Hur medicinerar ni era råttor?
Har en råtta som behöver medicin. Jag fick Ibaflin på "spruta". Funkar utmärk på katter och hundar där man stoppar ner sprutan i munnen och trycker ner rätt mäng. Mycket svårare med råtta, då det behöver en mindre mängd. Fick en liten spruta av veterinären att suga upp medicinen i så att doseringen blev rätt. Men sedan då?
Själv lurade jag i råttan smörjan genom att hon fick slicka av medicinen från mitt finger. Det gick första dagen… Sedan fick hon det på en liten bit chips och det fungerade i två dagar… Någon dag lyckades jag kleta det i pälsen, så att hon slickade i sig det men sedan var det tvärkört! Hur tvångsmatar man en råtta med medicin? Håller i nackskinnet och bänder upp munnen eller?
Tacksam för tips och råd!
När jag skulle ge en av mina råttor Bactrim (oral lösning) så blandade jag de första gångerna medicinen i majspuré (barnmat) som han fick på en tesked. Han åt så i några dagar, sen totalvägrade han.. Inget alls gick ner, så jag var tvungen att tvinga i han. Jag höll honom runt ryggen/nacken med tumme och pekfinger på varsin sida av munnen så han inte kunde vrida bort huvudet, så öppnade jag den lite försiktigt och satte in sprutan. Sprutade in lite i taget, då spottar dom inte ut det lika lätt/snabbt. I början gick det bra att spruta medicinen på tungan, men efter några dagar var jag tvungen att nästan stoppa ner sprutan i halsen på han för att han inte skulle kunna spotta ut.. När jag var färdig hade han lite kladd runtmunnen, och han hatade medicinen så mycket att han inte ens ville tvätta av sig den, utan han gick och strök sig mot botten och inredning av buren för att bli av med den :P
Ibland var jag även tvungen att "fixera" frambenen på honom genom att hålla dom mellan lång- och ringfingret, annars knuffade han bort sprutan när den kom i närheten.
Kom ihåg att inte spruta allt i munnen på en gång, dels så blir det lättare för råttan att svälja och så minskar det risken för att den ska sätta i halsen.

Tack för tipset! Jag förstog väl att man inte kommer undan med minre än lite hälsosamt våld… De är för smarta våra små fyrfota vänner! Men man vill ju att de ska bli friska!!!
Jo, det kan ju låta lite brutalt men det är ju för deras egen skull. Även om dom inte förstår och tycker att man är dummast i världen ;) Men mutar man dom med nåt riktigt gott efteråt så är man snabbt kompisar igen =)

jag blandade oxå ut den i olika barnmats sorter, sylt, ja allt möjligt. för efter några dagar så gick hon inte på mitt trix o man fick blanda med något nytt.
Jag kommer ihåg när jag skulle ge Baytril (tror jag att det heter, antibiotika iaf till djur) till min liten. Jag var tvungen att dela tabletten först i åtta bitar, ta en bit och mosa den, blanda upp den med vatten i en spruta och spruta in medecinen i munnen. Inte populärt. Men liten var slug dag nummer tre och lät sig matas med medecinen, sen var det bara att sitta och kolla att han inte spottade ut det för han kunde sitta med sörjan i munnen flera minuter efteråt och vänta på att jag skulle titta bort. Iaf, den här dagen såg det faktiskt ut som han hade svalt medecinen, så jag släppte ner honom i mitt knä och lät honom springa runt i fåtöljen. Då springer den lille rackaren och sätter sig bakom mig, sen känner jag två små tassar i byxlinningen och tvi! så hade han spottat ut medecinen i mina byxor ;) Han visade i alla fall tydligt vad han tyckte om kuren. Bifogar en bild på killen, som tyvärr inte lever idag.
//Tosca
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr