Äntligen råttägare - men dom bits!
Efter att ha velat ha råttor väldigt länge blev det äntligen passande! I samma veva fick jag veta att det fanns två råttor som sökte hem så jag "tog över" dom. Det är två honor som är 1 år och 3 månader gamla. Det är så himla roligt! :)
Men.. dom bits! Nu har jag iofs bara haft dom idag så jag förstår att det kan ha mycket att göra med att det är en ny plats och nya människor kring dom, så jag har bara lyft i dom när jag flyttade dom från reseburen till den vanliga buren. Ingen hit tyckte dom!
Vilket är det bästa sättet för mig att på ett lugnt sätt bli deras kompis? Dom kommer fram och luktar på mig om jag sträcker in handen i buren men sedan hugger dom. Jag vill ju inte vara för "på" men vill samtidigt att dom ska vänja sig vid mig och förstå att det inte är okej att tugga på mig! ;)
Lägg någon godis eller liknande ovanpå handen. Ha handen knyten så att dom inte har någonstans att bita. För då måste dom även ha ena tassen på dig för att fåtag på det :)
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Tack för tips! Jag provade precis och.. ja, hon tog sig en tugga av mig och inte av godisen :( Om det då vore så att dom inte ville fram och kände sig trängda, men nu är dom ju sjukt nyfikna på mig, kommer fram och nosar en halv sekund och biter sedan! :O
säker att dom biter? dom kanske nafsar?
Om det är vanligt att det blöder av nafs kan det vara nafs, men jag tar det som att dom biter eftersom det är så hårt att det går hål.
Testa att låta handen vara i buren bara utan att försöka komma i närheten av dem. Och kommer de till dig, så var stilla bara. Låt dem undersöka dig på deras villkor :)
Det är precis vad jag gör. Jag håller handen i buren, just innanför öppningen, alldeles stilla. Har provat både med och utan godis. Och dom kommer och är nyfikna - men bits! Jag försöker absolut inte tvinga mig på dom utan som du säger låta det hela vara på deras villkor. Men då deras villkor är att bita mig känns det inte helt okej tyvärr. Vill ju att det på ett lugnt och smidigt sätt ska funka, så jag hoppas ju självklart att det blir bättre när dom bott här ett tag. Men att dom helt oprovocerat bits trots att jag bara har handen i öppningen vet jag inte riktigt hur jag ska jobba med - vart ska jag börja om dom inte ens fixar det? :)
Varför omplacerades de? Vad fick du veta om dom innan du tog hem dom? Fel hantering av tidigare ägaren kanske har lett till att de tror att det är rätt att bitas. Har ingen aning om hur du ska fixa det tyvärr :/
//Nike
Ett bra sätt att visa att det inte är ok är att blåsa dem i ansiktet när de biter, om du hinner.
If you fight love, you're always a loser
#8 Funkar sådant? :)
//Nike
#6 Jag vet exakt hur det är. Mina första råttor var sånna. Det höll i sig i några dagar, men när de vande sig vid mig så vart det bra :) Den ena kan få lite återfall ibland, men det är som mest någon gång i månaden.
#7 Jag fick råttorna för att hon skulle jobba på annan ort och inte hittat någon råttvakt. Huvva, jag hoppas verkligen inte att dom är felhanterade och "förstörda" pga det! Vill verkligen att det ska funka med de söta små liven
#11 Jag tror absolut att det kommer ordna sig. De är nog lite skärrade och nervösa. Ge det några dagar :)
#8 Det ska jag försöka! Det går ju sjukt fort men jag ska försöka vara snabb!
#10 Tack! Vad skönt att göra att det blev bättre, det känns mer hoppfullt då! Vill ju liksom kunna umgås med dom. Och t ex ge dom mat utan att bli av med händerna ;) Gjorde du på något speciellt sätt? :)
#14 Hmm, gjorde inte på något speciellt sätt. Påtvingade dem lite mitt sällskap :P Visste inte alls hur jag skulle göra, så följde egentligen mitt eget råd. Satt med handen i buren i flera timmar om dagen, bara för att de skulle vänja sig vid mig.
Hur gjorde du när dom bet då? Höll kvar handen eller? :)
Hur hårt bits dom? Gör det jätteont och blöder mycket eller biter dom "bara" precis hål?
Låter märkligt att dom är så bitska och över året. Luktar felhantering eller ingen hantering alls lång väg från förra ägaren 😕Det brukar krävas väldigt mycket för att en handtam råtta ska börja bitas. (såvida dom inte tar fel på finger och godis i all hast 😃)
Pröva med att börja ha handen på avstånd och ge dom godbitar. T.ex lägg godis i en matsked som du sakta sträcker fram. Då både ser dom och känner lukten av dig, men kommer inte åt att bitas. Om det går bra, och dom inte tar en omväg runt skeden bara för att bitas, kan du pröva en mindre sked så att avståndet blir lite kortare mellan dig och råttorna.
Förutom det skulle jag göra som andra tipsat, ha handen i buren, men på avstånd från råttorna. Pyssla lite med inredningen, "klättra" med fingrarna på gallret, gräv lite i matskålen, och pyssla med inredningen.
Hoppas verkligen dom lär sig lite hyfs, stort lycka till med råttorna! 🙂
(Om dom nu bits jättehårt kan du för säkerhetsskull ta på dig handskar när du ska hantera dom i början, men ha inte handskar när du pysslar i buren eller ger dom mat)
Det gör ganska ont iallafall, tillräckligt för att en ska bli lite tveksam till att stoppa dit handen igen. Fast det är inte alla gånger det varit så hårt! :) Men efter att ha blivit biten så säger jag till handen att vara stilla när rårttorna kommer medan den reflexmässigt vill undan, så jag måste vara bestämd med den ;)
Vilket smart tips att ha en sked att sträcka fram godisen med! Det var jag tvungen att testa innan jag skrev detta och det gick bra nu iallafall! :)
Då har jag bara en fråga! Hur gör jag för att ha handen i buren egentligen? Dom är ju vid öppningen så fort dom fattar att jag ska in till dom, dom blir ju så nyfikna!
Och hur tycker ni jag ska göra när dom bits (förutom att fya/blåsa)? Ska jag bara fortsätta mitt pillande med inredningen precis som inget hänt efteråt eller sluta och fortsätta lite senare? :)
Tack för alla tips, det är så skönt att kunna fråga här! Jag vill ju göra rätt från början, speciellt när dom "är som dom är" så att inget blir värre :)
Handskar it is om jag ska ta upp dom.
Angående vad jag gjorde när de bet, så fortsatte jag precis som vanligt. ryckte inte till, drog inte bort handen. Det var inga nådigt bett heller. Ena tjejen bet verkligen upp ett jätte-jack i fingret en gång, men fick låtsas som ingenting.
Okej. Detta med att hålla kvar handen är inget alternativ känner jag! Då biter dom om och om igen, liksom hugg på hugg. Hårt och smärtsamt! Idag fick dom komma ut ur buren ett tag, undersöka lite. Handskar på när vi lyfte dom! Måste säga att in i buren gick det bra. Inget bit iallafall så lite hopp finns för den biten iallafall. :)
Det bästa är att hålla kvar handen efter de har bitit. Annars lär de sig att de får som de vill när de biter dig, tyvärr. :/
Jag är ledsen men jag måste hitta andra vägar. Det gör svinont med tuggor på tuggor, även om det är det bästa gör det ju brutalt ont och då blir jag ju ännu mer tveksam.. Så om någon här har tips på annat som man kan börja med säg gärna till! För det blir inte bra för råttorna heller.
Man alltså seriöst… En ny råttägare ska inte behöva gå igenom sånt här. Hålla kvar handen när en råtta bits, vem vill på fullt allvar göra det? Nä, jag tycker att det är synd att du fick såna här råttor från början, och jag tycker att du ska försöka lämna tillbaka dom alt. omplacera dom till någon kunnigare, och sen skaffa bebisar från en duktig uppfödare, alternativt riktigt tama omplaceringar.
Jag tycker att det är jättetråkigt att du ska få en sån här start på ditt råttägande!

