Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 2608 ggr
[Emelie321]
4

Flickornas nya lya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag anlände min efterlängtade present till flickorna med posten 🙂
Deras Freddy bur från Grizzly Zoo var av riktigt unken kvalité, och jag vill passa på att varna folk från att köpa buren. Gallret är skitkasst och otätt, eftersom det drar åt sig kiss och börjar stinka.

Även när jag skurat allt, tvättat allt av tyg, så stank det kiss i hela sovrummet som om jag inte städat på veckor 🤔 Buren var endast använd sen oktober dessutom. Trollhund här på forumet hade exakt samma problem.

Istället har dom nu fått en Savic Zeno 2. Jag var lite tveksam först att den var för liten, speciellt på höjden. Men samtidigt känns den trygg, då mina flickor hoppar och flyger från i stort sett vilken höjd som helst. Buren är ändå mest en viloplats, så jag tror inte dom lider av det.

Positivt med buren är att det är tätt mellan gallret, vilket det inte var på Freddyn. Det är dessutom lås på luckan som garanterar att inga flyktförsök genomförs över till grabbarna. Har varit lite orolig över att något sådant ska hända efter alla tjuvparnings trådar som dyker upp här titt som tätt.

Det enda riktigt negativa jag kan komma på med buren är att den var alldeles för knepig att bygga ihop. Aldrig att jag tar isär den igen, då får den hellre ta onödig plats :P

När jag skulle inreda den insåg jag till min besvikelse att i princip alla hängmattor ligger i tvättkorgen … *Suck* Klättergrenarna ska jag även skura med varmt vatten imorgon.

Men jag slängde in vad jag hade, och det ser lite tråkigt ut på bilden, men själva buren är väldigt fin tycker jag!

Jag har även fått en väldans lust att sy ett sprillans nytt hängmatteset och köpa lite annan ny inredning, och jag tänkte uppdatera här och visa sen hur det ser ut när det är klart :)

Måtten är: Bredd 50cm, Höjd 70cm, och längd 80cm.

[melinih]
0

Är där en lucka i taket på den? :) väldigt fin bur!

[Emelie321]
0

Tyvärr inte :(

Andreas86
0

Riktigt fin bur :)

[melinih]
0

Aha. Typ som min bur då :) tycker det är svårt att komma åt när man ska hänga upp rör och grejer med den lilla luckan :(

Cederin
0

Den var ju jättelätt att montera haha 😃 Bara att haka i sidorna! Hoppas att du kommer vara lika nöjd som jag med den.

Medarbetare på Naglar och Hår

[Emelie321]
1

#5 Måste varit något knas med min i så fall O_O Jag fick verkligen banka ihop alltihop, dom där skenorna på sidan som skulle träs i gallret antingen halkade ur, eller var nästan omöjligt att få in för att det var så trögt haha.

Men som färdig är buren stadig som bara den, och jag gillar den verkligen :) Fast jag är missnöjd över att luckan sitter så långt ner, det gjorde den då inte på bilden på hemsidan när jag beställde buren :(

Idag fick jag klart två hängmattor till tjejorna :) En fyrkantig med dubbelflis och fluffiga kanter, och en i min senaste "tros-modell", aheheh!

En trekantig våningssängs hörnmatta :)

[Emelie321]
0

Fyrkantiga

[Emelie321]
0

Ska göra om alltihopa i buren, är inte alls nöjd som det ser ut just nu, kommer mer nya grejer ^^

Fillifionkan
0

har du sytt dom där hängmattorna?! jeez. Lär mig!

[Emelie321]
0

#9 Tack! 😃 Jag syr dom för hand, så det kan ta en herrans tid ibland beroende på modell. "Snörena" att hänga upp dom i är av flätad flis. Sen jag först prövade att sy fluffkanter på en hängmatta för länge sedan så kan jag inte vara utan det längre, tycker det ser så mysigt ut då ^^ Använder alltid vitt, svart, eller en annan tygsort som är blandat svartvitt till kanterna.

Jag skulle kunna göra ett par tutorials och lägga upp om du vill :)

Fillifionkan
0

Det förstår jag, hur snyggt gjort som helst :) Satt och funderade på vart du hade kunnat beställt de innan jag såg att du "fick klart" dem själv. 

Och ang. tutorials, det vore grymt! ska garanterat försöka mig på att göra ett par egna :)

:')
5

#6 Perfekta vintertrosor! 🤪

[Emelie321]
0

#11 Ska se till att fotografera steg för steg med dom nästa jag syr! 🙂

#12 Hahaha, aa! Jag hade faktiskt inte ens tänkt på att det såg ut som trosor förrän min sambo såg hängmattan… "Har du slut på rena trosor, eller vad är det frågan om?" 🤫

Men det ser inte ut som trosor när den är upphängd x)

[Emelie321]
0

Idag har jag mailat Zooplus för att fråga angående luckans placering … På bilden på hemsidan är luckan på mitten av gallret, och min bur är luckan längst ner, vilket gör det svårt att inreda och städa på ett enkelt sätt.

Blev faktiskt väldigt besviken över att dom har en felaktig produktbild på hemsidan :\ Tror inte jag hade köpt buren om jag vetat om detta.
Får se vad dom svarar.

Jag ångrade mig helt över det färgtemat jag börjat sy nya inredningen i, och har nu börjat om … Kommer nya bilder snart 😃

[Emelie321]
0

Sådär ja! Äntligen börjar tjejernas bur bli lite mysig. Har skämts över hur tråkigt och omysigt dom haft det jämfört med grabbarna sen dom fick nya buren.

Efter totalt 7 timmars syende fick jag klart 4 nya hängmattor idag. 🙂

[Emelie321]
0

Hittade fina korgar för 10kr på Clas Ohlsson igår. Kunde inte välja färg, så blev två av varje! (För säkerhets skull ) Finns i större storlek också. Dom små rymmer knappt en fullvuxen hane, men passar tjejerna dom utmärkt.

Det som är riktigt nice var att dom rosa är nästan på pricken samma färg som hyllplanet! 😃

[Emelie321]
2

Så här ser det ut just nu i buren! 🙂 Fortfarande inte riktigt nöjd, det fattas grejer. Måste hitta nya trädgrenar också, mina gamla var för snuskiga så dom åker ut i skogen igen. Börjar i alla fall likna en tonårstjej lya tycker jag ,hehe!

[Emelie321]
0

Jag tycker ändå det är sorgligt att Freddy buren från Grizzly Zoo var av så dåligt kvalité. Den var så himla rolig att inreda!

Flickorna hade det likadant som pojkarna har det nu, fast spegelvänt och ett annat färgtema. Får väl se om pojkarnas burs galler börjar stinka den med 😮

kolpa
0

Jag har en freddy, det första jag hade problem med var att sätta ihop den den är så TRÖG, det andra problemet jag hade med den var att planket stank så jag fick olja in dem, det tredje problemet är som du säger att gallret luktar och det (kisset?) som kommit på gallret luktar och  går inte att få bort… har haft buren i max 3 mån hahah typiskt :/