Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 815 ggr
Bella-R
0

Ligger och smårycker!

Just nu ligger Sammy i mitt knä, och helt som det är så kan han (och Nelson oxå för den delen) börja smårycka, som om han har hicka.

Han nästan hoppar till, fast det är bara magen som liksom hoppar till.. ser ut som nån typ av hicka, fast konstant varje sekund.. (hos människor dröjer det ju flera sekunder/nån halv minut mellan varje hick, hos Sammy hickas det till varenda sekund)..

Han ser inte ut att må dåligt men jag kan ändå inte låta bli o hönsa mig.

Kan det vara tecken på början av sjukdom elr är detta normalt? Obestämd

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Lovizaa
0

Låter det? Om det låter som hicka, så är det nog hicka.

Spindrift
0

Om inte hicka - rossel.. Kan låta lite som hicka.

Hoppas det går över. :)

Lovizaa
0

Ja, vad är rossel egentligen?

Spindrift
0

Rossel är (vad jag har hört och lärt mig) en slags förkyldnings hosta. Ena min råtta lider av det, och har gjort sen okt. Mycoplasma(stavning?) bieffekt.. Låter ungefär som nysningar, hicka eller precis som det heter - rossel.

Dom kan leva med det livet ut, oftast är det en permanent "sjukdom". Skrutt'en lider inte av det på något sett iaf :)

Lovizaa
0

#4 Okej, går det inte att bota på ngt sätt då?

Spindrift
0

Alltså, vad jag vet finns det dyra antibiotika etc mot det, oftast kommer det dock tillbaka. Onödigt att slösa pengar på något som 80% av gångerna inte går att bota, när dom inte lider av det.

Lite jobbigt att vänja sig vid hostandet och nysandet dock.

Lovizaa
0

Okej. :/

hus-musen
2

Eh vänta nu lite.. Rossel är ett symtom på en tex förkylning och går visst att bota 9 gåner av 10! Får du bort förkylningen med antibiotikan så försvinner rosslet med. Och dyrt är det inte heller(förutom undersökningen då) antiobiotikan kostar 80 kronor.

Visst finns det sk rosselråttor med sämre immunförsvar som har lätt för att börja rossla men de ska iaf behandlas för att inte plågas. Isåfall avlivar man dem om man inte kan få dem friska! Det är ens ansvar som djurägare.

Tänk dig sj att leva ditt liv med att vara snorig och hostig hela tiden, trött och matt! Rosslet är ett tecken på en infektion av virus eller bakterie och behandlas inte den så kan viruset/bakterierna krypa ner i lungorna och orsaka lunginflammation vilket inte heller är särskilt trevligt och det är dödligt.

#6 Vad grundar du dina siffror på?De stämmer inte.

Qui dormit, non peccat

Spindrift
0

#8 Jag grundar mina siffror endast på den fakta jag har blivit tillsagd när jag har frågat andra och funderat själv, vilket jag även har sagt i ovanstående. Och det rosslet min råtta har, har jag gått och frågat ett antal djurvårdare på den skolan jag går på och ett antal privatpersoner om. Enligt dem så lider inte han av det. Vilket jag även kan säga själv, då han haft det ett tag. Har försökt att behandla, men det stannar.

Och förlåt, om jag har gett fel siffror. Det är det ett forum är till för, rättningar och frågor.

[GlittriGris]
0

samma symtom på båda båda mina tvåå råtter lätt som rumpnissarna i ronja rövardotter typ ,,

Allamej
0

Rossel kan nog jämföras med astma, eller andra svårigheter att andas… Om man som människa fick dom problemen så söker man oftast läkare eller hur

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Spindrift
0

#11 Om du syftade på mig - Det har jag gjort?

Allamej
0

#12 Och om du hade svårigheter att andas, skulle du inte lida av det då? Och även om man kan leva med det så är det väl ändå ett visst lidande förknippat med det.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Spindrift
0

#13 Så många som jag har frågat om JUST den frågan.

Det är ingen som har sagt att en annars fullt frisk råtta på 1.5år ska behövas avlivas pga av rossel som bara märks i stort sett när han är stressad.

Dessutom känner jag många som lever utan en massa mediciner med andningsproblem vid stress, som inte lider av det mer än just den stunden. Och det är inte ofta han är stressad..

hus-musen
2

#9 Ditt påstående skrämmer upp många helt i onödan, och om du inte ens har en ordentlig källa till dina 80% så är de väldigt onödigt att skriva ut en sådan sak. Skolor inte har särskilt bra information till sina elever tyvärr.