Mvh Stephanie 

Mitt enda tips är att du till nästa gång lärt dig en läxa och lär dig mer om råttorna du köper osv. Synd att det blev som det blev :(
//Nike
#24 Jag kan inte göra mer än att LITA på personen jag köper dom av. Hon sade att dom var handtama och allt det där. Och nu i efterhand inser jag ju att anledningen till omplaceringen kanske var annan än hon sade. Vad är läxan? Att inte lita på folk? Jag ångrar fortfarande inte mitt beslut att ta dom. Jag anser att jag gör en god gärning när jag ger ett behövande djur ett hem även om det kanske inte blev helt rätt denna gång.
Menade inget illa, men kanske att du skulle ha besökt råttorna innan du tog hem dom, kollat bakgrunden. Sedan är det såklart tråkigt att personen ljög. Det är ju mer dens fel att den ljög såklart.
Och vist gjorde du en god gärning! Man får bara hoppas att personen du tog dom ifrån inte gör samma fel igen.
Men som sagt, menade absolut ingen illa! :)
//Nike
Hur ofta händer det inte att folk omplacerar sina uuuuursnälla råttor som inte blivit upplyfta på ett halvår? Har man haft råttor i ett år så kanske man har lättare att avgöra hur råttorna är första gången man träffar dom, men annars är det svårt att säga nåt.
Nä, för din egen skull - om du inte känner att du har den ork, tid och jävlaranamma som krävs givetvis - så skulle jag omplacera de här råttorna till någon mer kunnig och gå och skaffa dig ett par urmysiga fluffbollar till råttor istället 🙂 Såna där som verkligen representerar råttan som husdjur. Det gör inte dina tyvärr.

