Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 907 ggr
Nicky
0

Maten?!

Hej!

Jag funderar alltid på hur mkt färsk mat jag ska ge dem och hur många gånger.. Hur gör ni? Ger ni typ precis innan ni äter frukost, lunch och kvällsmat, eller ger ni ganska mycket bara ngn gång om dagen?

Som Torrfoder har jag osötad müsli, är det bra? Eller tycker ni att jag ska ge gnagarblandningar istället?

Blir tacksam för svar!

Jisushika
0

Hejsan!

Färsk mat brukar jag ge dem en gång på morgonen och en gång på kvällen, då i små portioner.

Du kan servera dem en tallrik med färsk mat och se hur mycket de orkar äta. Sedan kan du anpassa måltiderna efter det. Det gör inget om det blir mycket över, det kan ligga kvar ett tag tills råttor är hungriga igen.

Som Torrfoder kan du fortsätta ge dem osötad musli, använd gärna en med torkad frukt och bär i. Du kan även blanda i andra saker som havrefras, puffat ris, nötter och frön. Men de två sistnämnda mycket sparsamt!

Jag brukar blanda musli och en råttblandning från zooaffären med varandra, det tycker jag fungerar bra…

Hoppas detta har hjälp dig något!   //Jessica

Nicky
0

Hej! Tack för svaret! :)

Hur länge efteråt ska jag låta det vara kvar i buren? Tills jag ger nästa mål på kvällen? Mina råttor äter inte mkt frukt och grönsaker så jag vet inte riktigt vad jag ska ge dem.. I morse fick de ett ägg att skala och det gick bra, men köttbullar, spagetti, makaroner, potatis o sånt ska man väl inte ge varje dag? Vad brukar ni ge..?

Det känns ofta att jag gör för mkt mat åt dem, så att de blir tjocka, men om jag bara tar så hälsosam mat som möjligt så är det väl inga problem?

Jag kan prova att blanda i lite  från gnagarblandingen i müslin, kanske blir lite godare då :) 

Tack igen, Jessica :)

zandrizen
0

Jag har ju precis fått hem mina råttor (igår!) och till torr foder får de osötad müsli blandat med gnagarblandning. Så tänkte jag att de skulle få lite färsk mat morgon och kväll. Nu fick de smaka på skinka (påläggs skinka) och det var väldigt populärt och de vill bara ha mer mer och mer. Men det är ju ganska salt så jag vill undvika att ge dom för mycket.

Nicky
0

#3 Grattis till de nya! :)

På morgonen kan de kanske få lite som jag jag hittar i kylen o så, (som tex. påläggs skinka m.m:)) och på kvällen mer som vi äter..? Men på alla råttsidor står det att man bara ska ge kött, fisk o ägg och sånt några ggr i veckan..  Men makaroner, spagetti, potatis, ris mm kan man väl ge oftare, om jag inte har salt o så i? Gör ni så eller gör ni annorlunda?

Jag kanske är knäpp som frågar så mkt men jag vill bara veta så att det blir bäst för råttorna.. :)

Jisushika
0

Inga frågor är knäppa. =)

Om den färska maten ligger framme vet jag inte hur länge det tar innan det bildas bakterier och om det är farligt för råttorna… Men det kanske någon annan kan svara på. Hursomhelst så brukar maten man ger på morgonen vara uppäten på kvällen. Så jag brukar ha maten framme flera timmar iaf.

Färsk mat som du kan ge -Varje dag-: pasta, ris, potatis, gröt, mjukt bröd m.m.

Färsk mat som du kan ge -Några gånger i veckan-: kött, fisk, ägg, skaldjur, pannkakor, mjölkprodukter, hårt bröd m.m.

Tänk på att inte ge dem stark/välkryddad mat, iskall eller stekhet mat samt gullök, svamp m.m.

Som exempel brukar jag ibland ge mina råttor färska grönsaker och lite mjukt bröd på morgonen och sedan dagens rester från lunchen/middagen på kvällen.

