriver sina reflektioner som kommer efter första spontana tanken att zooråttor skall vara sämre, om man kan tänka bortom det kan det bli riktigt intressant.

Men ja, det förekommer mycket inavel och linjeavel inom grossistuppfödningar. De särar ju inte på djuren och många blir dräktiga vid 2-3 månader, eller tidigare, med syskon, mammor, pappor, kusiner eller andra närbesläktade. Att det förekommer linjeavel i flera led är jag säker på, de kan vara dubbelkusiner, ha halvsyskon till föräldrar och liknande. Jag tvivlar på att grossister tar in råttor för att få nytt blod då det är så enkelt att föröka djuret, det är en billig inkomstkälla då de egentligen inte kräver speciellt mycket om man inte tänker på djurets bästa. Det är en av de ting som man som privat uppfödare konstant får arbeta emot, en del tycker helt enkelt inte det är värt att lägga 200-300 för en råtta när man kan köpa dem för under hundralappen på en zoobutik. Djur som djur.. Att dessutom lägga ner veterinärkostnader på flera hundralappar, nej, då är det billigare att avliva och köpa nya.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

fiffiluren
1

#9 jo det är synd att just råttor (och möss och andra smådjur förståss) ska ha blivit sånna leksaker som inte är värda något. Till och med i början av 1900 talet var det nästan status att ha en vit råtta! Första utställningen var väl 1904 eller nåt (har inte kollat upp det innan jag skriver det här), så råttor var väl iaf ett medelklasshusdjur. Idag är det värt mindre än då och idag finns det ju till och med fler varianter än då. Fast en anledning till att råttor behandlas som slit och släng varor är väl för att de är så pass vanliga och lätta att få tag på, samt att de är billiga.

Sen är människor mer bortskämda idag, de ska ha allt när de vill det, och det egentligen utan att bry sig om vad det kan få för konsekvenser.

Sen har vi ju de vilda råttorna som blivit fler och större då vi slänger så sjukt mycket sopor, och dom ser folk som skadedjur och smittspridare och äckliga och så vidare. Det bidrar nog också till att de ser tamråttor som ungefär samma sak. I vissa fall är det en statusgrej som dom senare tröttnar på och antingen släpper ut, avlivar eller ger bort.

cosmonita
0

Det är absolut en intressant tanke. Problemet är att det inte finns några bevis på när en zooråtta är född.

fiffiluren
0

nej, det kan bli svårt att veta exakt, men man kan ju gissa vilken månad iaf utifrån storleken och sånt när man får hem den, samt om den har bytt till vuxenpäls och liknande, det vet ni som haft råttungar bättre än jag :)

cosmonita
0

#12 Jo, om man tänker på det från början och noterar sånt när man köper råttan osv.

Jag har lite svårt att lita på dem som sagt att de har haft råttor som blivit 4-6 år bara sådär utan minsta hänvisning till något annat…

fiffiluren
0

jag tror jag är lite för godtrogen med folk och kan bli ilurad vad som helst, säger nån att de har haft en råtta som blev 6 år så tror jag dom, för jag ser ingen anledning att ljuga om det.Glad

cosmonita
1

#14 Jag tror inte att det handlar om lögn utan att man inte riktigt vet och höftar lite i överkant kanske?

Hur som helst, ska man undersöka livslängden på råttor på något sätt så måste man ju veta på ett ganska bra "på ett ungefär" när råttan är född, annars funkar det inte.

KickanW
1

Jag är också lite cynisk då det endast är personer jag inte riktigt känner till, personer som kanske inte har så mycket kunskap eller erfarenhet som påstått att de haft råttor som blivit 4 år och mer. Om det vore så vanligt som det ibland verkar tycker jag det är konstigt att det aldrig är "kända" råttägare som har såna råttor… Och ja, då är det många "kända" råttägare som av olika anledningar haft och har rätt många zoo-råttor.

FannyKandell
0

Min pappas råtta blev fyra, och hans brors råtta blev tre och ett halvt. Men de är de äldsta råttorna jag vet.. Så både pappa och hans bror hade tur som fick vara med sina små killar länge!

Fanny Kandell

ceccie
0

Jag har en pink eyed white. Han köpte jag i en zoobutik när han var 3-4 veckor. Det är 3 årsen men det är den enda som levt så länge. Resten har vart skit om man får säga det. Överdominans ,rossel , tumörer.

kolpa
0

Zoo råttor kommer ju också från en uppfödare? Haha

Mezzzanina
1

Jag har haft råttor i olika omgångar sedan 1983.Det har vart råttor både från Zoo och från uppfödare.Men jag vill hävda tvärt om att de råttor jag har haft från uppfödare har blivit äldre. Jag hade nyligen en råtta som blev nästan 4 år precis från en uppfödare. Och om jag räknar ut genomsnittlig ålder på de råttor som kom från zoo så var det  mellan 2år till 2,5 år.  Jag har däremot hört att labbråttor blir äldre då man avlat på hälsa där i första hand. Men det är som sagt bara vad jag har hört.

IzaEleonora
1

För mig stämmer inte det alla zooråttor jag haft har fått tumör eller myco och aldrig blivit äldre än 1,5 år :/ varit mycket omkostnader tyvärr. Men de från uppfödare är nu 1,5 och är som småbarna fortfarande :) inget tecken på sjukdom eller liknande :)

zickan
1

Gammal tråd och länge sedan jag skrev här. Varit rätt många råttor med zoo/grossist bakgrund här sedan 2009. Skaffat själv som jourhem. 
Flera har fått somna in för ren dominans där de inte fungerat i flock eller med människor. Mycket tumörer mest runt benen. Och en hade nått i hörselgången runt 1 års ålder. Varade, luktade illa och växte en knöl på kinden. Han blev dåligt riktigt fort och avled härrom dagen :-(. Dock riktigt sjukt bra temperament.
Har en zoo hona som ser illa och ännu lite osäker. Har svårt när man kommer i buren med handen framför henne då kan man räkna med ett bett. Oftast går det inte hål men det har gjort. I famnen och flocken är hon däremot riktigt go.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.