Mvh Stephanie 

#26 Nej det är klart, och jag kommer inte göra samma grej en gång till. Jag litade ju på vad hon sa och eftersom det var bråttom för henne tog jag dom på en gång, då hon bor fyra mil härifrån men jobbar på annan ort.
#27 Ja, det är nog så. Jag har nu insett att en av dom är mer bitsk än den andra, hugger flera gånger mot det som kommer in i buren oavsett om det är en handske eller en bar hand.
Jag är sjukt envis men däremot känns det inte schysst mot råttorna att en förstagångsägare ska "rehabilitera" dom från vad det nu är som gör dom såhär. Jag har självklart läst MASSOR under en längre tid men samtidigt är det ju första gången jag ska omsätta det till praktik och att göra det det första jag gör känns varken kul för mig eller råttorna!
Jag vill ju ha råttor som är så goa, mysiga och sociala som alla råttor jag tidigare träffat! Men icket.. Frågan är ju om någon vill ta över råttor som bits..?
Pröva att ta in bebisar i flocken. Bebisar är lätta att få handtama, och de inser snabbt att du är matte/husse. Så om du får bebisarna handtama, kanske honorna inser att du inte är så farlig?
Hantera bebisarna i buren med honorna, så de verkligen ser. Ha dem även ute mycket, och sitt med dem. Låt de komma till dig.
Har ingen aning om det funkar, mina råttor har aldrig bitit mig. Inte en enda gång. Endast "test-naffsat" när jag satt in fingret mellan gallren för att se om det är jag eller godis. 😉
Fanny Kandell
#29 Eller så fördärvar man de nya bebisarna, småttingar lär sig av de äldre. Hade en hona som lärde sig att bebisar, dem klår man upp, efter att hon själv åkte på storstryk när hon skulle introduceras. Förmodligen var det därför i alla fall, ingen annan i släkten skall ha haft problem av det slaget. Det satte stopp för utökningen av "flocken".
Jag tycker inte själv att man skall tvinga sig att stå ut med aggressivt beteende av det slaget, ett djur som hugger och biter hål upprepade gånger på det sättet hade inte fått vara kvar i mitt hem. Jag tror inte ett sådant djur mår bra som husdjur, och jag finner definitivt ingen glädje i att vara dess ägare.
#30 Jag fick det rådet från en annan råttkunnig tidigare idag. Att faktiskt låta dom somna in eftersom ingen vill ha en råtta som bits (är aggressiv) och ingen vill VARA råttan som bits.. Borde jag försöka omplacera, ge det mer tid eller avliva? :(
Vart någonstans i landet finns du?
Umeå! Höll på att säga vart som helst om nån kan hjälpa!
Jag skulle aldrig tolerera sånt bitande, och ärligt talat så tycker jag också att avlivning är det mest humana. Däremot kanske du borde höra med personen som du fick dem av, om hon vill ha tillbaka dom i så fall. Så får hon en chans till det i alla fall.

Mvh Stephanie 

Jag skulle självklart höra av mig till henne innan! Hon vet om situationen som är nu då jag håller henne uppdaterad. Men innerst inne hoppas jag att hon inte vill ha dom för min magkänslan säger att dom inte kommer få det mycket bättre där. :/ Jag kommer ge det en vecka, men fortsätter det såhär ska jag i första hand försöka omplacera.. En vet ju inte, kanske vill någon ha bitande råttor.. Eheh.
Det finns ett antal personer här på rif vad jag har läst tidigare som kan tänka sig att försöka uppfostra bitande råttor. Men jag är inte säker på om de fortfarande finns kvar och/eller fortfarande är sugna på att ta sig an det. Men det är ju värt ett försök att sätta ut en omplaceringsannons. Hellre att de får chansen att få leva sitt liv med någon som kan lära dem att inte bitas än att bli avlivade utan att fått chansen så att säga.
Jag håller med! Skulle kännas fruktansvärt. Jag har fått kontakt med en som vill hjälpa mig, så om allt går som planerat kommer dom åka dit i mitten av juli och till dess ska jag göra vad jag kan för att hjälpa dom :)
Det låter jättebra :) Hoppas att det går bra för dig. Kämpa vidare!