Ang. salt och övriga kryddor i maten behöver du inte avstå helt från. Men det är bra om du kryddar sparsamt.

Fler frågor är välkommna! :P =)

Absinthe
0

Har för mig att gul lök och svamp inte är farligt?
Däremot är kärnor från frukt inte nyttigt för dem och skalet från avocadon. Det enda jag är väldigt sparsam på till mina råttor är mjölkprodukter. De äter nästan precis allt det jag äter, tror det är frågan mest om kryddor som de inte ska äta när maten är allt för starkt kryddad. Man kanske ska tänka lite på så som du bör äta ska råttan äta, och du äter ju inte avocadons skal och inte heller kärnor från frukterna.. =) Kostcirklen!! Just mjölkprodukter ska man väl akta sig lite för annars äter de nog det mesta (mina äter nätan allt de får att äta med vissa små undantag)

Och basen som osötad müssli i torrfodret är bra, tillsätta lite olika från månad till månad knske, papegojblandning, rispuffar, nötter (med skal på också inte för många men ngt att göra) fullkornsflingor, havrekuddar, torkade frukter, knäckebröd, ja lite allt hårt nyttigt som man kan tänka sig.. =)

Jisushika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hört att gullök och svamp inte är bra för råttor, men då kanske jag har hört fel… Fundersam

Just det, mjölkprodukter bör man helst avstå ifrån eftersom det är slembildande. Råttor får lätt problem med luftvägarna…

Jaså, kan råttor äta papegojblandning. Hehe, kan kan de väl men jag visste inte att det var bra för dem att äta det. Eller jag ska iofs inte säga något eftersom jag inte ens vet vad det är i en sån blandning! Räcka ut tungan

Absinthe
0

#7 jo men det är bara lite extra gott i torrfodret papegojblandningen ska ju inte vara basen.. =) Det är ju mest frö och nötter i sån blandning så.. men just med alla nötterna och så blir det mkt fett men det ka vara extra lyxigt ibland.. =)

Allamej
0

Man ska väl inte servera dom rå gul lök men stekt/kokad funkar. Svamp är däremot bra för dom eftersom det innehåller zink.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Nicky
0

Tack för alla svar, jag har verkligen lärt mig det jag behöver nu Skrattande Jättesnällt av er :)  Gav råttorna ett ägg i går som var en riktig hit :) Vad är era råttorns favorit mat..? :)

Jisushika
0

#8 & #9 Okej, då vet jag det =)

#10 Glad Mina råttor blir som galna när jag hänger upp en majskolv i buren.

axolotl
0

mina älskar ägg framför allt,. gröna bönor, majs och lasagne är också hittar. Räcka ut tungan

Nicky
0

#11 Jättefin bild ;) Ska prova det också :)

#12 Mina gillar också majs, och ärtor :)

CamillaS
0

mina älskar räkor, majs, ärtor och ägg, avokado mm.. :)

ratmamman
0

…och mina älskar spaghetti, majskorn och färsk basilika…och räkost…hihiGlad

Nicky
0

Aa, Mina gillar också spagetti, ska koka lite till frukost åt dem imorgon :)

Mezzzanina
0

Jag serverar mina råttor det mesta som jag äter.Råttorna äter när jag äter.Sedan har de alltid tillgång till en väl balanserad musli  eller råttblandning. Men man får se upp med att lämna färsk och tillagad mat inne hos råttorna särskillt nu när det är rötmånad.

Annisen
0

Mina får välling med äggula i på morgonen och nån gång efter middagstid, varierar lite, men mellan 18-21 nån gång får de färskmat (matrester från oss, barnburkmat eller matlådor som jag lagat änkom för dem). Sen har de förstås fri tillgång på mitt egenblandade Torrfoder :) Ibland får de färsk frukt nån gång mitt på dagen, men inte varje dag. Grönsaker serveras dock ALLTID till middagsmaten :)