(K) Avelsråttor
Jag söker efter både honor och hanar till avel! Jag vill att de ska ha känd bakgrund, vara friska, flockmarta, sociala och trevliga sällskapsdjur. Söker både dumbo och toppörade. Färg och teckning är inte så viktigt, men jag är inte intresserad av Roan eller Agouti.
Hanarna ska vara släta. Helst runt 1½ års ålder, men yngre går också bra.
Hos honorna är jag intresserad av både släta och rexade. Gärna redan födda, unga honor, men om ni ska få kullar snart så kan ungar vara av intresse.
Det hade varit ett stort plus om råttorna fanns i närheten av Värnamo (där jag bor), eller Jönköping, Borås, Hyltebruk, Halmstad, Laholm, Ljungby, Alvesta, eller Växjö. Annars får vi försöka lösa transport.
Om ni har råttor lämpade för avel till salu så hör gärna av er antingen här i tråden, i PM eller skicka ett mail till nica_falk@hotmail.com

Du har inget intresse i att själv utvärdera om hanen är lämplig för avel utan vill ha en färdig avelsmaskin?
Håller med lancia där, som du skriver det låter det som det enda intresse du har av råttor är att dom ska vara färdiga att producera bebisar, vilket då liksom blir jättekonstigt om det man strävar efter är att föda upp bra sällskapsråttor. Varför avlar man om man inte älskar djuret och vill se det växa upp, dela sitt liv med det osv?
Självklart vill jag utvärdera råttorna själv för att se så att de uppfyller mina krav! Detta poängterade jag i min förra annons, men jag tyckte att det var så självklart att jag inte skrev det igen i denna. Hanar på 1½ år är ju inte redo för avel, om ni frågar mig. Om hanen har en känd bakgrund och är 1½ år så har jag ju åtmonstone ett halvår på mig att utvärdera honom. Och honorna ville jag ju också ha unga, av precis samma anledning. Anledningen till att jag här främst sökte råttor som redan är födda, är för att jag vill ha olika åldrar i flockarna. Jag planerar nämligen att köpa bebisar längre fram i sommar (dessa är inte födda ännu).
Och jag har råttor som endast är till sällskap, just för att jag älskar råttor och tycker att de är fantastiska husdjur och livskamrater! Jag är inte ute efter att massproducera bebisar på löpande band, sälja på blocket och försöka bli rik. Som ni kanske vet så tjänar man inte direkt pengar på att avla, vilken djurart det än gäller. Avel är ett intresse man har, en hobby, som man oftast går back på.
Jag har 8 st råttor, men det är endast 1 av dem som jag skulle kunna tänkta mig att låta gå i avel. Han är fortfarande under utvärdering, då han ännu är ung, men hittills har han varit otroligt underbar, allt du kan önska dig i en råtta.
Jag är inte intresserad av färgavel, eller att avla fram så "snygga" råttor som möjligt. Det som är viktigt för mig är HÄLSA OCH TEMPERAMENT. Jag vill föda upp friska, sociala, flocksmarta, trygga och trevliga sällskapsråttor.
Om ni har några frågor eller synpunkter så är ni varmt välkomna att framföra dessa i PM!
Rätta mig om jag har fel nu, men är det inte så att äldre hanar producerar sämre avkomma och färre?
Dessutom, det är väl inte många som vill sälja sina bästa avelshanar utan behålla dem själva? ;)
Jag förstår din tankegång och din önskan, men de flesta får ju köpa en bebis främst som sällskap och sedan kan de kanske utvecklas och bli bra avelsdjur :) Jag har slutat köpa för avelssyfte för jag blev bara besviken, nu är det bara gosproppar till sällskap som gäller ^^ (även om jag har ypperligt bra hanar jag kan tänka mig att låna ut för parning) :)
Lycka till i varje fall med letandet!
#4 Jag antar att spermierna borde bli färre allteftersom råttan åldras och att han därför blir en aning mindre fruktsam. Däremot har jag aldrig hört att avkommorna skulle bli sämre i hälsan på något vis. Men det är möjligt att det är så. Men jag tycker att det vore konstigt om det var en överhängande risk, eftersom att många rekommenderar att hanen ska vara 2 år innan han går i avel.
Nej, om man aktivt föder upp så säljer man nog inte sina bästa avelshanar. Men de finns de som slutar föda upp, eller inte ens börjar föda upp som de tänk pga tex ändrade livsförhållanden, tidsbrist osv och som då väljer att sälja.
