Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 330 ggr
twnshend
0

Första råttorna!

Hej!

Jag har i princip bestämt mig för att skaffa råttor, uppfylla min dröm jag haft sedan jag var tretton - i hela fem år!

Nu har jag aldrig haft råttor, och de enda smådjur jag haft är marsvin och kanin. Marsvinen gick det inte bra med alls, jag var ung och naiv och tog hand om dem med min yngre syster. Det slutade med att de fick säljas. Så nu när jag ska skaffa råttor vill jag ge dem det absolut bästa. 

Däremot är det en fråga som avgör om jag ens kan skaffa eller ej, vi har nämligen en cocker spaniel och jag vet inte om det kan stressa upp stackarna om hon kommer och nosar kring deras bur? Jag har däremot bestämt mig för att ha buren i mitt rum, och där får inte min hund vara så ofta ändå eftersom jag är lite känslig mot hundpäls.

Klarar råttorna av att vara bakom stängd dörr medan jag är i skolan och jobbet? Hur länge klarar råttorna sig ensam? Vad är bäst att ha, två hanar eller två honor? Kan jag bada dem för hygien och så, etc? Vad ska jag tänka på som ny ägare? Några råd och tips från er råttägare, helt enkelt! Trots misstagen jag gjorde med mina små marsvin så är jag en rätt ansvarsfull kille och jag vill ha så mycket råd som möjligt innan jag bestämmer mig för att skaffa råttor!