Vill bara skriva av mig lite..
Gick in på en djuraffär idag för jag har varit nyfiken länge på om dem hade råttor och så skulle jag även kolla på bilbälte till hund men i allafall så gick jag bort där dem hade djuren.
Och hittade vad jag såg 4 honor i en bur och 2 hanar i en annan bur. Burarna såg helt okej ut, storleksmässigt. Har sett värre.
Men det jag retade mig på eller blev lite ledsen över var att honorna hade bara stegar så dem kunde klättra upp och ner och en plattform och pellets på burgolvet, det är det ändå. Inga leksaker, ingenting.
Av egen erfarenhet så är ju honor mycket mer livliga och full rulle nästan hela tiden, men dessa bara låg där, lyft knappt på huvudet. Låg en hona på sidan som jag själv fick en känsla av att den inte mådde så bra, pratade med den men knappt någon reaktion. Men visst den kan ju varit trött och så. Men som sagt bara en känsla.
Inne hos hanarna så hade dem i allafall ett rör dem låg ihopkrupna i.
Men var inte mycket till reaktion där heller.. Och sen hade dem en boll med hö i, tycker djuraffär borde veta att man inte ska ha hö till dem.
Hanarna såg rätt stora ut, så det var inga unga råttor vad jag kunde se och även inne hos honorna fanns det två lite större än dem 2 små unga råtthonorna.
Båda hade mat och vatten.
Hade jag kunnat och haft jobb så hade jag tagit dem allihopa, gjorde ont i hjärtat att se dem..
Mina första råttor köpte jag i djuraffär och tyckte då att det var kanon att kunna köpa därifrån men idag och nästa gång jag skaffar råttor igen får det bli hos någon uppfödare.
Varmt var det där inne också, nästan för varmt. Men vad vet jag..
Tack för att jag fick skriva av mig lite :)
P.S. Visste inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga den i.. D.S
Gjordes faktiskt en tråd ganska nyligen (idag) om sådant här 😊
Tror jag såg den :)
Här där jag bor har de INGA leksaker! De har bara ett litet hus i plast och en vatten + matskål och toa-lätt som underlag!? Visst är det synd om djuren, jag vet att en del råttor sitter där i flera månader ibland innan någon kommer och köper dem :( Medans hamstrar där i mot får leksaker som springhjul osv….
Det känns som dem flesta djuraffärer vet alldeles för lite om råttor och även övriga kanin och gnagare. Man ser alltför ofta att ex råttor får hö som dem inte ska ha, inga leksaker, för små burar, bara Torrfoder och även snuviga råttor. Mina tjejer (som idag inte lever) var snuviga när jag köpte dem från djuraffär men då var jag helt ny inom allt med råttor och visste inte så mycket, dem båda var väldigt ofta sjuka o levde tills dem var 1 år.
Hade jag vetat då att dem var redan sjuka så hade dem fått åka till veterinären direkt och fått medicin, så kanske jag hade haft friska tjejer och dem förhoppningsvis fortfarande hade fått leva idag..