Råttor iFokus

Råttor

Etikettagility-aktivering
Läst 705 ggr
:')
0

Liten bur

Vi har all släkt 60 mil härifrån. Så varje större lov (Sommarlov, jullov och påsklov) så åker vi upp till dom. Det innebär att mina råttor kommer behöva följa med oss dit. Transporten blir inget problem. Vi hade marsvin förut och med dom gick det bra. Problemet, eller problem och problem, är att jag måste hitta en lite mindre bur man kan fälla ihop och ha i bilen och sedan montera upp när man är framme. Buren får inte vara för stor då stugan inte är den allra största. Har ni tips på en bra lite billigare bur som inte är så stor (men lagom för 2-3 råttor i max 2 veckor i sträck) eller säljer du en?

Om dom ska få ha en mindre bur där så måste de få mer motion. Stugan har en lite annorlunda planlösning och har bara ett rum där man kan stänga en dörr (förutom toan då). Det innebär att jag måste ha råttorna där under tiden de är lösa. Annars kan de gömma sig lite överallt + att vi ofta har balkongdörren öppen på sommaren. Rummet är inte så stort så har någon ett bra tips på bra aktiveringar? Behöver något som inte tar så mycket plats men är väldigt aktiverande.

Det finns ett rum utan dörr som inte har så mycket inredning där det hade varit perfekt för dom att springa av sig. Hur hög grind/träskiva måste man ha för att de inte ska kunna ta sig över?

Har en sista fråga, om jag vill att de ska få röra sig runt i hela stugan ett tag men inte vara orolig att de ska smita eller dylikt, kan jag gå med dom i koppel inomhus?

Tacksam för svar 😃

(Visste inte vilken grupp jag skulle ta)

0

Putteliputt :)

Bananbullar
0

Något som är aktiverande kan du kanske använda något så enkelt som en kattvippa som de får jaga. Fylla en skål med vatten och låta de fiska ärtor. Lär de tricks. Det tar ingen plats alls.

Angående grind/träskiva så är det olika. Vissa råttor jag har haft har hoppat högt och tagit sig över det mesta (då är de envisa!), medan andra inte bryr sig alls om det är en trädskiva i vägen och går bara vidare. Men skulle rekomendera iallafall en 60 cm.

0

#2 Tack 😃

Skogsmongot
0

Jag kör koppel inomhus när jag bor på skolans internat för att alla djur måste vara kopplade utanför bur, det funkar super för mig och mina pälsbollar! :)

0

#4 Awesome :D