Men jag har också skrivit att även yngre hanar (och honor för den delen) också är av intresse . Självklart vet jag ju att jag inte bara kan köpa en råtta och automatiskt anta att den är lämplig att avla på. Jag har dessutom väldigt höga krav på hälsa och temperament. Om de råttor som jag tänkt avla på inte lever upp till mina krav så blir det inga kullar efter dem helt enkelt.
Som sagt, om någon har frågor eller synpunkter så är ni välkomna i PM!
Håll er nu till annonsen, TS har redan punkterat två ggr att frågor och åsikter tas via PM och inte i tråden.
Men om man vill ifrågasätta det TS skriver, får man då inte ta upp en diskussion?
Då finns det väl andra ställen att lägga upp en annons på, inte på ett diskussionsforum. Kanske borde det finnas en annonsdel på RiF för de som inte vill ha synpunkter?
If you fight love, you're always a loser
Det finns en annonsdel, och det är där tråden ligger. Folk har ju genomfört sina synpunkter, och då borde det väl räcka?
Jag har ju inte raderat meddelanden eller så, och jag är inte ute efter att 'censurera' personer. Jag tycker bara att vi ska låta annonsen vara en annons, och inte en plattform för diskussion när tom TS bett om att diskussioner skulle hållas privat via PM.
Det kan ju finnas fler som har synpunkter. Måste man starta en ny tråd för att kunna framföra dem?
Är det inte konstigt att man kan skriva inlägg efter en annons, om man inte får ha synpunkter på den? Kanske skulle det finnas en funktion där man kan stänga av kommentarsfunktionen efter en annons?
Om du vill diskutera detta med mig så gör det via PM, för denna diskussion är off topic. För den har inget med annonsen att göra, utan om att jag tycker vi skulle respektera TS önskemål.
Och det finns redan, man skriver i annonsen om den ska vara låst eller inte.
Jag försökte skriva sakligt och överskådligt om vad jag söker i råttorna och inte göra det för långdraget. Jag kan förstå att jag därför kan uppfattas som lite kall, av vissa. Men jag ville inte göra annonsen till en hel novell som blir jobbig att läsa helt enkelt.
Ni är mycket välkomna skriva i min annons om ni har någon råtta till salu, eller planer på någon kull.
Men om ni har frågor gällande hur jag har skrivit min annons, eller vad jag vill uppnå med min avel (vilket jag ändå skrivit här), eller något annat, så skriv det till mig i PM, tack.
På kanin.ifokus är det till och med emot reglerna att kommentera över huvud taget i annonser.
Jag diskuterar inte med dig specifikt, utan försöker föra ett allmänt resonemang angående hur ett diskussionsforum med annonsdel kan fungera. Jag tycker det bör vara av intresse för fler.
Om TS inte ville ha diskussioner, kunde hen alltså ha låst annonsen? Kan hen göra det i efterhand så uppstår inte problemet.
Och så undrar man förstås varför man inte vill ha synpunkter på en annons. En del synpunkter kan ju rentav vara till hjälp.
TS, vill du att vi låser annonsen?
Och den diskussionen hör inte hemma här, även om du inte diskuterar med mig specifikt.
#13 Tack, men den kan gärna få vara öppen om medlemmarna här gör som jag ber och håller dessa diskussioner i PM framöver. Om de fortsätter att diskutera här trots alla tillsägelserna de fått nu, så kan jag ju alltid skicka ett meddelande till dig och be dig låsa den då. 🙂
TS, jag har inga avelshanar att sälja men det finns kommande kullar som du kan läsa om på min hemsida .
Nästa kull planeras nu i juli, sedan planeras en eller två under hösten. Jag finns i Skåne.
#16 Tyvärr är vackra lilla Falgu kullsyster till den enda hanen jag har nu som lever upp till mina krav för att eventuellt gå i avel inom en snar framtid (Vintaz Izna shourai).. 😕 Men jag ska hålla utkik efter Almas ungar sedan! 🙂
#17 Falgu är mycket riktigt underbar <3 och hennes ungar gick åt som smör.
Luna kommer att paras med Lajja, Falgus och Iznas bror, så det är ju Almas kull/ar i så fall :)
Jag tar hemskt gärna emot fler förslag på mysiga råttor! 🙂