Vad har du behandlat honom med? Något kombinerat? Är det stressrelaterat eller hela tiden? Att han inte lider är tyvärr en lögn, vem skulle inte lida av andningsproblem?

Qui dormit, non peccat

Bella-R
0

Hur låter rossel då? Hört att det kan låta som en kaffekokare, stämmer det?

Det låter som hicka helt enkelt.. Obestämd

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

CamillaS
0

#16 jag tror att din råtta har vanlig hicka.
Ja om rosslet har gått långt så kan det låta precis som en kaffekokare. Callisto lät så. :( men annars kan dom låta typ som marsvin som kuttrar lite.. svårt att förklara för nån som aldrig hört det. ;)

Spindrift
0

#15 Ber som sagt om ursäkt för mitt påstående, speciellt om jag har skrämmit upp andra.

Min råttas rossel är stressrelaterat och uppkommer som sagt bara under stress. På sista tiden knappt alls.

Jag kommer faktiskt inte ihåg vad det är jag har behandlat med, jag vet dock att jag sökte upp kunnigt folk (som kan spec. råttor) och fick (köpa) en behandling. Och jag vet att han självklart lider av det just dom stunder det händer. Men eftersom det inte är något konstant tycker jag att det är väldigt onödigt att släcka hans liv pga av det.

Hade inte du velat leva även om du hade en lättare form av astma, som kom fram max en gång i månaden?

FannyKandell
1

Min råtta rosslar när han är ute och springer och antingen är stressad, nervös, eller bara väldigt upprymd. Han har varit hos veterinären som konstaterat att det inte är allvarligt då han är super pigg, glad och äter och dricker som vanligt. Rosslet sitter, enligt veterinären, i de nedre luftvägarna. 

Eftersom han är pigg och glad, och beter sig precis som han gjorde innan, tror jag inte han lider av det. Det är heller ingen infektion som du sa? Han nyser inte och är inte matt i övrigt.

Fanny Kandell

Apootie
0

Mina råttor brukar få hicka, ibland låter det lite "pip" när de rycker till också. Men det är hicka, då det går över efter knappt en minut.

TTD
1

Min ena råtta rosslade två utav mina andra råttor nös jätte mycket och ännu mer om dom var ute och sprang och oftast kom de upp slem från deras nos min 4de råtta va frisk som en åsna men efter en veterinär undersökning fick alla 4 råttor medicin en antibiotika kur (baytril) efter bara ett par dagar var rosslandet borta och nysandet var borta efter 2veckor med antibiotika kur så är alla mina råttor friska :) så att ha en råtta som inte är frisk är de bara att ta den till veterinär och få medicin fast det är "bort kastade" pengar. en råtta ska inte rossla eller något annat skumt. Det är djurens skyldighet att se till att råttorna är friska och mår bra helt enkelt. Är man orolig över att råttan inte mår så bra då tar man den till en vet.

TTD
0

Det är djurens ägare skyldighet att se till att djuren är friska och mår bra

Apootie
0

#21 #22 Vet inte om du bara syftar allmänt på kommentarerna som har blivit skrivna här. Men jag svarar iallafall för min sak. Jag var orolig för mina råttor för att de lät när de blev fruktansvärt uppjagade och så, och av annan anledning så jag tog dem till vet allihopa, och alla friskförklarades också då det lite lät något i lungorna och de hade inte porfyrin någon stans. 🙂

TTD
0

#23 svarade för jag syftade rent allmänt :) jo absolut kan det bli så oxå men det var bara en av mina som hade porfyrin inte dom 4 andra och veterinären ville att min friska råtta oxå skulle behandlas ifall att :) tycker att om man är orolig att något inte står rätt till eller att man vet att något inte står rät till då tar man sitt djur till veterinären. Jag hade med mig två råttor och bägge blev undersökta och veterinären frågade om jag hade ler och då berätta jag deras tillstånd men jag betalade tändas för en undersökning och medicin till 4 råttor och denna summa blev 579kr och det tycker inte jag är dyrt alls

Apootie
0

#24 Jag fick betala 710kr för bara undersökningen, och då var det egentligen bara för en råtta pga en incident dagen innan (fick tid ganska så jättefort!), men jag tog med mig alla tre ändå. Så sammanlagt blev det inte så dyrt. Fick inte heller någon medicin då veterinären tyckte att de var så pass friska att det bara skulle vara dumt att ge dem stark behandling.

TTD
0

#25 okej men det var ju bra att dom var friska nog att slippa medicin :)

[melinih]
0

Vet vad du menar TS, så gör mina med! Verkar inte vara något farligt utan bara lite hicka som några andra här har sagt!

Apootie
0

#26 Ja verkligen. Och nu är de fortfarande bättre 🙂